Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-25, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basicposts
Vad hände med alla pengarna?

Nya VDn skulle satsa och utöka produktionen, dyra maskiner köptes in som tydligen inte fungerade som tänkt och där försvann pengarna och dom tvingades tom låna pengar...
Citera
2025-04-25, 17:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag brukar köpa Östras Bröd. De har många hälsosamma bröd som är goda.

Vad tror vi om Östras framtid?

https://www.hallandsposten.se/hallands-affarer/krislarm-inifran-ostras-brod.7c785e58-329d-4e05-8055-f9fcb543df19

Bröd är aldrig hälsosamt men MER hälsosamt jämfört med vissa andra bröd kanske du menar.
Citera
2025-04-25, 17:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Företagande och företagsekonomi --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2025-04-25, 19:04
Medlem
Nu är jag inte från halmstad/halland.
Men har vatt där en hel del både när jag var yngre och nu för tiden.
Och förr i tiden så kändes det som att Östras bröd höll väldigt hög kvalité.

Nu för tiden känns det som att dem håller sämre kvalité än Pågen.
Citera
2025-04-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Negativist, ja hoppas de gör goda bröd och får finnas kvar.
Ser nu mitt misstag. De ska vara "hoppas inte för de gör goda bröd".
Citera
2025-04-25, 20:14
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Eko brott?

Väldigt populärt i sk momskaruseller där framförallt bagerier med generellt sett visar oerhört hög historisk lönsamhet, och bolaget säljs till organiserad eko brott.

Man skiftar namn och affärsinriktning till tex ”import/export elektronik” och börjar massmegamucho beställa oerhörda mängder snabbt och enkelt att omsätta elektronik, o skiter i att betala fakturorna, ELLER inledningsvis vidarefakturera till ett antal dylika bolag för att till slut erhålla mellanskillnaden för in/utgående moms, trots att inget av bolagen egentligen betalat en faktura.

Detta var dagens 20 år sedan i Grekland Rumänien Bulgarien Spanien och Italien

Nu även här?

När VD:n lämnar över brukar sånt här dyka upp tyvärr.
Tror inte så är fallet när dock, man brukar kalasa på mindre bolag, såna här har anställda som varit med länge och tar över innifrån, söner eller delägare.

Jag tror man slutat hålla ihop ekonomin helt enkelt.
Det man inte startat själv, har man lite ansvar för.
Man struntar i säkra marknad och är mer intresserad av visioner än faktisk inkomst.
Är vad som klassiskt fäller anrika bolag vid generationsbyten

Synd om det stämmer, gillar deras bröd. Väldigt mycket sirap förvisso men helt underbart saftiga
Senast redigerad av frdk 2025-04-25 kl. 20:17.
Citera
2025-04-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
När VD:n lämnar över brukar sånt här dyka upp tyvärr.
Tror inte så är fallet när dock, man brukar kalasa på mindre bolag, såna här har anställda som varit med länge och tar över innifrån, söner eller delägare.

Jag tror man slutat hålla ihop ekonomin helt enkelt.
Det man inte startat själv, har man lite ansvar för.
Man struntar i säkra marknad och är mer intresserad av visioner än faktisk inkomst.
Är vad som klassiskt fäller anrika bolag vid generationsbyten

Synd om det stämmer, gillar deras bröd. Väldigt mycket sirap förvisso men helt underbart saftiga

Låter vettigt och sannolikt.

Mina omedelbara reflektioner förra inlägget för att målgruppen för dylika svindelupplägg var / är just med tonvikt på bagerier.

Denna konkursen hade med andra ord kunnat undvikas med en vaken o kompetent ledning.

De som tog över förbisåg sannolikt att bekanta sig med och bli vänner med de största kunderna. Relationerna var tydligen personliga och med ett VD skifte lämnade kunderna för konkurrenterna?

Scenariot är ofta ofta förekommande
Citera
2025-04-25, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag brukar köpa Östras Bröd. De har många hälsosamma bröd som är goda.

Vad tror vi om Östras framtid?

https://www.hallandsposten.se/hallands-affarer/krislarm-inifran-ostras-brod.7c785e58-329d-4e05-8055-f9fcb543df19

Väldigt synd isf!
Citera
2025-04-25, 20:22
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayeux
Allt jag har haft att säga har varit vettigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucipher1981
https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/ostras-expanderar-med-ica-samarbete.3e6a8a8b-b005-4e3f-baa1-eb6205bc5bb7

Sen så har Vd'n tydligen haft nån högre position inom Ica förut, sägs det

Så att det skiter sig nu då kan vara att de räknat illa när det gäller samarbetet med ICA kanske. Med tanke på den stora prisskillnaden som redovisades tidigare.

Hoppas de kan rädda sig ur trasslet. Kanske böna förre VD'n om han kan komma tillbaka ett tag.
Citera
2025-04-25, 21:00
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Nu är jag inte från halmstad/halland.
Men har vatt där en hel del både när jag var yngre och nu för tiden.
Och förr i tiden så kändes det som att Östras bröd höll väldigt hög kvalité.

Nu för tiden känns det som att dem håller sämre kvalité än Pågen.

Nejdå, bättre limpor finns inte att köpa färdigt. Inte lika fyllt med luft som Pågen, samt rejäla skivor i bra tjocklek.
Trist nyhet.
Citera
2025-04-25, 21:33
Medlem
Som jag skrev tidigare den nya VDn som kom 2016 förstörde östras ekonomi(utdrag ur hp);

Redan under Mathias Jakobssons första och andra år gjordes flera investeringar i rask takt. Satsningarna, som gjordes i samförstånd med styrelsen, antog snart formen av en offensiv expansion. Bland annat beställdes en ny ugn och en ny skållningsanläggning. För drygt 20 miljoner skulle den nya bagerilinjen öka leveranssäkerheten, står det exempelvis att läsa ur stämmoprotokollet från 2018.

Satsningarna urholkar ekonomin
Men allt blev försenat och när grejerna väl kom så höll inköpen inte måttet. Efter mycket strul med installation och funktion blev till slut de kostsamma investeringarna mestadels stående obrukbara. Merkostnaderna för personal och drift sprang snabbt iväg och när 2017 summerades närmade sig kostnaderna 30 miljoner kronor.

Sammanlagt hade det då satsats 40 miljoner under de två expansiva åren 2016/2017.

Expansionen grävde snabbt stora hål i föreningens ekonomi. Investeringarna finansierades på tre sätt; genom pengar från den löpande verksamheten samt genom tio miljoner i lån och ungefär lika mycket som togs från det egna kapitalet. Östras var därmed inte längre en skuldfri förening.
Citera
2025-04-25, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunO.Neger
Nya VDn skulle satsa och utöka produktionen, dyra maskiner köptes in som tydligen inte fungerade som tänkt och där försvann pengarna och dom tvingades tom låna pengar...

Härligt. Så man blåste alla de 30 miljonerna +att man behövde låna pengar?
Det är ju riktigt begåvat att blåsa så mycket pengar.

Den nya VD landar nog på fötterna o får ett nytt fint jobb, alla andra får kicken.
Varför hänger man aldrig de styrande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in