2025-04-24, 18:34
Medlem
hennevilljagknullas avatar
1: 100
2: 95
3: 90
4: 85
5: 80
6: 75
7: 72
8: 69
9: 66
10: 63
Efter plats 10 blir det 2 poäng mindre på varje placering och efter plats 20 blir det endast 1 poäng mindre per placering.

Är detta ett bra system?
Om vi tar ett exempel så om kläbo vinner 3 tävlingar, då har han 300 poäng.
Men om jens burman blir sexa på fyra tävlingar i rad, då har han också 300 poäng.

Själ tycker jag att fyra sjätteplatser inte ska vara lika mycket värt som 3 vinster och att detta poängsystem inte speglar den verkliga bilden av vem som faktiskt är bäst, för kom igen, det är stor skillnad på att bli sexa mot för att bli etta.
Pallplatser borde ge extra mycket poäng, då hade man som top 10 åkare inte kunnat ligga i toppen genom att komma sexa hela tiden.

Hur skulle ni utforma ett nytt system?
Kanske lägga samman den totala tid på alla loppa man kört? Iaf på distans.
Tex om kläbo åker 10km på 23 min och nästa tävling på 25 minuter, då skulle hans totala tid vara 47 minuter.
Om då jens burman åker 10km på 25 minuter och nästa tävling på 30 minuter så kommer han ha en total tid på 55 minuter.
Över en hel säsong så skulle de bästa åkarna vara bäst placerad, frågan är vad man gör om en åkare missar en tävling? Sätter man honom sist i listan då så han hamnar bakom nån afrikan som knappt stått på skidor och åker 10km på 2 timmar?
Då skulle det kosta mycket att missa en tävling.

En lösning då är att vi gör som i skidskytte där dom får ta bort sin sämsta placering.
Citera
2025-04-24, 19:03
Medlem
FNLSs avatar
Får skidskyttarna inte alls
Citera
2025-04-24, 20:39
Medlem
billigosts avatar
Man bör ändra systemet till att det helt ska baseras på vilken tid man får i förhållande till vinnaren. Det bör alltså löna sig rejält att som Frida vinna med över 40 sekunder.
Citera
2025-04-24, 21:16
Medlem
https://www.aftonbladet.se/sportblad...kytteforbundet

Det är ändrat sedan nåt år tillbaka dedär med att dom får stryka sina sämsta resultat.
Själv tycker jag det är dåligt att det togs bort för om du är sjuk nu en eller två tävlingar så påverkar det mycket mer än innan.

Tycker som Ivan skriver också att man borde vinna poäng också i förhållande till andra åkare.
Johaug har ju varit helt överlägsen I flera tävlingar förut och vinner man med 30 sekunder kanske man kunde få extra poäng för det.
Citera
2025-04-25, 00:47
Medlem
JSM-GTOs avatar
Dom skulle kunna ha ett liknande poängsystem som i ski classics ("300 points events"). Det är en slags kompromiss av det nya och det gamla. Det belönar både dom som tävlar mycket och dom som kommer topp fyra.
Citera
2025-04-25, 19:20
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
https://www.aftonbladet.se/sportblad...kytteforbundet

Det är ändrat sedan nåt år tillbaka dedär med att dom får stryka sina sämsta resultat.
Själv tycker jag det är dåligt att det togs bort för om du är sjuk nu en eller två tävlingar så påverkar det mycket mer än innan.

Tycker som Ivan skriver också att man borde vinna poäng också i förhållande till andra åkare.
Johaug har ju varit helt överlägsen I flera tävlingar förut och vinner man med 30 sekunder kanske man kunde få extra poäng för det.

Ivan? 😄

Men ja det borde ju vara givet att ex Fridas kross på 40 sekunder ska vara mer värt än fem poäng till tvåan.
Citera
2025-04-25, 20:37
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Nei,dette poengsystemet er selvsagt så langt i fra det som kjennes rett som det er mulig å komme. En seier skal smelle mye høyere
enn en 2.plass. Ikke så stor skilnad på pallplassene 2 og 3 egentlig, men en bit ned igjen til den sure 4.plassen.

Det at 10 3.plasser har samme verdi som en dominant som har 9 seiere og en DNS, er jo bare spinnvillt dumt. Selv mitt endringsforslag mener jeg tar nog hensyn til deltagende.

1: 100, som i dag 100
2: 95 endres til 80
3: 90 emdres til 70
4: 85 endres til 55
5: 80 endres til 50
6: 75 endres til 45
7: 72 endres til 42
8: 69 endres til 39
9: 66 endres til 36
10:63 endres til 33

Så kan den ekle FIS-bossen gjøre va f... han vil med resten av listen
Citera
2025-04-26, 15:05
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
1: 100
2: 95
3: 90
4: 85
5: 80
6: 75
7: 72
8: 69
9: 66
10: 63
Efter plats 10 blir det 2 poäng mindre på varje placering och efter plats 20 blir det endast 1 poäng mindre per placering.

Är detta ett bra system?
Om vi tar ett exempel så om kläbo vinner 3 tävlingar, då har han 300 poäng.
Men om jens burman blir sexa på fyra tävlingar i rad, då har han också 300 poäng.

Själ tycker jag att fyra sjätteplatser inte ska vara lika mycket värt som 3 vinster och att detta poängsystem inte speglar den verkliga bilden av vem som faktiskt är bäst, för kom igen, det är stor skillnad på att bli sexa mot för att bli etta.
Pallplatser borde ge extra mycket poäng, då hade man som top 10 åkare inte kunnat ligga i toppen genom att komma sexa hela tiden.

Det är ett uselt system för att rangordna åkare. Bara det faktum att Janatova blev sexa i totalen "säger det mesta". Även Joensuus sprintcup är ett skämt.

Citat:
Hur skulle ni utforma ett nytt system?
Kanske lägga samman den totala tid på alla loppa man kört? Iaf på distans.
Tex om kläbo åker 10km på 23 min och nästa tävling på 25 minuter, då skulle hans totala tid vara 47 minuter.
Om då jens burman åker 10km på 25 minuter och nästa tävling på 30 minuter så kommer han ha en total tid på 55 minuter.
Över en hel säsong så skulle de bästa åkarna vara bäst placerad, frågan är vad man gör om en åkare missar en tävling? Sätter man honom sist i listan då så han hamnar bakom nån afrikan som knappt stått på skidor och åker 10km på 2 timmar?
Då skulle det kosta mycket att missa en tävling.

Gått över till det gamla systemet rakt av. 100-80-60-50-45-40-36-32-29-26-osv. En vinst skall vara värd 3-4 tiondeplatser. En bra balans blir det.

Ditt förslag om tider var iofs innovativt och uppfinningsrikt fast inget för "totalen". Det kan hålla sig i touren upplägget med att lägga ihop tider.

Citat:
En lösning då är att vi gör som i skidskytte där dom får ta bort sin sämsta placering.

Detta kan jag köpa. T ex stryka de tre sämsta sprintarna och tre sämsta distansloppen.

Angående det nya systemet har det visat sig att om man missar ett par tre helger så finns det inte incitament att gå för cupen då det redan är kört. Omvänd effekt kan man säg.
Citera
2025-04-27, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Detta kan jag köpa. T ex stryka de tre sämsta sprintarna och tre sämsta distansloppen.
Blir ju knappt något kvar att räkna ihop med så mycket stryk. Inte mycket till ”cup”.

En återgång till det gamla poängsystemet rakt understödes dock
Citera
2025-04-28, 13:14
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Blir ju knappt något kvar att räkna ihop med så mycket stryk. Inte mycket till ”cup”.

En återgång till det gamla poängsystemet rakt understödes dock
Håller med, 1 tävling skulle man kunna få stryka, inte mer, för annars kan det ju bli så att om man är rätt så bra, då förlorar man mer poäng än någon som gjort sämre resultat.

Text om jag har 10,10,10,10,10 poäng senaste 5 tävlingarna men du har 10,10,10,5,5,, om då endast 3 av dom tävlingarna kommer räknas så har vi samma poäng.
Trots allt inte så jätteofta som åkare är sjuka heller så 1 tävling hade räckt att få stryka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in