Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-24, 17:54
Medlem
Regionpolitikern Ina Djurestål (M), 32, är gravid i vecka 39.

Hon har erbjudits sittplats i kollektivtrafiken noll gånger.

– Jag tror att det är en kulturfråga, säger hon.

Nu vill hon se högtalarutrop med uppmaningar om att resa sig.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ina-djurestals-ilska-i-t-banan-ouppmarksamma/

Är detta en bra idé?
Citera
2025-04-24, 17:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ina-djurestals-ilska-i-t-banan-ouppmarksamma/

Är detta en bra idé?
Mycket bra ide. Investera i bättre kontrollanter också. Var i sthlm 3 dagar såg inte en enda kontrollant. I Malmö kollar dem iaf biljetter.

Pga av låg kvalite föräldrar i dagens samhälle är högtalarutrop mycket bra. Böter vill jag också se.
Citera
2025-04-24, 17:59
Medlem
AppleIntelligences avatar
Som om babbarna skulle bry sig om högtalaruppmaningar.
Citera
2025-04-24, 18:00
Stämmer ju att det är en kulturfråga då det främst är människor från främmande kulturer som inte reser sig för gravida. Kulturer som hon i och med sitt engagemang i (M) varit högst delaktig i att importera.

Problemet är därför självförvållat. Om hon mot förmodan får sitt förslag framröstat behöver högtalarrösten vara på både svenska och arabiska.
Citera
2025-04-24, 18:14
Medlem
sound69s avatar
Det finns ju redan ett antal ”prioriterade” sittplatser (med gula säten) i varje tunnelbanevagn. Bara att använda någon av dessa. Man bör vara sparsam med utrop tycker jag. Ropas det om allt möjligt hela tiden så slutar folk att lyssna till slut.
Citera
2025-04-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz

Är detta en bra idé?
I många länder reser sig ungdomar och män för kvinnor och äldre. Hör till vanligt vett i de flesta länder.
Citera
2025-04-24, 18:38
Medlem
mikaelss avatar
Om det är en ’kulturfråga’ är det väl bättre att be alla bidragsblattar lämna tåget. Och landet.
Citera
2025-04-24, 18:49
Medlem
Dimpens avatar
Hon säger ju att honbtror det är en kulturfråga och att man får annat bemötande utomlands.
Då borde det finnas massor av utländska individer som skulle ha erbjudit plats för henne
Citera
2025-04-24, 18:54
Medlem
sound69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
I många länder reser sig ungdomar och män för kvinnor och äldre. Hör till vanligt vett i de flesta länder.

Japp, så är det. Har åkt mycket kollektivt i Spanien t.ex. och där har ungdomar erbjudit sina sittplatser i princip varje gång. Och då är jag ändå fullt frisk och inte ett dugg gammal och skröplig

Har aldrig hänt mig i Sverige. Senast jag åkte buss (idag faktiskt) så var alla sittplatser upptagna. 80% av dessa var skolungdomar i yngre tonåren och ingen reste på sig. Det lustiga var dock att nästan alla stirrade på mig, som om jag vore något som katten släpat in.

Sverige
Citera
2025-04-24, 18:57
Medlem
Hazizas avatar
Nä du gumman, ni har kämpat för jämställdhet i decennier. Jag hade inte heller bryt mig. Som man bäddar får man ligga som man brukar säga.
Citera
2025-04-24, 18:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sound69
Japp, så är det. Har åkt mycket kollektivt i Spanien t.ex. och där har ungdomar erbjudit sina sittplatser i princip varje gång. Och då är jag ändå fullt frisk och inte ett dugg gammal och skröplig

Har aldrig hänt mig i Sverige. Senast jag åkte buss (idag faktiskt) så var alla sittplatser upptagna. 80% av dessa var skolungdomar i yngre tonåren och ingen reste på sig. Det lustiga var dock att nästan alla stirrade på mig, som om jag vore något som katten släpat in.

Sverige

Väldigt bra förslag, men men. Hur ofta ser man gravida i kollektivtrafiken. En gång varannan vecka kanske.
Citera
2025-04-24, 19:10
Medlem
sound69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Väldigt bra förslag, men men. Hur ofta ser man gravida i kollektivtrafiken. En gång varannan vecka kanske.

Varannan vecka? Jag kan inte ens minnas när jag såg en gravid i lokaltrafiken senast. Och om folk har tjocka vinterkläder på sig så är det ju dessutom omöjligt att se.

Är man på smällen så får man helt enkelt säga till att man vill sitta. Är det så jobbigt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in