Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 19:18
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Är detta en bra idé?

Vad hände med att prata med folk?

Det finns säkert massa anledningar till varför man inte blivit erbjuden en sittplats – men det är ju just därför man måste våga säga “Hej, jag är gravid i vecka 39, skulle jag kunna få sitta?” istället för att ropa ut det i högtalare.

Det är klart att folk borde fatta – men vi lever inte i ett kollektiv av tankeläsare. Någon som ser frisk ut kan vara sjuk. Någon som ser stark ut kan vara på väg att svimma. Och någon som ser gravid ut kanske bara har ätit en stor lunch.

Att ha civilkurage går åt båda håll – både att resa sig och att våga be om plats. Om vi inte ens kan göra det utan att kalla in SL:s högtalarsystem, då kanske vi har större kulturproblem än vad någon linjepolitiker kan lösa.

Och för övrigt – böneutrop istället för pliktutrop om graviditet, det hade varit mer dynamiskt. Då får man åtminstone något att tajma sin resa efter.
Citera
2025-04-24, 19:29
Medlem
Sereenas avatar
Om dom inte bryr sig om skyltarna så lärt dom skita i ev utrop med.
Citera
2025-04-24, 19:46
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Stämmer ju att det är en kulturfråga då det främst är människor från främmande kulturer som inte reser sig för gravida. Kulturer som hon i och med sitt engagemang i (M) varit högst delaktig i att importera.

Problemet är därför självförvållat. Om hon mot förmodan får sitt förslag framröstat behöver högtalarrösten vara på både svenska och arabiska.
Osäker på gravida - ser inte dem så ofta på t-bana och bussar. Och jag åker ofta kommunalt.

Låt mig svara så här - Min erfarenhet är att vita 30+ män och unga vita och invällande kvinnor är de som är sämst på att resa sig och erbjuda plats åt äldre. Har upprepade gånger sett unga pojkar av all möjlig etnicitet samt sk kultur berikande män resa sig och erbjuda plats till äldre, särskilt kvinnor.
Citera
2025-04-24, 19:47
Medlem
supremanics avatar
Hur ska man kunna veta om någon är gravid i dagens samhälle där 90 procent av alla kvinnor man ser är feta och kan misstas för gravida Fan man kommer ju få resa sig hela tiden då
Citera
2025-04-24, 19:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Ge tjejen en megafon då, hon kan använda en översättningsapp till arabiska.

PS. https://youtu.be/LCk7-4OYZ2I?t=261 (Lindeman, röd julgran)
Citera
2025-04-24, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Vad hände med att prata med folk?

Det finns säkert massa anledningar till varför man inte blivit erbjuden en sittplats – men det är ju just därför man måste våga säga “Hej, jag är gravid i vecka 39, skulle jag kunna få sitta?” istället för att ropa ut det i högtalare.

Det är klart att folk borde fatta – men vi lever inte i ett kollektiv av tankeläsare. Någon som ser frisk ut kan vara sjuk. Någon som ser stark ut kan vara på väg att svimma. Och någon som ser gravid ut kanske bara har ätit en stor lunch.

Att ha civilkurage går åt båda håll – både att resa sig och att våga be om plats. Om vi inte ens kan göra det utan att kalla in SL:s högtalarsystem, då kanske vi har större kulturproblem än vad någon linjepolitiker kan lösa.

Och för övrigt – böneutrop istället för pliktutrop om graviditet, det hade varit mer dynamiskt. Då får man åtminstone något att tajma sin resa efter.

Jo, vart är det egna ansvaret? Känns ju jävligt trist om man skulle erbjuda sin plats till någon man tror är gravid och sen visar det sig att hon inte är gravid. Hon är bara redigt tjock...

Är ju bara att snacka med folket runtomkring. Problemet är väl att hon måste lära sig arabiska eller somaliska för att kunna prata med folk.
Citera
2025-04-24, 20:25
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Ingår väl i avtalet att man flyttar på sig. Ring ordningsvakter. Bra om föraren uppmärksamma att folk som inte kan stå är på fordonet med. Så bra förslag.
Citera
2025-04-24, 20:29
Medlem
När jag var på smällen (med tvillingar så såg ut som en freak show) var de enda som erbjöd mig sittplats i kollektivtrafiken unga män med utomeuropeiskt ursprung. Så ja, det verkar vara en kulturell fråga.
Citera
2025-04-24, 20:29
Medlem
Stockholm… Staden där mer än en miljon människor låtsas att de reser ensamma. Alltså finns det ingen att prata med och be om att få sitta.
Citera
2025-04-24, 20:36
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Regionpolitikern Ina Djurestål (M), 32, är gravid i vecka 39.

Hon har erbjudits sittplats i kollektivtrafiken noll gånger.

– Jag tror att det är en kulturfråga, säger hon.

Nu vill hon se högtalarutrop med uppmaningar om att resa sig.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ina-djurestals-ilska-i-t-banan-ouppmarksamma/

Är detta en bra idé?
En kulturfråga är förstås om man förstår vad hennes egen partiledare bräkte ut om mångfald.

Moderaterna, liksom sossarna, får bädda som de ligger.
Citera
2025-04-24, 20:38
Medlem
HBTKuks avatar
Bra när man kan påverka politiken efter var man själv befinner sig just nu. Jag har ont i foten, ingen har erbjudit mig sin plats. Utrop behövs.

En lag som skulle passa hennes mycket specifika behov just nu.
Citera
2025-04-24, 20:48
Medlem
Citat:
Regionpolitikern Ina Djurestål (M), 32, är gravid i vecka 39.

Hon har erbjudits sittplats i kollektivtrafiken noll gånger.

– Jag tror att det är en kulturfråga, säger hon.

Nu vill hon se högtalarutrop med uppmaningar om att resa sig.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ina-djurestals-ilska-i-t-banan-ouppmarksamma/

Är detta en bra idé?

Vad ska dom ropa ut? Gravid ombord? Då måste väl den gravida anmäla sin ankomst t värd/chaufför. Tror dom flesta gravida orkar stå faktiskt annars reser sig nog nån ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in