Citat:
Ursprungligen postat av
lavyis
Tjena!
Har gjort en basutredning via allmn psykiatrin och har nu satts p vntelista fr ADHD-utredning. Eftersom den just nu ligger p ca 3 r har jag valt att vnda mig till en privat klinik.
Den privata kliniken var okej med att jag skickade ver journalkopian frn min basutredning (inkl blodprover, lkarbedmning, resultat frn olika screeningtexter etc.) s att jag slapp gra allt det igen, och kunde sledes direkt g vidare med att genomfra olika intelligenstester. Nu terstr egentligen bara en anhrighetsintervju enl den privata mottagningen, innan ev diagnos kan stllas, och det gr mig lite fundersam:
Om det nu endast r ngra tester (tog 2 timmar att gra) och en anhrighetsintervju som kvarstr fr att kunna stlla diagnos, hur kommer det d sig att det ska behva ta 3 r fr allmnpsykiatrin att erbjuda det?! Frn det att jag gick till min vrdcentral dr jag frst trffade lkare, sedan hade tv mten med psykolog, samt fick fylla i en rad olika screeningsdokument och ta blodprov, tog det s lite som 2-3 mnader att bli remitterad till psykiatrin dr jag sedan hade 3 ytterligare samtal med psykolog (1gng/veckan) fr att kartlgga mitt liv. Det kan vl knappast terst mindre nu, n vad som redan har gjorts? Eller?! Ni som har gjort en statlig ADHD-utredning - vad gjordes och hur lng tid tog det nr ni vl brjade sjlva utredningen? Jag vill ju att utredningen skall bli ordentligt gjord, men nu knns det verkligen som att jag r pvg att mer eller mindre kpa mig till en ev diagnos.
Min utredning pressades ihop, och jag var vad dom ansg ett undantag.
En del i det berodde p att jag hoppat av utredning s mnga gnger innan, allts inte haft tlamod att slutfra, glmt bort tiderna osv..
Tillslut trttnade vrden och frgade om jag kunde tnkas g med p att fullflja utredningen om dom pressade ihop den.
S ntligen tog jag tag i saken, trotts skammen.
Min ihoppressade utredning tog mellan 3 och 4 mnader sammanlagt. Det var 2-3 mten i veckan, dr varje trff varade allt mellan 1-3h t gngen.
Dom ska kartlgga hela ditt liv och se ver ifall det kan finnas mer n en diagnos.
Det r vanligt att ha mer n en diagnos nr du r NPF:are.
ven om du inte visar tendenser till att ha ngot mer s gr dom ver allt fr att vara p den skra sidan -> s att dom stllt rtt diagnos och s att du ska f rtt vrd och hjlp.