Citat:
Ursprungligen postat av
lavyis
Tjena!
Har gjort en basutredning via allmän psykiatrin och har nu satts på väntelista för ADHD-utredning. Eftersom den just nu ligger på ca 3 år har jag valt att vända mig till en privat klinik.
Den privata kliniken var okej med att jag skickade över journalkopian från min basutredning (inkl blodprover, läkarbedömning, resultat från olika screeningtexter etc.) så att jag ”slapp” göra allt det igen, och kunde således direkt gå vidare med att genomföra olika intelligenstester. Nu återstår egentligen bara en anhörighetsintervju enl den privata mottagningen, innan ev diagnos kan ställas, och det gör mig lite fundersam:
Om det nu endast är några tester (tog 2 timmar att göra) och en anhörighetsintervju som kvarstår för att kunna ställa diagnos, hur kommer det då sig att det ska behöva ta 3 år för allmänpsykiatrin att erbjuda det?! Från det att jag gick till min vårdcentral där jag först träffade läkare, sedan hade två möten med psykolog, samt fick fylla i en rad olika screeningsdokument och ta blodprov, tog det så lite som 2-3 månader att bli remitterad till psykiatrin där jag sedan hade 3 ytterligare samtal med psykolog (1gång/veckan) för att kartlägga mitt liv. Det kan väl knappast återstå mindre nu, än vad som redan har gjorts? Eller?! Ni som har gjort en statlig ADHD-utredning - vad gjordes och hur lång tid tog det när ni väl började själva utredningen? Jag vill ju att utredningen skall bli ordentligt gjord, men nu känns det verkligen som att jag är påväg att mer eller mindre köpa mig till en ev diagnos.
Min utredning pressades ihop, och jag var vad dom ansåg ett undantag.
En del i det berodde på att jag hoppat av utredning så många gånger innan, alltså inte haft tålamod att slutföra, glömt bort tiderna osv..
Tillslut tröttnade vården och frågade om jag kunde tänkas gå med på att fullfölja utredningen om dom pressade ihop den.
Så äntligen tog jag tag i saken, trotts skammen.
Min ihoppressade utredning tog mellan 3 och 4 månader sammanlagt. Det var 2-3 möten i veckan, där varje träff varade allt mellan 1-3h åt gången.
Dom ska kartlägga hela ditt liv och se över ifall det kan finnas mer än en diagnos.
Det är vanligt att ha mer än en diagnos när du är NPF:are.
Även om du inte visar tendenser till att ha något mer så går dom över allt för att vara på den säkra sidan -> så att dom ställt rätt diagnos och så att du ska få rätt vård och hjälp.