• 1
  • 2
2025-04-24, 17:25
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ett två våningar högt parkeringshus på Kallkällan i Luleå är helt övertänt. Flera räddningsstyrkor har ryckt ut.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...r-ut-svart-rok

Är det de där miljövänliga elbilarna som kommer att få skulden nu igen tro?
Senast redigerad av halaltarzan 2025-04-24 kl. 17:28.
Citera
2025-04-24, 17:39
Medlem
Antar det är detta ¨parkeringshuset¨ som står i brand https://maps.app.goo.gl/bv8MfgF3x2ypPLsW9

TV4 intervjua ett vittne som säger att det övertänt på några minuter https://www.tv4.se/artikel/1v0msFDV7...-vma-utfaerdat

Citat:
– Jag kom hem fem minuter innan, gick upp i lägenheten och sen hörde man några smällar. Då såg jag att det brann i en garageöppning. Jag tänkte springa och hämta bilen, men på en minut så var det övertänt,

Så är nog en elbil som tog sig eller någon som tände på sin bil för att få ut på försäkringen?
Citera
2025-04-24, 18:01
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Antar det är detta ¨parkeringshuset¨ som står i brand https://maps.app.goo.gl/bv8MfgF3x2ypPLsW9

Stämmer, även SSAB:s räddningstjänst är där.

Citat:
Så är nog en elbil som tog sig eller någon som tände på sin bil för att få ut på försäkringen?

Alla bilar brinner med svart rök
Citera
2025-04-24, 18:01
Medlem
Doctors avatar
135 platser i garaget och 80-90 bilar har brunnit enligt brandkårens insatschef.
Citera
2025-04-24, 18:02
Citat:
Är någon så dum att göra sig skyldig till mordbrand för att få ut pengar?

Ja det skulle väl inte förvåna mig i dagens Sverige men låter osannolikt.
Citera
2025-04-24, 18:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Är någon så dum att göra sig skyldig till mordbrand för att få ut pengar?

Ja det skulle väl inte förvåna mig i dagens Sverige men låter osannolikt.
Och på ett parkeringshus. Knappast.
Kan vara EV relaterat, men det lär dröja innan utredningen är färdig.
Vet dock att många parkeringshus förbjuder EV, och att försäkringsbolagen hatar dem.
Citera
2025-04-24, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Och på ett parkeringshus. Knappast.
Kan vara EV relaterat, men det lär dröja innan utredningen är färdig.
Vet dock att många parkeringshus förbjuder EV, och att försäkringsbolagen hatar dem.

Detta är ett parkeringshus för boende i området där jag antar Lulebo är ägarna till detta också och de har utökat att man ska kunna ladda sin elbil också, men jag vet inte hur många ladd-platser som finns i det aktuella p-huset
Citera
2025-04-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Stämmer, även SSAB:s räddningstjänst är där.

Alla bilar brinner med svart rök

Det vet jag mycket väl men om man går efter vittnet att det va övertänt på någon minut talar ganska väl att chansen är ganska hög att det var en elbil/hybrid som tog sig eftersom dom brinner betydligt intensivare än vanligare bilar samt Luleborna har gått rätt så hårt fram att köra elbil.
Citera
2025-04-24, 18:46
Medlem
Citat:
Detta är ett parkeringshus för boende i området där jag antar Lulebo är ägarna till detta också och de har utökat att man ska kunna ladda sin elbil också, men jag vet inte hur många ladd-platser som finns i det aktuella p-huset

P-huset ägs nog av BRF Kallkällan. Sen så har ju inte Lulebo några fastigheter i detta område. Rikshem däremot äger hyreshuset som finns på Kallkällan bredvid BRF.
Citera
2025-04-24, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
P-huset ägs nog av BRF Kallkällan. Sen så har ju inte Lulebo några fastigheter i detta område. Rikshem däremot äger hyreshuset som finns på Kallkällan bredvid BRF.

kan vara så, har inte koll på BRF i området men det finns 2st p-hus till på området där Lulebo äger det ena som ligger högre upp på samma gata som detta som brann ner.
Citera
2025-04-24, 19:24
Medlem
Doctors avatar
Det finns fyra p-hus på området. Två av dem ägs av BRF och det är inget av dem som brunnit.
Två hör till hyreslägenheterna och det som är längst in närmast äldreboendet som gått upp i rök.

Hyreshusens ägande är delat mellan Lulebo och Rikshem. Oklart vem som äger p-huset.
Citera
2025-04-24, 21:51
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...r-ut-svart-rok

Är det de där miljövänliga elbilarna som kommer att få skulden nu igen tro?
Pratar du om ett garage? Vart kommer "parkeringshus"! från? woke?

Om det finns elbilar i branden så blir det extremt mycket giftiga gaser... Typ elbilar är riktigt miljöfarliga vid brand. Och svårsläckta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in