Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Som ifall jag har levt där? Kan bara människor som har levt i Ukraina ha en åsikt?
Vi förlitar oss på trovärdiga källor när vi formerar en åsikt. En sådan för mig trovärdig källa är Korruptionsindex. Där ligger Ukraina på 100+ nånting. Det säger mig allt jag behöver veta utan att bo där. Vad gäller förtryck av den ryska minoriteten finns också gott om källor vilket jag har redovisat i många inlägg genom åren. Det tänker jag inte upprepa här dånades är off topic. Det får du själv leta upp om du är intresserad.
Jag misstänkte att din svada inte baserade på egna fakta eller kunskaper.
Ganska vanligt i vissa sammanhang och grupper.
Att gapa så mycket över något man inte vet något om själv, är talande.
Delar plats 105 med Serbien.
AI-översikt
Ukraina rankades på plats 105 av 180 länder i Transparency Internationals Korruptionsindex (CPI) för 2023, med en poäng på 36 av 100.
Trots detta har landet förbättrat sin poäng med 3 poäng jämfört med föregående år, vilket är en av de bästa resultaten i världen bland EU-kandidatländer.
Ukraina har även klättrat 40 placeringar på indexet de senaste tio åren, vilket visar på framsteg i kampen mot korruption.
Mer detaljer:
CPI-poäng: Ukraina fick 36 poäng av 100 möjliga i CPI 2023, vilket är en förbättring från 33 poäng året innan.
Rankning: Landet rankades på plats 104 av 180 länder i 2023 års index.
Framsteg: Denna ökning med 3 poäng är ett av de bästa resultaten i världen över det senaste året.
Tidsperiod: Studien täcker perioden från februari 2021 till september 2023.
Åtgärder: Bland de åtgärder som lyfts fram som bidragande till förbättringen finns antagandet och implementeringen av en nationell strategi och ett program för att bekämpa korruption, ökad detektion och utredning av korruptionsfall samt digitalisering av offentliga upphandlingar via Prozorro.
Fortsatt kamp: Trots framstegen betraktas korruption fortfarande som en allvarlig utmaning i Ukraina.
EU-integration: Framstegen i kampen mot korruption är också viktiga för Ukrainas väg mot EU-medlemskap.
Just vägen mot EU och Nato, sätter höga krav på ett land. Ett stålbad, som de behöver.
Om bara ryssarna kan hålla fingrarna borta.