2025-04-24, 14:10
Medlem
Finns det ngon hr som ger en Leica klocka?

Jag har aldrig sjlv gt ngon finare klocka, och egentligen inte haft ngot klockintresse heller, men eftersom jag sedan flera r tillbaka gt ett antal Leica M kameror + ngra andra Leica kameror, s har det uppsttt ett visst intresse.
Speciellt fr Leica ZM 2 Monochrom. Kanske eftersom jag har en Leica M Monochrom typ 246.

Jag kommer med strsta sannolikhet inte kpa ngon Leica klocka, men det vore intressant att hra synpunkter frn ngon brare av dessa, eller andra intresserade.
Citera
2025-04-24, 14:17
Medlem
Severlohs avatar
Jag hade ingen aning om att de tillverkade klockor, men jag hade inte betalat 150 000 fr en klocka som dels inte r vattentt, och som man dels mste vrida upp manuellt varje eller varannan dag.
Citera
2025-04-24, 15:00
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Finns det ngon hr som ger en Leica klocka?

Jag har aldrig sjlv gt ngon finare klocka, och egentligen inte haft ngot klockintresse heller, men eftersom jag sedan flera r tillbaka gt ett antal Leica M kameror + ngra andra Leica kameror, s har det uppsttt ett visst intresse.
Speciellt fr Leica ZM 2 Monochrom. Kanske eftersom jag har en Leica M Monochrom typ 246.

Jag kommer med strsta sannolikhet inte kpa ngon Leica klocka, men det vore intressant att hra synpunkter frn ngon brare av dessa, eller andra intresserade.

Nu r jag ingen klockgubbe. Jag kan se tiden p mobilen. Men din TS fick mig att tnka p en Victorinox boutique jag gick frbi igr. Denna fickknivsfabrikant hade ocks gtt ifrn sin krnprodukt, fickkniven, till att bli en licenssljare fr alla som r villiga att betala fr att f stta deras korsvapenskld-logga p en vara. Mest klassisk p det omrdet r vl Porsche. Vad finns inte med en "Porsche design"-logga? Popcorn kanske?

Och att ven Leicas licensierade varor skulle vara astronomiskt dyra frvnar vl ingen. Det r lnge sedan de slde ngot som var tnkt att anvndas. Som dina M-kameror t.ex. Det r jvligt fina! Idag r en Leica-kamera en investering i frsta hand. S3 kostar vl uppt en kvarts miljon.
S utan att ha sett deras rkenskaper vgar jag gissa att merparten av deras intkter r frn licenspengar. Ngot random mobilmrke i Kina som vill ha en rd prick p telefonen, fr att lura kunden att den kan ta bra bilder. Tydligen har ngon klockfabrikant tnkt det samma.

Som sagt: jag r inte en klockgubbe. Men om jag var en skulle jag inte kpa en Leica-klocka utan en klocka frn en riktig klocktillverkare i Schweitz.
Citera
2025-04-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Nu r jag ingen klockgubbe. Jag kan se tiden p mobilen. Men din TS fick mig att tnka p en Victorinox boutique jag gick frbi igr. Denna fickknivsfabrikant hade ocks gtt ifrn sin krnprodukt, fickkniven, till att bli en licenssljare fr alla som r villiga att betala fr att f stta deras korsvapenskld-logga p en vara. Mest klassisk p det omrdet r vl Porsche. Vad finns inte med en "Porsche design"-logga? Popcorn kanske?

Och att ven Leicas licensierade varor skulle vara astronomiskt dyra frvnar vl ingen. Det r lnge sedan de slde ngot som var tnkt att anvndas. Som dina M-kameror t.ex. Det r jvligt fina! Idag r en Leica-kamera en investering i frsta hand. S3 kostar vl uppt en kvarts miljon.
S utan att ha sett deras rkenskaper vgar jag gissa att merparten av deras intkter r frn licenspengar. Ngot random mobilmrke i Kina som vill ha en rd prick p telefonen, fr att lura kunden att den kan ta bra bilder. Tydligen har ngon klockfabrikant tnkt det samma.

Som sagt: jag r inte en klockgubbe. Men om jag var en skulle jag inte kpa en Leica-klocka utan en klocka frn en riktig klocktillverkare i Schweitz.

Dom flesta av Leicas kameror r gjorda fr att anvndas om man bortser frn edition kamerorna d kanske.
Mina M kameror r mina huvudkameror, och jag anvnder dom bland annat p mina resor. Dom har fljt med mig till stora delar av vrlden. Allt frn Svalbard till Moldavien, Etiopien, Rwanda, Zambia till Filippinerna och Mjlby.

Jag har idag tre st Leica M. Tv digitala och en analog samt en Leica screwmount.

Visst r priserna hga bde p kamerorna och p optiken, men andrahandsvrdet r hgt.
Jag kpte en Leica M10 begagnad fr ganska mnga r sedan och betalade 45000. Idag kostar dom ungefr lika mycket.

Leica M240 kostar idag ungefr lika mycket som dom gjorde fr ganska mnga r sedan.

Optiken hller sig nnu bttre vrdemssigt.

S kamerorna r vldigt dyra ja, men ven dom r gjorda fr att anvndas.

Dom tillverkar till och med nya analoga M-kameror, och vrdet p dom lr hlla sig ocks.

P samma stt r jag ganska sker p att Leicas klockor kommer att hlla sitt vrde ganska bra.
Citera
2025-04-24, 17:39
Medlem
Vore kul om det var ngon som hade en hr inne Har aldrig hrt att dom gjort klockor men visst r skert bra grejer, s handla om du har stlarna och intresset Man skaffar den ju mest fr sin egen skull Dom r ju rtt diskreta, s inget att vifta med p krogen fr att flasha
Citera
2025-04-25, 14:43
Medlem
Om ngon r intresserad av klockor frn Leica, s snde Red dot forum i Miami en livesndning p nstan tv timmar om dessa klockor.

https://www.youtube.com/watch?v=Bnpa9MnsqMs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in