Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 14:10
Medlem
Finns det någon här som äger en Leica klocka?

Jag har aldrig själv ägt någon finare klocka, och egentligen inte haft något klockintresse heller, men eftersom jag sedan flera år tillbaka ägt ett antal Leica M kameror + några andra Leica kameror, så har det uppstått ett visst intresse.
Speciellt för Leica ZM 2 Monochrom. Kanske eftersom jag har en Leica M Monochrom typ 246.

Jag kommer med största sannolikhet inte köpa någon Leica klocka, men det vore intressant att höra synpunkter från någon bärare av dessa, eller andra intresserade.
Citera
2025-04-24, 14:17
Avstängd
Severlohs avatar
Jag hade ingen aning om att de tillverkade klockor, men jag hade inte betalat 150 000 för en klocka som dels inte är vattentät, och som man dels måste vrida upp manuellt varje eller varannan dag.
Citera
2025-04-24, 15:00
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Finns det någon här som äger en Leica klocka?

Jag har aldrig själv ägt någon finare klocka, och egentligen inte haft något klockintresse heller, men eftersom jag sedan flera år tillbaka ägt ett antal Leica M kameror + några andra Leica kameror, så har det uppstått ett visst intresse.
Speciellt för Leica ZM 2 Monochrom. Kanske eftersom jag har en Leica M Monochrom typ 246.

Jag kommer med största sannolikhet inte köpa någon Leica klocka, men det vore intressant att höra synpunkter från någon bärare av dessa, eller andra intresserade.

Nu är jag ingen klockgubbe. Jag kan se tiden på mobilen. Men din TS fick mig att tänka på en Victorinox boutique jag gick förbi igår. Denna fickknivsfabrikant hade också gått ifrån sin kärnprodukt, fickkniven, till att bli en licenssäljare för alla som är villiga att betala för att få sätta deras korsvapensköld-logga på en vara. Mest klassisk på det området är väl Porsche. Vad finns inte med en "Porsche design"-logga? Popcorn kanske?

Och att även Leicas licensierade varor skulle vara astronomiskt dyra förvånar väl ingen. Det är länge sedan de sålde något som var tänkt att användas. Som dina M-kameror t.ex. Det är jävligt fina! Idag är en Leica-kamera en investering i första hand. S3 kostar väl uppåt en kvarts miljon.
Så utan att ha sett deras räkenskaper vågar jag gissa att merparten av deras intäkter är från licenspengar. Något random mobilmärke i Kina som vill ha en röd prick på telefonen, för att lura kunden att den kan ta bra bilder. Tydligen har någon klockfabrikant tänkt det samma.

Som sagt: jag är inte en klockgubbe. Men om jag var en skulle jag inte köpa en Leica-klocka utan en klocka från en riktig klocktillverkare i Schweitz.
Citera
2025-04-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Nu är jag ingen klockgubbe. Jag kan se tiden på mobilen. Men din TS fick mig att tänka på en Victorinox boutique jag gick förbi igår. Denna fickknivsfabrikant hade också gått ifrån sin kärnprodukt, fickkniven, till att bli en licenssäljare för alla som är villiga att betala för att få sätta deras korsvapensköld-logga på en vara. Mest klassisk på det området är väl Porsche. Vad finns inte med en "Porsche design"-logga? Popcorn kanske?

Och att även Leicas licensierade varor skulle vara astronomiskt dyra förvånar väl ingen. Det är länge sedan de sålde något som var tänkt att användas. Som dina M-kameror t.ex. Det är jävligt fina! Idag är en Leica-kamera en investering i första hand. S3 kostar väl uppåt en kvarts miljon.
Så utan att ha sett deras räkenskaper vågar jag gissa att merparten av deras intäkter är från licenspengar. Något random mobilmärke i Kina som vill ha en röd prick på telefonen, för att lura kunden att den kan ta bra bilder. Tydligen har någon klockfabrikant tänkt det samma.

Som sagt: jag är inte en klockgubbe. Men om jag var en skulle jag inte köpa en Leica-klocka utan en klocka från en riktig klocktillverkare i Schweitz.

Dom flesta av Leicas kameror är gjorda för att användas om man bortser från edition kamerorna då kanske.
Mina M kameror är mina huvudkameror, och jag använder dom bland annat på mina resor. Dom har följt med mig till stora delar av världen. Allt från Svalbard till Moldavien, Etiopien, Rwanda, Zambia till Filippinerna och Mjölby.

Jag har idag tre st Leica M. Två digitala och en analog samt en Leica screwmount.

Visst är priserna höga både på kamerorna och på optiken, men andrahandsvärdet är högt.
Jag köpte en Leica M10 begagnad för ganska många år sedan och betalade 45000. Idag kostar dom ungefär lika mycket.

Leica M240 kostar idag ungefär lika mycket som dom gjorde för ganska många år sedan.

Optiken håller sig ännu bättre värdemässigt.

S kamerorna är väldigt dyra ja, men även dom är gjorda för att användas.

Dom tillverkar till och med nya analoga M-kameror, och värdet på dom lär hålla sig också.

På samma sätt är jag ganska säker på att Leicas klockor kommer att hålla sitt värde ganska bra.
Citera
2025-04-24, 17:39
Medlem
Vore kul om det var någon som hade en här inne Har aldrig hört att dom gjort klockor men visst är säkert bra grejer, så handla om du har stålarna och intresset Man skaffar den ju mest för sin egen skull Dom är ju rätt diskreta, så inget att vifta med på krogen för att flasha
Citera
2025-04-25, 14:43
Medlem
Om någon är intresserad av klockor från Leica, så sände Red dot forum i Miami en livesändning på nästan två timmar om dessa klockor.

https://www.youtube.com/watch?v=Bnpa9MnsqMs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in