Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-24, 18:52
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Precis. Man frågar om det. Även om de inte har det kan de säga att de följer kollektivavtal enligt fackförbund X. Då är de lagligt tvungna att följa det kollektivavtalet.

Ingen taxichaufför som jag någonsin snackade med körde under kollektivavtal. Nu är det inte direkt så att man går runt och bondar med en massa andra chaffisar varje dag, man jobbar på sin kant men en del snack blev det ju. Alla sitter och jagar, jagar, jagar körningar varje dag, 365 dagar om året. 100% provision är standard.
2025-04-24, 19:06
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det stämmer. Lite därför jag skapade tråden också, jag ville veta om han hade rätt eller inte - vem vet? Jag tycker det här är en ovanlig situation med många olika parametrar att ta hänsyn till.

Men summa summarum är dock att med "normala" Svensson-jobb så skulle aldrig den här typen av konflikter blossa upp eftersom att alla får en månadslön. Man kanske borde ta ett sånt jobb istället för att leta längs ytterkanterna.

Det spelar ingen roll vem som har rätt eller fel. Troligen lite av varje på båda håll. Men när det blivit såhär med förtroenden som minskar på båda sidor så är det bättre att avsluta och börja om på annat ställe.

För övrigt så blir det så här på svensson-jobb också.

Du bör ju dock ta tag i detta med hälsan, det borde vara din prio näst efter en stabil försörjning.

Och inför nästa jobb, gå för gudskull med i facket så du kan få hjälp nästa gång det strular.
2025-04-24, 19:12
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
För övrigt så blir det så här på svensson-jobb också.

Nja. Jag har jobbat som brevbärare och där var det folk som tex slutade på dagen, i vredesmod etc (nästan alltid unga människor, typ 23 och under). Det är inte lika dramatiskt på ett stort företag kontra ett litet som har små marginaler.

Men, bra tips i övrigt.
2025-04-24, 19:23
Medlem
Du kör väl inte transporter till Tesla? Det är banne mig den sunkigaste fordonsflotta jag nånsin skådat. Likaväl som hanteringen av paketen till Tesla.
2025-04-24, 19:26
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Du läste trådstarten men skippade att läsa övriga sidor, gäsp. Jag förklarade det i detalj.
Nej, det gjorde du inte. Du verkar tro att du gör din chef en tjänst genom att göra "avdrag på lönen" för att stanna hemma och vila. Att du inte får betalt för att ligga hemma på soffan är redan självklart, varför din chef antagligen blev upprörd när du påstod att det var en uppoffring från din sida. Din chef behöver inte heller ens ge dig tjänstledigt för att du ska få en "vilopaus". Det är det man har semester till.
2025-04-24, 19:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
När en anställd har rörlig lön, exempelvis provision eller ackordslön, finns inga regler i sjuklönelagen om hur sjuklön ska beräknas.
Du är ute och cyklar som vanligt. Alla som är anställda har rätt till sjuklön, oavsett om man får lön i provision eller vanlig månadslön. Skillnaden är att sjuklönen beräknas på genomsnittet av din tidigare intjänade lön.
2025-04-24, 20:13
Medlem
Citat:
En mycket tråkig utveckling på mitt jobb har inträffat. Mitt nya jobb flöt på helt okej i ett par månader, men när jag sade att jag ville ta en vilopaus på ett par veckor (har problem med magen och ångest) så blev det en helt annan dynamik. Inte bara så ville han göra avdrag på lönen för att jag tog ledigt (obetalt ledigt) på studs - hans tonläge har förändrats helt. Han tycker att jag är en svikare och att jag gjort ett dåligt jobb (vilket jag håller med om, jag har gjort ganska halvhjärtade insatser många av dagarna, vilket är skälet till varför jag sade OK till avdraget på lönen). Det verkar som att han mår dåligt och han har nämnt konkurshot en gång, så min gissning är att det är skälet till att han är ur balans.

Men - det finns ju en gräns, eller hur? Jag har väl fortfarande rättigheter, trots att hans värld skakar, och att jag gått på autopilot på jobbet? Och han har väl fortfarande skyldigheter? Inatt är det löning och jag har ingen aning om vad jag kommer att få för lön (han har inte skickat mig någon lönespecifikation, vilket han alltid gjort tidigare i god tid) så jag flyger i blindo här - det känns som att han spelar något skumt psykologiskt rävspel med mig.

Jag ifrågasatte löneavdraget (ca 5k) en gång och då sade han att jag skulle skämmas för att jag käftade emot. Så jag sade ingenting efter det, men det är konstigt hur han agerar nu (ignorerar sms, skickar inte lönespecifikation) - vem har rätt, vem har fel? Hur mycket överseende med en chef som är på dåligt humör ska man ha? Är det inte oprofessionellt agerande att inte skicka mig en lönespecifikation innan löningen så att jag kan se hur löneavdraget påverkar min lön?

Jag jobbar som chaufför, för övrigt (ett litet åkeri som "seglar under" ett stort företags flagg, det funkar som McDonalds dvs franchising). Det här är en bransch som folk bör undvika eftersom att inga kollektivavtal följs, så det är rena rama vilda västern. När jag kastade mig in i den här branschen så var jag helt säker på att det skulle finnas kollektivavtal med bra villkor, med facit i hand är kollektivavtal, grundlön etc något att bara se i stjärnorna efter, det finns inte i verkligheten.

Låter som en toxisk arbetsplats… visst att två veckor från jobbet kanske inte är okej bara sådär men å andra sidan så är det fortfarande inte okej beteende av din arbetsgivare! Mår en anställd dåligt är det arbetsgivarens ansvar att ta hand om det komma på en lösning.. är du med i facket prata med dom. Själv skulle jag nog inte vilja jobba kvar på ett sådant arbete! Låter som psykisk misshandel anklaga någon som mår dåligt!
Mitt tips annars ta kontakt med typ mindler online psykolog där kan du få råd och hjälp hur du ska tänka om du inte har viljan att gå till en fysisk mottagning.
2025-04-24, 20:37
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du är ute och cyklar som vanligt. Alla som är anställda har rätt till sjuklön, oavsett om man får lön i provision eller vanlig månadslön. Skillnaden är att sjuklönen beräknas på genomsnittet av din tidigare intjänade lön.

Jag klippte och klistrade det där från FAR, en branschorganisation för revisorer, konsulter etc. Så i sånt fall är de också ute och cyklar.
2025-04-24, 20:49
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag klippte och klistrade det där från FAR, en branschorganisation för revisorer, konsulter etc. Så i sånt fall är de också ute och cyklar.
FAR är säkert inte ute och cyklar, men du måste ha vantolkat dem något extremt.
2025-04-24, 21:04
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
FAR är säkert inte ute och cyklar, men du måste ha vantolkat dem något extremt.

Va? Jag literally klippte & klistrade deras egna ord. Du kan tolka det hur du vill, de skrev den där texten, inte jag.
2025-04-24, 22:11
Medlem
Kontaktar facket
2025-04-24, 22:32
Medlem
Citat:
Visst är det så, men det händer väl hela tiden på alla arbetsplatser speciellt med föräldrar som ska vabba direkt när ungen får ett skavsår? Dessutom får de betalt för kalaset.
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
FK betalar vabb. Jag förstår ditt dilemma, men försök förstå att arbetsgivare har känsliga nerver, de får stressmage och eksem när någon helt plötsligt vill ta ledigt två veckor. Finns ett konkurshot är väl arbetsgivaren dessutom rejält pressad, reptilhjärnan kommer fram. Följ spelets regler; orkar du inte jobba pga magproblem och ångest så sök läkare. Man har ju för övrigt rätt vara hemma pga sjukdom en vecka utan läkarintyg.
Citat:
Vad är det för relevans med att FK betalar vabb? Ingen betalar ju mig för min ledighet? Förstår inte varför det är så många i den här tråden som tror att jag är ute efter att jag ska ligga tillbakalutad och casha in för att rulla tummarna?

Du vet också att nästan hela svenska folket fuskar med VAB, så kom inte och säg att deras plötsliga frånvaro-pauser alltid har ädla ändamål...
Varför denna tråd när TS behandlar de flesta svaren som sk-t.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in