Citat:
Jag anser att det som gör skillnad är om det är en vettig relation eller en destruktiv relation, gift eller inte spelar mindre roll. Även fast man inte gift kan man ju ha höga förväntningar på monogam relation och omvänt är ju inte öppna äktenskap så ovanligt.
Nu har jag ganska dålig koll på vigslar, men lovar man verkligen trohet i borgerlig vigsel?
Nu har jag ganska dålig koll på vigslar, men lovar man verkligen trohet i borgerlig vigsel?
Yes, även vid borglig vigsel avges löfte om trohet. Att då vara otrogen är att bryta ett löfte till sin partner, ett löfte man givit sin partner inför de som deltog vid vigseln. Ringen, som målsägande visade för 21-åringen, är symbolen för bland annat det löftet. Målsägande tog varken seriöst på detta löfte om trohet eller sin frus känslor, eller sin familj med två små barn. Dessutom påstår han att äktenskapet är lyckligt...
Hade Målsägande varit sambo, utan barn och i en destruktiv relation, såsom det är för 21-åringen, hade man ju haft viss förståelse för hans otrohet. Även om det givetvis alltid är fel med otrohet. Men det finns som sagt var gradskillnader I otrohets-helvetet.
Men nu är hans otrohet både obegriplig, osympatisk och totalt förkastlig.
Men oavsett vad så finns det ingen ursäkt för grov misshandel (om den inte sker i fullt nödvärn) .
Men visst kan man förstå känslorna sambon hade där och då... Men misshandel är ändå inte ok.
Och falsk angivelse för att rädda sin sambo från Fängelse. Ja, även där kan man ju förstå känslan bakom. Men fortsatt: ett allvarligt lagbrott och absolut inte ok.
Medhjälp till falsk angivelse kan man också förstå utifrån sambons perspektiv, han vill ju inte ha Fängelse... Men absolut inte ok.