2025-04-24, 13:39
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Mamman har åtminstone 7-8 andra Mohammed eller Abdi att ersätta försvunna Mohammed (syskon). Sen har väl dessa i sin tur 40 andra i släkten. En mussepigg som saknas kan enkelt knullas fram på nytt. Men förstår att pojkar är dyrbara i kulturen. Hade det varit en flicka hade de nog inte brytt sig lika mycket. Kanske mest brytt sig ifall flickan hade umgåtts med svenska pojkar (otrogna fiender/kaffir)
Citera
2025-04-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Finns en ganska uppenbar svaghet i den här historien och det är att HVB-hemmet varken kontaktas eller har gjort någon anmälan. Allt görs på distans av en mamma som inte får kontakt med sin son.

Citat:
Med andra ord, varför gräver inte journalisten i HVB-hemmets agerande och varför har inte polisen telefonlistor och även listor med vilka barn som är på HVB-hemmen så att de direkt kan kontakta ansvarig person på HVB-hemmet?

Kunde ju lika gärna varit någon förälder som man försöker att skydda barnet från, så föräldern ska man inte förmedla kontakt med mellan polis och förälder när det gäller barn som är på HVB-hem.

Det finns en anledning barnen hamnar på HVB-hem och det är en anledning som ingen annan vet om, men som kan vara katastrofal för barnets del om de egentligen inte ska ha egen kontakt med föräldrarna.

Sedan om språk, för fan, vi har datateknik nu. Det borde vara möjligt att ge polisen verktyg att förstå främmande språk genom automatiskt översättning.

Håller med! Detta har blivit en snyft story där dryga poliser hängs ut. HVB hemmet drivs väl av kriminella men det framkommer inte ens om de har hörts.
Jag försvarar ingen som flyttar till ett nytt land och varken lär sig det nya hemlandets språk, eller hur man använder Google Translate. För guds skull—ta ett vuxenansvar för dig själv (och dina barn!). Inte konstigt killen hamnade snett.
Jag vet att det låter kärvt men krav på att lära sig Svenska måste införas. Hejdå om du inte lärt dig på ex. tre år.
Det är som om jag skulle flytta till USA och kräva att fortsätta prata svenska med alla. Skulle inte få ett USA-medborgarskap minsann, men här har vi däremot strösslat iväg våra till folk som är ointresserade av att ge något tillbaka till Sverige, och egentligen är ointresserade av våra seder.
Citera
2025-04-24, 13:57
Medlem
Lazies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det var bättre på den tiden polisen hade stationer med öppettider och inte enbart hänvisade till ett telefonnummer. Kommunikationen var enklare och mera tillförlitlig.

Så mamman hadde lärt sig bättre svenska om det fanns polisstationer man kunde besöka?
Ser inte helt den kopplingen, men å andra sidan så är jag inte Gud heller.

Som många andra skriver, alla blir bemött som skit hos polisen nuförtiden oavsett etnicitet.
Citera
2025-04-24, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moije
Håller med! Detta har blivit en snyft story där dryga poliser hängs ut. HVB hemmet drivs väl av kriminella men det framkommer inte ens om de har hörts.
Jag försvarar ingen som flyttar till ett nytt land och varken lär sig det nya hemlandets språk, eller hur man använder Google Translate. För guds skull—ta ett vuxenansvar för dig själv (och dina barn!). Inte konstigt killen hamnade snett.
Jag vet att det låter kärvt men krav på att lära sig Svenska måste införas. Hejdå om du inte lärt dig på ex. tre år.
Det är som om jag skulle flytta till USA och kräva att fortsätta prata svenska med alla. Skulle inte få ett USA-medborgarskap minsann, men här har vi däremot strösslat iväg våra till folk som är ointresserade av att ge något tillbaka till Sverige, och egentligen är ointresserade av våra seder.

Samtidigt är det inte lätt för lågbegåvade att lära sig ett främmande språk. Det tar tid. Det finns många exempel på somalier som gått SFI i många år utan att komma vidare till nästa nivå.

Men annars håller jag med dig. Det är inte okej att flytta till ett annat land om man inte klarar av att lära sig språket. Det är liksom inte så att en som bara kan somaliska någonsin kan etablera sig på arbetsmarknaden förutom några få kravlösa arbeten där konkurrensen blir mördande hård i ett land som Sverige.

Här har de även visat att de klarar inte av att ta hand om sina barn heller, så en dysfunktionell familj som kommit enbart för att leva gott till dödsdagar på svenska skattebetalares bekostnad.

Tänk på att polisen dagligen har att kommunicera med somalier, de är en grupp som på olika sätt hamnar i trubbel hela tiden. Det är jättetråkigt att man som polis inte kan bemöta perfekt alla ggr trots språkproblem, men förståeligt. Ännu tråkigare givetvis när det blir mord och våld oavsett vem som mister livet.
Citera
2025-04-24, 14:00
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Inte?

Jag tycker de gör rätt i det. Varför skall svenska pengar slösas ännu mer på kriminella svartingar?
Deras jobb är att förhindra och lösa brott. Den efterföljande mordutredningen, rättegång och påföljder kostar betydligt mer än att Kling och Klang gjort sitt jobb från första början.
Citera
2025-04-24, 14:03
Avstängd
Snusfris avatar
Hur många år har hon levt i Sverige?
Tur att inget värre hade hänt eftersom hon inte kan göra sig förstådd.
Citera
2025-04-24, 14:11
Medlem
Fruktansvärt, såklart.
Men man måste lära sig svenska om man bor här. Tror ni att vi hade gått slöjfria med fulla rättigheter om vi flyttade till Somalia. Tror ej.
Citera
2025-04-24, 14:12
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Hade Mohammed låtit bli att rymma eller ännu hellre skött sig hade han inte hamnat i den situationen. Eller om familjen varit kvar i sitt land.

Det hade varit det allra bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Tycka vad man vill om invandrare, integration och språkförbistring - men här gör inte snutjävlarna sitt jobb som vi betalar dom att göra.

Hur vet du det? För att någon aktivist-hornalist på aftonbladet skrev något eller?

Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
På polisens hemsida står det följande....

Tolk
Du kan få hjälp av en tolk
när du anmäler brott till polisen
eller om det blir en utredning.

Tolken översätter mellan ditt språk och svenska.

https://polisen.se/sv-ll/lattlast/st...tt-brott/tolk/

Jag finner det konstigt att man tar in så många invandrare men inte anpassar polisen efter utvecklingen....

Frågan är snarare hade Mohammed levt om han vore svensk?

Jag finner det konstigt att svenska politiker låtit OCH LÅTER så många invandrare komma hit. Vet inte om du var med när vi röstade till EU eller EG eller vad det nu hette på den tiden. Så underförstått att det inte ens behövdes skrivas ut var det att de yttre gränserna skulle hållas. Att fri transport av varor, tjänster och människor enbart skulle gälla inom unionen. Hade man sagt att vi kravlöst och utan minsta kontroll ta hit +4 miljoner parasiter och kriminella hade vi ALDRIG gått med.

Alla ansvariga politiker och hornalister från den tiden förtjänar att ställas till svars. Hört något om Finspång, men vet inte om det är rätt forum eller om det planeras något?
Citera
2025-04-24, 14:20
Medlem
Tervulls avatar
Det är bra att idioterna självutplånar sig! Kärringen hade gjort sig förstådd om hon lärt sig svenska men det tycker hon inte att hon behöver hon, då hon kan sitta på sitt feta arsle och håva in bidrag. Jävla pack!
Citera
2025-04-24, 14:21
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Tycka vad man vill om invandrare, integration och språkförbistring - men här gör inte snutjävlarna sitt jobb som vi betalar dom att göra.

Så polisen skall agera tolk tycker du? Kärringjäveln kom inte till Sverige igår precis och borde haft tid att lära sig språket.
Citera
2025-04-24, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Ska de lära sig somaliska menar du?

Hört talas om tolk?
Citera
2025-04-24, 14:28
Medlem
Jag hörde inlägget på nyheterna. Jag tycker inte att det var en riksnyhet men SVT valde att göra det till en snyfthistoria. Visst, poliserna hade en opassande jargong. Men va fan, jag gissar att de dagligen jobbar med alla dessa kriminella Somalier och även poliser ledsnar på skiten. Inte helt lätt att alltid 24/7 leva efter instruktionsboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in