Citat:
Ursprungligen postat av
Moije
Håller med! Detta har blivit en snyft story där dryga poliser hängs ut. HVB hemmet drivs väl av kriminella men det framkommer inte ens om de har hörts.
Jag försvarar ingen som flyttar till ett nytt land och varken lär sig det nya hemlandets språk, eller hur man använder Google Translate. För guds skull—ta ett vuxenansvar för dig själv (och dina barn!). Inte konstigt killen hamnade snett.
Jag vet att det låter kärvt men krav på att lära sig Svenska måste införas. Hejdå om du inte lärt dig på ex. tre år.
Det är som om jag skulle flytta till USA och kräva att fortsätta prata svenska med alla. Skulle inte få ett USA-medborgarskap minsann, men här har vi däremot strösslat iväg våra till folk som är ointresserade av att ge något tillbaka till Sverige, och egentligen är ointresserade av våra seder.
Samtidigt är det inte lätt för lågbegåvade att lära sig ett främmande språk. Det tar tid. Det finns många exempel på somalier som gått SFI i många år utan att komma vidare till nästa nivå.
Men annars håller jag med dig. Det är inte okej att flytta till ett annat land om man inte klarar av att lära sig språket. Det är liksom inte så att en som bara kan somaliska någonsin kan etablera sig på arbetsmarknaden förutom några få kravlösa arbeten där konkurrensen blir mördande hård i ett land som Sverige.
Här har de även visat att de klarar inte av att ta hand om sina barn heller, så en dysfunktionell familj som kommit enbart för att leva gott till dödsdagar på svenska skattebetalares bekostnad.
Tänk på att polisen dagligen har att kommunicera med somalier, de är en grupp som på olika sätt hamnar i trubbel hela tiden. Det är jättetråkigt att man som polis inte kan bemöta perfekt alla ggr trots språkproblem, men förståeligt. Ännu tråkigare givetvis när det blir mord och våld oavsett vem som mister livet.