Citat:
Ursprungligen postat av
Halven89
Som rubriken säger så har jag fått naturligt manligt håravfall (androgen alopeci) och jag såg det lite försent. Jag är 35 år gammal och jag skulle uppskatta att runt 30% av håret har rykt uppe på skalpen bara det senaste 1½ året, i synnerhet vid vikarna och vid kronan och det ser förjävligt ut! Skulle jag bli flint så skulle jag gå från runt en 8:a till en 3:a och få leva i celibat resten av livet, då jag verkligen inte har huvudet för snaggat/flint. Jag trodde verkligen inte att detta skulle hända mig såhär tidigt
Tyvärr så kan jag inte ta DHT blockerare som Finasterid just nu då jag befinner mig i den akuta fasen av en jäkligt svår benzo utsättning och det tar lång tid för GABA-A receptorerna att läka från det, jag har även den förödande neurologiska störningen typ 2 HPPD som jag fick efter att ha provat cannabis några gånger för fyra år sedan (det jag använde benzon för att behandla), vilka båda försämras om jag skulle ta det. Detta då Finasterid påverkar syntesen av neurosteroiden allopregnanolon, vilken är en kraftig modulator av GABA-A receptorerna, så det resulterar i en minskad aktivitet av dessa, och det är det sista man vill vid utsättning av benzo, även vid HPPD, men om det bara skulle försämra synstörningarna och derealisationen lite så är det värt det.
Så om kanske 10-12 månader när den största läkningen förhoppningsvis har skett så tänkte jag prova 0,5 mg varannan dag för att se hur det påverkar min arma hjärna, och om det som sagt inte förvärrar saker allt för mkt så kör jag på det och gör en hårtransplantation, och då är Finasterid ett måste för att det inte ska fortsätta att falla av hår bakom det transplanterade området. I USA så finns det en topikal lösning som man applicerar på skalpen, vilket minskar den systematiska mängden rätt rejält, men tyvär så finns det inte att få tag på i den större delen av Europa och jag kan inte få hit det (har frågat dermatolog och läkare).
Så vad tror ni, kan man behålla större delen av det man har nu med 5% Minoxidil två gånger om dagen, dermaroll med 1,5 mm nålar en gång i veckan, ketoconazol schampo 3 ggr i veckan och ett koffein scampo för håravfall de andra dagarna? Vet ni något annat man kan göra?
Här har ni ett par bilder för att se hur skiten ser ut. Det ser nästan ut som en kuk nu när vikarna har gått bak så mycket...
https://imgur.com/a/LhhLu3X
https://imgur.com/a/FjYqjJu
Vid behandling av ärftligt håravfall är det viktigt att förstå vad som faktiskt har vetenskapligt stöd och vad som saknar effekt, trots att det ofta marknadsförs som lösningar.
Det läkemedel som heter finasterid används i en dos på 1 mg per dag när det skrivs ut mot håravfall. Den dosen är vald för att den effektivt hämmar ett enzym i kroppen (5-alfa-reduktas typ II) som omvandlar testosteron till DHT – den hormonform som bidrar till håravfall hos genetiskt känsliga personer.
Att ta en lägre dos som till exempel 0,5 mg, eller att ta det varannan dag, innebär sannolikt att du inte når upp till den nivå som krävs för att bromsa håravfallet. Vissa individer kan vara extra känsliga, men för de flesta krävs daglig dosering för att det ska ha effekt.
Minoxidil är ett läkemedel som används lokalt i hårbotten och är vetenskapligt bevisat att det kan stimulera hårväxt. Det verkar genom att vidga blodkärlen i huden (vasodilatation), vilket förbättrar blodflödet till hårsäckarna. Det är just denna kärlvidgande effekt som tros bidra till att hårväxten stimuleras.
Dermaroller, ketokonazolschampo och
koffeinschampo är populära på nätet, men det finns inga vetenskapliga bevis alls för att dessa har någon effekt mot håravfall. Koffein, som ibland påstås vara bra för håret, har faktiskt en kärlsammandragande effekt (motsatsen till minoxidil), vilket kan tillfälligt minska blodflödet till hårsäckarna. Om det har någon effekt alls så är effekten alltså
skadlig för hårsäckarna.
Koffein eller minoxidil appliceras på huden (s.k. perkutant upptag) och tas upp eftersom dessa ämnen kan tas upp lokalt av huden. Däremot finns det inga bevis alls för att finasterid kan tas upp genom huden i tillräcklig mängd för att ha effekt, om det används i t.ex. schampo eller krämer.
Det finns idag bara tre metoder med vetenskapligt stöd mot ärftligt håravfall:
1. 5-alfa-reduktashämmare (Finasterid, dutasterid osv - läkemedel som blockerar DHT).
2. Minoxidil – stimulerar hårsäckarna genom ökat blodflöde.
3. Hårtransplantation – kirurgisk behandling där man flyttar hårsäckar.
Många andra produkter som sågpalmsextrakt (saw palmetto), mintoljor, gurkmeja och liknande saknar bevisad effekt och är rent bluff och båg.
Vad gäller dina farhågor att finasterid kan sänka nivåerna av allopregnanolon, som i sin tur påverkar GABA-A-receptorerna positivt, så finns det en teoretisk risk att läkemedlet förvärrar symtom vid GABA-relaterade tillstånd som HPPD eller vid bensodiazepinutsättning men det är en teoretisk risk som är mycket osannolik. Du har väl inte mycket att förlora på att testa 1 mg finasterid om dagen och se hur du mår.