Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 19:49
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Potatispress
Använder jag nog nästan varje vecka. Pressad potatis är underskattat.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
De hade fanskapet också, vet nog ingen drink jag gör hemma som behöver skakas, om det är något drink tillbehör som behövs hemma är det en molder.
Shaken, not stirred. Say no more.
Citera
2025-04-23, 19:49
Medlem
tastass avatar
Köpte en smoothieblender för några år sedan som jag använde typ fem gånger första veckan och sedan aldrig mer.
Citera
2025-04-23, 19:50
Medlem
Vanlig elvisp, inte använd på tio år.
Citera
2025-04-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandfoul

1. Vitlökspress. Typ en sån här

Har haft den säkert i 20 år och kanske använt 5 gånger. Oduglig att rengöra och tar oändlig tid att handskas med och den äckliga ”purén” som kommer ut är pilligt att greja med och använda. Vitlök blir mycket bättre när man hackar den med kniv.

Det finns många dåliga vitlöks pressar.

Men hittar man en bra, blir de enkla att använda och enkla att rengöra.

Man behöver inte ens skala vitlöks klyftorna, utan bara pressa, och sedan skära av det som pressas ut med knivseggen. Tidsbesparande och saftigare.
Citera
2025-04-23, 19:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
...
Minns att vi hade någon slags lökhackare när jag var barn, men ärligt, hur svårt är det att hacka lök?
...
En rund 60-talsskapelse i plast som placeras över lökstackarn, sedan trycker man på en fjädrande pinne? Vi hade en sådan när jag var liten.

Jag skulle tro att äggskivaren och äggkopparna vinner i mitt kök. Ska jag äta ett helt kokt ägg så skalar jag det strör på lite salt, äter upp det. Och de få gånger jag känner för äggmacka botas lättast genom att bara skära ägget i lagom tjocka skivor med vanlig kniv.
Citera
2025-04-23, 19:53
Medlem
https://www.google.com/search?sca_esv=8ffc4cc3ad7d481a&rlz=1C1CHBF_svSE10 79SE1079&sxsrf=AHTn8zqNbjXKBMLkCJvEbCfHYzrO_xpY1Q: 1745430698897&q=%C3%A4ggdelare&udm=2&fbs=ABzOT_DDf JxgmsKFIwrWKcoyw2RfPZ2ToNvR6aZyWpyyI5dEAoKMHvg3F7W 6IjPhCW0AFa6Q-eSDgwYS3uTFEp-RRLz62GQh lP1N7u009bjBymZqej0RYwrXWQQ7LvgPErKRoXTjvXlcD3ODYJ S6iWOM1AennT9IBPLD3b1subCsF7FNth04h_zXCg0gVPnOU1Yd LJ-XrbyD_Kd_MGOKEwdQMIwTmxJX6w&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEw iIxaaG3O6MAxWwFBAIHbYQM08QtKgLegQIIRAB&biw=1745&bi h=828&dpr=1.1

Sån där äggdelare, använder alltid kniven bara, förslagsvis kniven jag har brett smöret med (använder vanlig matkniv till det bara) direkt på brödet, vill inte att något av äggulan går till spillo då man har lätt löskokt (7min)
Citera
2025-04-23, 19:53
Medlem
Citat:

Det är gött som fan. Men jag är en enkel man. Jag kokar potatisen, skär upp den, på med smör och krydda...
Citera
2025-04-23, 19:54
Medlem
Har en sån där rund ballongvisp som jag nästan aldrig använder. Jobbig att rengöra och vispar dessutom inte lika bra som en klassisk vanlig visp.

Citat:
Ursprungligen postat av oldandfoul
Jag börjar;

1. Vitlökspress. Typ en sån här

Har haft den säkert i 20 år och kanske använt 5 gånger. Oduglig att rengöra och tar oändlig tid att handskas med och den äckliga ”purén” som kommer ut är pilligt att greja med och använda. Vitlök blir mycket bättre när man hackar den med kniv.
Använder vitlökspress flera gånger i veckan men den ÄR lite jobbig att rengöra. Finns det något annat som är bättre om man vill ha vitlökspuré?
Citera
2025-04-23, 19:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Har också en hamburgerpress, men det är ett jävla jox så man formar bara med händerna istället. Känns mer autentiskt att göra det, och dessutom mindre disk.

När vi har provat den så är det rätt krångligt ibland att få ut köttet , så man får banka ut det om den inte ska gå sönder. Knappast värt.

Har också en slags "French fries cutter" maskin som man trycker in potatis i och så blir de pommes men orkar inte ta fram den, defintivt jobbigare att diska än en kniv.

Jag använder locket från en av mina te/kaffe burkar för att forma burgare, och stoppar i det i en smörgåspåse (1l tunn plastpåse) och mölar sedan i färsen, sen så följer burgaren med när man lossar på påsen.
Fick en burgarpress i present ett år, men använde den en gång och återgick sedan till mitt gamla lock som ger perfekta burgare i rätt storlek.
Citera
2025-04-23, 19:55
Medlem
TheBusters avatar
Citat:

hhahah självklart, så den ser ut som ett grumligt urinprov
Citera
2025-04-23, 19:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
hhahah självklart, så den ser ut som ett grumligt urinprov
Som den ska
Citera
2025-04-23, 20:00
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Jag saknar min gamla potatispress som försvann i en flytt men det har inte blivit av att ersätta den då en riktig (gamla hederliga rostfria trekanten modellen inte finns i stan och tycks vara snordyr på nätet.
Provat ett par av dom runda men resultatet blir aldrig lika bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in