2025-04-24, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
Är det enkelt att leva på börsen? Hur mycket kapital krävs?
Jag hade liknande illusionnär jag fick ett arv. Tro mig det är inte så enkelt som man tror, efter ett halvår är jag - 50 000kr. Som börsen är nu under Trump kan man lika gärna spela roulette.
Citera
2025-04-24, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricktactoe
Jag hade liknande illusionnär jag fick ett arv. Tro mig det är inte så enkelt som man tror, efter ett halvår är jag - 50 000kr. Som börsen är nu under Trump kan man lika gärna spela roulette.

Har du en strategi? Riskhantering? Är planen att vara fullinvesterad för att "börsen alltid går upp" får man ju ta sådana nedgångar.
Det går alldeles utmärkt att undvika den här typen av nedgångar eller tom tjäna lite pengar på dem.

Till TS, beskriv ditt utgångsläge och plan. Det mesta är möjligt, men det är inte bara att knäppa med fingrarna. Det kommer dessutom ta något några år före du visar kontinuerlig vinst. Vill man lägga ned den kraft o engagemang som krävs för börsen så är det fullt möjligt att tjäna pengar på den.
Citera
2025-04-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är enklare att leva på lönearbete och ha börsen som ett sidointresse. De flesta amatörer som försöker leva på värdepappershandel misslyckas.
Precis!

Men om man är typ sextio och har fått ihop 3-4 miljoner så lär det tillsammans med A-kassa och pension ge mer än rätt okej att leva på tills man trillar av pinn.

När man tittar på den populära 4%-regeln glömmer man eventuell a-kassa, pensionen och att man i slutet av livet kan nalla på kapitalet. Man behöver inte ge bort flera miljoner i arv.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-04-24 kl. 16:01.
Citera
2025-04-24, 18:05
Medlem
Njae utan jag skulle rekommendera dig att ha ett arbete och syssla med börsen vid sidan om
Citera
2025-04-24, 19:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Skulle tippa på 50 miljoner. Så har du både utveckling och fallhöjd garderat...
Det skulle innebära en inkomst på 2 mkr/år skattat och klart. Nej, det räcker med 5-10 mkr för att kunna leva på börsen beroende på levnadskostnader m.m.
Citera
2025-04-24, 19:39
Medlem
Om det inte fanns avgifter skulle man nog kunna det.
Blir ju alldeles för mycke räkna och deklarera.
Citera
2025-04-24, 19:46
Medlem
HomoDeuss avatar
Det behövs inte så mycket. Köp nära botten bara. Och sälj nära toppen. Då går det bra.
Citera
2025-04-24, 22:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är enklare att leva på lönearbete och ha börsen som ett sidointresse. De flesta amatörer som försöker leva på värdepappershandel misslyckas.

Funkar såklart om man kör på 4%-regeln, men då krävs ju som bekant en del kapital också.

Daytrading är inte ett bra sätt att försörja sig på då risken är stor att gå med förlust.
Citera
2025-04-24, 22:57
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Det behövs inte så mycket. Köp nära botten bara. Och sälj nära toppen. Då går det bra.

Finns tyvärr ingen som lyckas ens med en av dessa så det kan man lägga ner.
Citera
2025-04-24, 22:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
När man tittar på den populära 4%-regeln glömmer man eventuell a-kassa, pensionen och att man i slutet av livet kan nalla på kapitalet. Man behöver inte ge bort flera miljoner i arv.

4%-regeln är utvecklad i USA och där finns inte socialförsäkringar på samma sätt som i Europa så det är riktigt, får man räkna av dessa så krävs ju mindre kapital.

Plus syftet med 4% regeln är att man ska vara ekonomiskt oberoende "för alltid", dvs. kapitalet ska alltid vara intakt och dessutom inflationsjusteras. Så om man är ok med att kapitalet förbrukas gradvis så krävs betydligt mindre kapital för att kunna gå i tidig pension.
Citera
2025-04-25, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Plus syftet med 4% regeln är att man ska vara ekonomiskt oberoende "för alltid", dvs. kapitalet ska alltid vara intakt och dessutom inflationsjusteras. Så om man är ok med att kapitalet förbrukas gradvis så krävs betydligt mindre kapital för att kunna gå i tidig pension.
Om man har tänkt leva för alltid så ska man såklart planera för det. Själv har jag tänkt dö vid kanske nittio.

Och de sista tio åren kommer jag nog inte konsumera så mycket på krogen och till utlandsresor.
Citera
2025-04-25, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Finns tyvärr ingen som lyckas ens med en av dessa så det kan man lägga ner.
Verkligen ingen?
Nu sjönk din trovärdighet ännu ett snäpp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in