2025-04-23, 21:46
Medlem
Vad var det nu jag skulle säga...ja för fan,Sitt still i båten!
Citera
2025-04-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
Är det enkelt att leva på börsen? Hur mycket kapital krävs?

Din eftersträvade lön ska motsvara 5% av ditt kapital. Dvs. vill du ha en årslön på 300 000 kr ska du ha 300 000 / 0,05 = 6 000 000 kr i kapital. Så det är bara att sätta igång och jobba. Är du smart, flitig och sparsam kan du vara där innan du är 40. (Gissar på att du inte är så gammal)

Om du är riktigt grym kan du lösa 15% i årlig avkastning... men skulle räkna med 10%, det kräver också att du är duktig.
Som steg ett skulle jag lägga mer fokus på att tjäna ihop pengarna du behöver på något annat, typ ett välbetalt jobb och lägenhetsaffärer. Sedan är börsen din sidebusiness som växer över tid... lång tid... många år... många många år.
Citera
2025-04-23, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Man behöver inte så mycket startkapital om lär sig hur olika finansiella instrument som tex optioner, warranter, olika certifikat och annat fungerar. Dessa har en inbyggd "hävstång" som gör att du tjänar multiplar mer än du skulle ha gjort om du handlat med de underliggande värdena.
Jag skulle vilja säga att 50.000 räcker bra till att börja med, om man vet vad man gör och satsar man rätt så kan det räcka med ännu mindre, kanske 10.000. Dessa instrument har också fördelen att man kan tjäna lika mycket på uppgång som nedgång, förutsatt att man köpt rätt variant av dessa förstås. Tror man på uppgång så köper man en variant av dessa, tror man på nedgång så köper man en annan.
Det är inte helt lätt, man måste sätta sig in i hur de olika instrumenten fungerar och börja i väldigt liten skala innan man känner sig säkrare och vet vad man håller på med och riskerna med det. Då först kan man trappa upp sina insatser.
Mycket information om detta kan fås över Internet, hos banker, institut, bloggar etc.

Kanske dum.fråga men kan man hamna i skuld på detta eller förlorar man bara det man lagt in?
Citera
2025-04-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, det är det inte. Istället för att starta en tråd och visa din okunskap är mitt tips att du läser på lite. Börsen kommer inte gå upp varje år och då behöver man fortfarande kunna ta av sitt kapital utan att riskera att det urholkas.

Läs på om 4-procentsregeln.

4% eller mindre är en mycket god tumregel fram till ungefär 70.
Sedan måste man ställa,sig följande fråga.

Vill jag lämna ett (monetärt) arv efter mig eller är det okej att vara nollad den dag jag stämplar ut?
Vid 70 utan cancer diabetes övervikt hjärtproblem eller demens är chansen att uppleva sin 90årsdag större än att inte göra det om ovanstående kriterier är uppfyllda.
Sedan är förmodligen tiden mellan 70-80 mer aktiv och dyrare i drift än tiden 80-90.

Så de tio första åren är det okej att ta 7% årligen för att sedan ha 10% årligen av det kvarvarande de sista 10.
Vid "normal" pensionsålder kommer ju även någon form av pensionsinkomst för de allra flesta.
Även den som lämnade förvärvsarbete bakom sig vid 40 får runt 5000kr/månad om man haft ett normalt industrijobb.

Vill man däremot att det mesta av kapitalet går i arv kan i tider som dessa 4% vara för mycket.
Därför är det en mycket god idé som någon redan skrivit att åren innan avslut växla över vad som behövs för att leva två tre år utan kapitaluttag till ex vis räntefonder/säkra(re) placeringar så aktieportfölj kan förbli orörd om börsklimatet är "tråkigt"
Citera
2025-04-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Kanske dum.fråga men kan man hamna i skuld på detta eller förlorar man bara det man lagt in?
Du kan bara förlora det du satt in med certifikat t ex via Avanza dvs aldrig bli skuldsatt om du inte belånar dig (det går också att göra via många plattformar men det är en annan diskussion).

Det ska dock sägas att urholkningseffekten kommer förstöra en hel del plus många avgifter och courtage. Att gå in med hävstång oavsett om man ligger lång eller kort är mer eller mindre gambling. Att investera bra, i saker du tror långsiktigt på och med tålamod - är nästintill garanterade pengar i långa loppet. Även om det typ alltid går ner direkt efter man investerar. Murphys lag på den!
Citera
2025-04-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Om du är riktigt grym kan du lösa 15% i årlig avkastning... men skulle räkna med 10%, det kräver också att du är duktig.
Historiskt kräver 8-10% typ att man köper breda fonder med låga avgifter och sen har diamond hands, dvs inte rör skiten.
Jag skulle säga att vilket nut job som helst fixar det. Men självklart inte varje år - vissa decennier kan vara minus 20% medan andra kan man ligga plus 200%

Här ligger problemet att leva på avkastningen.
Det går inte att komma på vid 55..
Då ska man tänka på detta när man är ung (kanske runt 30) och ha kanske 20 års sparhorisont.
Senast redigerad av Misantropovic 2025-04-23 kl. 22:25.
Citera
2025-04-23, 23:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Nej det är inte lätt. Försök så får du se hur det går. Välj ut en aktie som känns bra och rätt och det är nästan skrivet i sten att du kommer att ligga på minus . Om det vore lätt skulle alla vara rika, men så fungerar inte börsen. De som är verkligen rika är de som gör minst och bara fortsätter att äga bra bolag och återinvestera sina utdelningar.
Citera
2025-04-24, 00:33
Medlem
MrTygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Om du frågar en sån fråga ska du inte investera i aktier med tanke på situationen i världen.
Om du ska kunna leva på detta så måste du minst investera 200.000.
Det innebär att det är ett lotteri om du inte har kunskapen.
Då känns det som att det är bättre att du satsar på poker eller fotbollsmatcher.
När man är nybörjare ska man inte tänka i dessa banor som du gör.
Det är där alla torskar kommer att hamna.

200K är kaffepengar i sammanhanget.
Citera
2025-04-24, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Kanske dum fråga men kan man hamna i skuld på detta eller förlorar man bara det man lagt in?

Jag vill verkligen betona att man måste läsa på och lära sig om de olika instrumenten så att man vet vad det verkligen innebär att handla med dem, det skiljer sig mellan de olika valen. Dels kan man snabbt förlora det man har satt in, dels finns det instrument där man kan förlora mer än vad man satsat så mitt råd är verkligen att läsa på!
Citera
2025-04-24, 06:43
Medlem
Snusfris avatar
Det är nu du ska in på börsen. Kraftiga svängningar.
Citera
2025-04-24, 06:48
Medlem
Duerfs avatar
Det är enklare att leva på lönearbete och ha börsen som ett sidointresse. De flesta amatörer som försöker leva på värdepappershandel misslyckas.
Citera
2025-04-24, 07:40
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Skulle tippa på 50 miljoner. Så har du både utveckling och fallhöjd garderat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in