Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Nej, det är det inte. Istället för att starta en tråd och visa din okunskap är mitt tips att du läser på lite. Börsen kommer inte gå upp varje år och då behöver man fortfarande kunna ta av sitt kapital utan att riskera att det urholkas.
Läs på om 4-procentsregeln.
4% eller mindre är en mycket god tumregel fram till ungefär 70.
Sedan måste man ställa,sig följande fråga.
Vill jag lämna ett (monetärt) arv efter mig eller är det okej att vara nollad den dag jag stämplar ut?
Vid 70 utan cancer diabetes övervikt hjärtproblem eller demens är chansen att uppleva sin 90årsdag större än att inte göra det om ovanstående kriterier är uppfyllda.
Sedan är förmodligen tiden mellan 70-80 mer aktiv och dyrare i drift än tiden 80-90.
Så de tio första åren är det okej att ta 7% årligen för att sedan ha 10% årligen av det kvarvarande de sista 10.
Vid "normal" pensionsålder kommer ju även någon form av pensionsinkomst för de allra flesta.
Även den som lämnade förvärvsarbete bakom sig vid 40 får runt 5000kr/månad om man haft ett normalt industrijobb.
Vill man däremot att det mesta av kapitalet går i arv kan i tider som dessa 4% vara för mycket.
Därför är det en mycket god idé som någon redan skrivit att åren innan avslut växla över vad som behövs för att leva två tre år utan kapitaluttag till ex vis räntefonder/säkra(re) placeringar så aktieportfölj kan förbli orörd om börsklimatet är "tråkigt"