• 1
  • 2
2025-04-23, 18:14
Medlem
Pershagen76s avatar
Alla banker godkänner inte externa värderingar, dvs, de kräver att någon från banken gör värderingen.
Citera
2025-04-23, 18:14
Medlem
Mäklare tar alltid betalt för en fastighetsvärdering som kan användas av banken för att fastställa ett värde, alltid.
Att du fått ett värdeutlåtande inför ev försäljning gratis är inget konstigt. Men det frågan handlade om, att få en värdering för bankbelåning är inte gratis. Om du påstår det snackar du skit.
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag har aldrig betalat för en värdering, och jag har begärt in några stycken i mitt liv varav den senaste bara för något år sedan. Jag har helt enkelt bett mäklare att göra en värdering, och de har gjort dem gratis. Förmodligen för att de räknar med att få uppdraget om jag vill sälja (vilket jag har indikerat), men ingen har bett om några garantier för detta.

Det går självklart att påverka en mäklare på marginalen; dvs att sälja in lägenheten och området lite extra. Själva värderingen utgår ju dock huvudsakligen från tidigare sålda likvärdiga objekt i närområdet, men lite kan man säkert snacka upp en värdering. Kanske mer för ett hus än för en lägenhet, eftersom det finns fler variabler att titta på vid en husvärdering (tomtens skick, läge, väderstreck, utsikt etc). Mäklaren vill förstås ge en hög värdering för att ”kunden” ska välja dem, men samtidigt kan de inte ge en orealistisk värdering eftersom det uppenbart kommer att leda till att ”kunden” blir missnöjd. Normalt anges ju värdet i ett spann, och min erfarenhet är att mäklare brukar ”under-promise and over-deliver”, troligen eftersom det ger bäst totalresultat för dem (pengar och rekommendationer).

Men alla värderingar som jag har sett har legat rätt nära vad tjänster som Booli och Hemnet uppskattar, så jag tror ibland att mäklarens besök mest är formalia, sen går de hem och matar in uppgifterna (m2, adress, våningsplan, balkong etc) i en databas som ger dem värderingen. Vad de ser och vad som sägs spelar mindre roll, men som sagt - kanske på marginalen.
Citera
2025-04-23, 18:28
Medlem
För ett par år sen trodde jag att vi skulle åka på att betala för en mäklarvärdering i samband med köp av fritidshus, men banken gjorde värderingen själv och vi var nöjda med resultatet så det var bara att köra.
Citera
2025-04-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gerundsky
Överväger kontakta mäklare för att få en skriftlig värdering av huset. Nu letar jag lite input från initierade flashbackare - dvs. inte folk som bara sitter och roar sig med att gissa i största allmänhet. Vill höra antingen från mäklare eller bolånehandläggare själva, eller forummedlemmar som har direkt erfarenhet från vad jag skriver om.

Det första jag funderar på är om mäklare fortfarande tar betalt för skriftliga värderingar - vad är folks faktiska erfarenhet här?

Det andra jag funderar på är hur mäklaren kommer agera. Det är ju uppenbart att jag vill få till en så hög men realistisk värdering som möjligt. Hur "mottagliga" är mäklare för argumenten att bostaden ökat i värde? Vad lägger de tonvikt i? Är det ett rimligt argument att bostaden åtminstone måste ökat i värde krona för krona för varje förbättring som kan anses vara standardhöjande? Jag förstår ju att en mäklare måste hålla sig inom ett realistiskt spann, men i övrigt borde de väl vara så pass intresserade som möjligt att tillmötesgå en kund som potentiellt kan välja att låta mäklaren sälja bostaden när det väl blir tillfälle?
När du köper tjänsten värdering så får du naturligtvis betala för det. Du köper ju ett arbete av en värderingsman. Att det är en mäklare som är värderingsmannen har inget med saken att göra. Du köper ju inte tjänsten mäklare.

Vi en värderings så struntar värderingsmannen fullkomligt i dina argument. Denne gör en värdering baserat på vad huset kan tänkta säljas för. Eller ett intervall. Dina drömmar har inte med det att göra.

Och i värderingen så väger dom in vad liknande bostäder sålts för, justerat för läge storlek skick mm.
Citera
2025-04-23, 18:45
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag har aldrig betalat för en värdering, och jag har begärt in några stycken i mitt liv varav den senaste bara för något år sedan. Jag har helt enkelt bett mäklare att göra en värdering, och de har gjort dem gratis. Förmodligen för att de räknar med att få uppdraget om jag vill sälja (vilket jag har indikerat), men ingen har bett om några garantier för detta.

Det går självklart att påverka en mäklare på marginalen; dvs att sälja in lägenheten och området lite extra. Själva värderingen utgår ju dock huvudsakligen från tidigare sålda likvärdiga objekt i närområdet, men lite kan man säkert snacka upp en värdering. Kanske mer för ett hus än för en lägenhet, eftersom det finns fler variabler att titta på vid en husvärdering (tomtens skick, läge, väderstreck, utsikt etc). Mäklaren vill förstås ge en hög värdering för att ”kunden” ska välja dem, men samtidigt kan de inte ge en orealistisk värdering eftersom det uppenbart kommer att leda till att ”kunden” blir missnöjd. Normalt anges ju värdet i ett spann, och min erfarenhet är att mäklare brukar ”under-promise and over-deliver”, troligen eftersom det ger bäst totalresultat för dem (pengar och rekommendationer).

Men alla värderingar som jag har sett har legat rätt nära vad tjänster som Booli och Hemnet uppskattar, så jag tror ibland att mäklarens besök mest är formalia, sen går de hem och matar in uppgifterna (m2, adress, våningsplan, balkong etc) i en databas som ger dem värderingen. Vad de ser och vad som sägs spelar mindre roll, men som sagt - kanske på marginalen.

Muntliga värderingar betalar man aldrig för men begär man skriftlig värdering för bodelning eller för att ha för utöka bolånet etc etc då får man betala för värdering
Senast redigerad av glajarn 2025-04-23 kl. 18:47.
Citera
2025-05-02, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
När du köper tjänsten värdering så får du naturligtvis betala för det. Du köper ju ett arbete av en värderingsman. Att det är en mäklare som är värderingsmannen har inget med saken att göra. Du köper ju inte tjänsten mäklare.

Vi en värderings så struntar värderingsmannen fullkomligt i dina argument. Denne gör en värdering baserat på vad huset kan tänkta säljas för. Eller ett intervall. Dina drömmar har inte med det att göra.

Och i värderingen så väger dom in vad liknande bostäder sålts för, justerat för läge storlek skick mm.

Ur ett strängt, objektivt Asperger-präglat perspektiv har du rätt. Att mäklaren "ska" göra något i det här avseendet och få ersättning för det är så klart rätt. Med tanke på värdet i ett säljuppdrag så torde den ersättningen i vissa fall (beroende på objekt, marknad etc) kunna bestå av något så diffust som enbart möjligheten att etablera kontakten med den potentiella säljaren. Att döma av svaren i tråden här så verkar vissa uppfatta det vara så, andra inte.

Sen vet vi som har haft mycket med mäklare att göra, alternativt den som bara tillämpar lite sunt förnuft, att det givetvis inte funkar så strängt i praktiken som du vill ge uttryck för - en värdering av ett hus är ganska långt ifrån att värdera en börshandlad aktie. Givetvis är "liknande" bostäder den mest relevanta parametern, men eftersom det finns ett närmare oändligt antal parametrar (skick på tak/badrum/kök, stil på tak/badrum/kök, typ av och skick på golv, vald planlösning, läge i förhållande till utsikt, till sol, uppvärmningslösning och skick på den, solceller eller ej osv osv, och där man också får ta i beaktande hur vanligt förekommande respektive variabel är i ett tillräckligt kritiskt stort antal potentiella köpares lista på väsentligheter samt hur mycket det kan tänkas slå på priset) som i slutändan avgör hur mycket "marknaden" i snitt borde vara beredd att betala och det med små undantag inte existerar två helt identiska villor utan tvärtom ganska många hundra parametrar som mäklaren använda för att justera priset uppåt och nedåt, så är spännvidden som mäklaren kan jobba utifrån ganska enorm.

Det finns inga noggranna riktlinjer eller guider som mäklarsamfundet eller FMI tagit fram i de här avseendena. Det är bara att titta på hur mycket budpremierna skiljer sig från utropspris/"accepterat pris" etc. för att förstå att hur mäklare går tillväga i de här situationerna mycket väl kan skilja sig åt enormt.

Av den anledningen vore det intressant att höra hur ett par tre mäklare tänker kring det här, alternativt om någon annan på fastighetsägarsidan gjort sig besväret att sålla igenom ett antal mäklare i syfte att skaffa sig en uppfattning om läget.
Citera
2025-05-02, 14:43
Medlem
Allt beror nog på exakt vad du vill åstadkomma. Just det här med så högt värde som möjligt gör det svårare då fastigheten inte lika enkelt går att värdera på papper.

Jag lånade på ett obelånat fritidshus där det fanns pantbrev på ett belopp. Swedbank ville kolla med en mäklare om det var rimligt så en mäklare från Fastighetsbyrån ringde upp. Hon ville göra ett besök osv. Jag sa att stugan är insnöad och att jag bara ville ha ett värde på minst dubbla pantbrevet. Hon sa inga problem och avslutade samtalet. Inga kostnader för mig.

TS om du istället vet vilket värde du vill ha, kanske för att nå en belåningsgrad på 50, 60 eller 70 procent och tycker själv att det är rimligt så kanske du kan få värderingen gratis eller till ett lågt pris. Eventuellt så kan banken själva göra en värdering.
Citera
2025-05-02, 18:42
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Mäklare tar alltid betalt för en fastighetsvärdering som kan användas av banken för att fastställa ett värde, alltid.
Att du fått ett värdeutlåtande inför ev försäljning gratis är inget konstigt. Men det frågan handlade om, att få en värdering för bankbelåning är inte gratis. Om du påstår det snackar du skit.
Fast det stämmer inte. Min bank skickade "sin" mäklare från en renommerad mäklarfirma som kom och gjorde en normal värdering. Detta vid en liten upplåning.
Kostnadsfritt för mig på pappret. Kostnaden hamnar såklart på mig i slutändan, men i alla fall.
Citera
2025-05-03, 19:01
Medlem
Citat:
Ur ett strängt, objektivt Asperger-präglat perspektiv har du rätt. Att mäklaren "ska" göra något i det här avseendet och få ersättning för det är så klart rätt.
Ur vilket perspektiv har jag inte rätt?

Citat:
Med tanke på värdet i ett säljuppdrag så torde den ersättningen i vissa fall (beroende på objekt, marknad etc) kunna bestå av något så diffust som enbart möjligheten att etablera kontakten med den potentiella säljaren.
Vilket säljuppdrag pratar du om. Här finns inget säljuppdrag.

Citat:
Att döma av svaren i tråden här så verkar vissa uppfatta det vara så, andra inte.
De som är läskunniga vet att det handlade om tjänsten värdering.

Andra tror kanske att det handlar om tjänsten mäkla en bostad. Men det handlade det alltså inte om.

Citat:
Det är bara att titta på hur mycket budpremierna skiljer sig från utropspris/"accepterat pris" etc. för att förstå att hur mäklare går tillväga i de här situationerna mycket väl kan skilja sig åt enormt.
Vad har det med mäklaren att göra? Det är säljaren som bestämmer priset. Mäklaren får gilla läget eller tacka nej till uppdraget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in