2025-04-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du fortsätter att bara prata om USA jämfört med EU! Detta fastän jämförselsen med låglöneländer är mycket viktigare, vilket jag förklarat för dig en massa gånger.
BNP är OMSÄTTNING.
Omsättning med dålig vinst eller t o m förlust är inte så intressant
Hela deras verksamhet bygger ju på deras dataprogram...
Ja på sin mjukvara ja
DET företaget tjänar bra,
men det finns flera hypade amerikanska ITföretag, som har skitdåliga resultat, enormt övervärderade...
Det finns visst ITtjänstföretag utvecklade och opererande i Europa t ex Spotify, sökmotorer, antivirus...
Skype var svenskt och var igång innan det såldes.
Enligt BÖRSpriserna ja. USA-börsen är LÖJLIGT ÖVERVÄRDERAD. Det är även Magnicifent 7, så de är inte så magnificent att köpa
Jag har inte brytt mig om att kolla vilka som är på listan, men hade inte en av dem PE över 900?
Enligt PE är USAbörsen hälften bubbla jämfört med EU. Med hänsyn till det är ju trenden för USA NEGATIV jämfört med EU...
Ja, men det minskar nu...

Hyper skapar övervärderingar. Även andra än amerikaner har gått på hypen...
Vi är överens om något!
(Med den skillnaden att jag VET att Trump har fel om mycket viktiga saker, en del av hans uttalade mål är motstridiga varandra...)
Du verkar förtränga att svenska Skype kom LÅNGT FÖRE sådan amerikansk möjlighet.
((Jag började göra internationella affärssamtal med Skype för ca 20 år sedan...))
Det finns visst europeiska alternativ:
https://european-alternatives.eu/categories

Att amerikanska företag ofta dominerar beror delvis på att de köper upp konkurrenter
och skapar ILLEGALA MONOPOLställningar vilket de har blivit högt bötfällda för flera gånger...
Ändå är det USA som har skithög statsskuld...
Du har fått en massa intressant fakta av mig som du bara ignorer. Så ganska meningslöst, framförallt när du skriver som en besatt.

Helkorkad komentar.
1. Jasså "ignorerar"
Jag svarade ju på dina påståenden, som du övervärderar betydelsen av enormt.

Som sagt: Du fortsätter att bara prata om USA jämfört med EU! Detta fastän jämförselsen med låglöneländer är mycket viktigare, vilket jag förklarat för dig en massa gånger.
Så det är DU som ignorerar de mest intressanta fakta...
Citat:
Ja, du är vänster

En till korkad komentar. Du dillar.

Jämfört med USAfascister är s g s alla vänster...
Efter Europamått har jag aldrig varit vänster. Vi företagare brukar inte vara RIKTIG vänster.
Citat:
du är vänster och ser det som orättvist.
Du syftar dåligt. VAD hävdar du att jag tycker är orättvist?
Citat:
Du kallar det monopol
Det har dömts ut flera stora böter för sådant...
Citat:
kanske kan EU ta vägen genom förbud och protektionism för att klara sig.
Liksom för USA, kan sådant inte fungera tillräckligt bra.
Det har jag förklarat flera gånger...
Citat:
Överkörda som vi är börjar vi istället använfa europeiska sökmotorer och sociala medier... som?
Är du inte läskunnig? Jag gav dig länk till listor med olika sorters alternativ...
Citera
2025-04-27, 14:49
Medlem
doncroces avatar
Lite perspektiv.

Varannan svensk har en buffert på mindre än 10 000 kronor.
Bara 3 av 10 har en buffert över 50 000 kronor.
https://www.fi.se/sv/publicerat/rapp...kars-sparande/

Det är betydligt lägre än i USA.

Citat:
54% of Americans have emergency savings to cover three months of expenses.

https://www.federalreserve.gov/publi...3-expenses.htm

I Sverige äger dom rikaste lika mycket som halva Sveriges BNP, mer än i USA.

Ryssland är det land i världen vars miljardärer står för högst andel av landets BNP.
På andra plats kommer Sverige.
På tredje plats kommer USA.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...yska-oligarker

Fövrigt verkar påståendena i TS inte klara en factcheck, dvs. tråden är fakenews.

Citat:
Fact Check: Is there a consensus that a majority of Americans are living paycheck to paycheck?
NO

https://econofact.org/factbrief/is-t...ck-to-paycheck
Citera
2025-06-10, 09:33
Medlem
Avalionns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Gammal artikel men jag kan inte tänka mig det är bättre nu efter inflationer och räntehöjningar staplade på varandra för att inte nämna matpriser, el och värme som stuckit i taket senaste fem åren. Visst anses vi ha bättre välfärd än amerikanarna men svensken beskattas väldigt hårt och det blir inte många mynt kvar efter allt slit till disponibel inkomst.

Svensken kämpar på otacksamt.

Det är inte inte så lätt för alla pretentiösa svenskar att skryta om Sveriges "fantastiska välfärdsektor" som de gärna gör när det är dags att betala betala fakturorna efter deras sönderbeskattade lön.

Hela 43 procent lever oftast eller alltid från lön till lön för att få ekonomin att gå ihop. Ytterligare 27 procent svarade att de ibland är helt beroende av sin senaste lön. Över hälften tar mer ekonomiskt ansvar nu än innan lågkonjunkturen.

https://www.svd.se/a/1038a1b7-3bc4-3...n-dag-till-dag

För miljoner svenskar finns det ett stort gap mellan den traditionella löneutbetalningen en gång i månaden och alla kostnader, räkningar och oförutsedda utgifter som behöver täckas löpande i vardagen. 35 % av unga anställda och hela 54 % av låginkomsttagare i Sverige lever lön-till-lön och har svårt att få pengarna att räcka till mellan lönedagar enligt en färsk rapport från Finansinspektionen.
Citera
2025-06-10, 11:05
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalionn
För miljoner svenskar finns det ett stort gap mellan den traditionella löneutbetalningen en gång i månaden och alla kostnader, räkningar och oförutsedda utgifter som behöver täckas löpande i vardagen. 35 % av unga anställda och hela 54 % av låginkomsttagare i Sverige lever lön-till-lön och har svårt att få pengarna att räcka till mellan lönedagar enligt en färsk rapport från Finansinspektionen.

Förhoppningsvis kommer reallönerna att öka lite kommande år så kostnadsgapet mellan lön och utgifter minskar, men det kommer nog ta ganska lång tid innan de senaste årens inflation kompenseras fullt ut för löntagare i de lägre inkomstgrupperna. Om man vill göra något finanspolitiskt för att stimulera ekonomin och förbättra ekonomin för de mest läst löner borde riktade insatser för dessa grupper prioriteras. Folk som tjänar minst spenderar sina inkomster vilket är bra för ekonomin som helhet.
Citera
2025-06-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vi utsätts konstant för en aggressiv politisk propaganda där amerikanska famlijer i TV-serier och filmer alltid framställs som välbärgade, oerhört lyckliga, kärleksfulla, och för det mesta vita. Bilden som förmedlas är att detta är vardagslivet för genomsnittet i USA men så är det ju verkligen inte.
Jo, det är precis så det är. Genomsnittet.

De som har det okej i amerikanska mått har ett välstånd långt över vad du kommer att hitta här. Men USA har 340 miljoner invånare. Om vi bara tar de 20% som har det sämst så är det alltså 68 miljoner människor (alltså ungefär 6 gånger fler människor än det bor i Sverige överhuvudtaget).

Och de 20% som har det sämst i USA har det verkligen inte bra.
Citera
2025-06-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Jo, det är precis så det är. Genomsnittet.

De som har det okej i amerikanska mått har ett välstånd långt över vad du kommer att hitta här. Men USA har 340 miljoner invånare. Om vi bara tar de 20% som har det sämst så är det alltså 68 miljoner människor (alltså ungefär 6 gånger fler människor än det bor i Sverige överhuvudtaget).

Och de 20% som har det sämst i USA har det verkligen inte bra.

Fast nä, att sitcomfamiljer och andra mediafigurer osv. bor och lever bättre än deras påstådda jobb skulle kunna bekosta är ju mer eller mindre ett stående skämt. Eller att andra ekonomiska situationer framställs som normala, som ensam hemma familjen som bekostar en lång flygsemester för hela familjen och ett tämligen enormt hus. Eller All ifrån married with children.

Media är inte lämpliga måttstockar för hur folk lever i allmänhet.
Senast redigerad av Pringles-Kungen 2025-06-10 kl. 15:22.
Citera
2025-06-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Fast nä, att sitcomfamiljer och andra mediafigurer osv. bor och lever bättre än deras påstådda jobb skulle kunna bekosta är ju mer eller mindre ett stående skämt. Eller att andra ekonomiska situationer framställs som normala, som ensam hemma familjen som bekostar en lång flygsemester för hela familjen och ett tämligen enormt hus.

Media är inte lämpliga måttstockar för hur folk lever i allmänhet.
Om du menar vännerna som lever i lägenheter i new york så har du rätt. Så ser det inte ut i verkligheten.

American dream brukar dock snarare handla om villor i områden utanför stadskärnan. Om du inte fattar hur den övre halvan av familjer bor i kalifornien (där merparten av denna mediabild har sitt ursprung) beror det på att du aldrig varit i det sammanhanget, och gissar.
Citera
2025-06-10, 22:12
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalionn
Instämmer. Det är därför jag alltid haft ståndpunkten att man alltid ska se till låginkomsttagare samt lägre medelklass först för det petar även övre medelklass uppåt automatiskt. Den skattebefriade inkomsten i Sverige 2025 per år ligger idag på 24 873 SEK. Den största insatsen vilken riksdag som helst kan genomföra är att putta den siffran uppåt. Förstå hur oerhört mycket det hade gjort för svenskens plånbok att siffran legat på 35000 eller 45000 per år istället. Massivt.
https://www.skatteverket.se/privat/s...c09f316ce.html
Senast redigerad av LittleFish 2025-06-10 kl. 22:14.
Citera
2025-06-11, 03:12
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Europa och Sverige är ju på en helt annan nivå ekonomiskt.

Ja, Europa är mycket fattigare.

https://www.snodgrass.blog/a-reminde...urope-is-poor/
Citera
2025-06-11, 08:15
Medlem
ormbitens avatar
Skulle nog tro att det inte är så stor procentuell skillnad mot i Sverige.

Det finns väldigt måååånga svenska familjer som lever likadant!

Levde från lön till lön gjorde även mina föräldrar under hela min och mina syskons uppväxt.
Från 70 tal till 90 tal.
Vi hade aldrig råd att åka på semester eller sådant.
Kläder och sådana saker som en cykel med mera var i stort sett alltid begagnat.

Morsans pension räckte nätt och jämt till bostadshyran innan hon gick bort på 2010 talet.
Farsan som inte har så många år kvar till 90 sträcket har typ 30 tusen kronor på banken och i stort sett hela pensionen går åt till hemtjänst, mediciner, bostadshyra och mat.

Klyftorna i samhället är enorma, i dom flesta länder.
Citera
2025-06-12, 09:38
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Vet inte om denna redan är med i tråden:
.
Most Americans Can't Cover A $2,000 Emergency As Inflation Keeps Eating Their Paychecks, Survey Shows

https://finance.yahoo.com/news/most-...003147090.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in