2025-04-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Eller hur

Trams, även i Sverige är mycket av brottsligheten koncentrerad till vissa områden.
Ja, som Malmö, det är ett område, haha
Citera
2025-04-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Men det är väldigt missvisande då förmögenhetsskillnaderna i USA är mycket större. En liten klick har enormt mycket pengar men den fördelningen avspeglas ju inte i bnp.
Om jag har en miljon och du ingenting så är bnp per capita 500.000 vilket låter bra men du har fortfarande inga pengar.
Tillgångar har inget med BNP att göra.

Läs här: (FB) 74% av alla amerikaner lever från lön till lön!
Citera
2025-04-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du fattar fortfarande inte poängen. I USA är gapet mellan rika och fattiga mycket större. Därför har USA många i misär fastän USA har mycket högre BNP per capita...
Jag bortser inte från det. Och det är självklart att det amerikanska systemet, demokratiskt framröstat, ger större klyftor. Resultatet är att de har mycket högre tillväxt bla kanske för de har mer riskkapital. En helt annan förmåga till innovation. De driver IT-industrin, EU har inget alls. Den är enormt lönande.
ÄN SEN? för de amerikaner som lever i misär, då de rika inte delar med sig...
Tråden är om "74% av alla amerikaner lever från lön till lön!"

Alltså bortser dina svar visst från det...
Citera
2025-04-23, 18:31
Medlem
Fenomenet att leva från lön till lön hänger väl mycket ihop med personliga skuldsättningar? Som dels äter upp möjigheten att spara och dels tynger en genom att man amorterar.

Ekonomin blir därefter när man har lån. Inte direkt att man har lån och sedan även lägger undan ett par hundratusen kr i sparande.
Citera
2025-04-23, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
ÄN SEN? för de amerikaner som lever i misär, då de rika inte delar med sig...
Tråden är om "74% av alla amerikaner lever från lön till lön!"

Alltså bortser dina svar visst från det...

De som lever i misär i Sverige skiter du ju i, vilket är märkligt då de är så nära.

USA drar ifrån snabbt i tillväxt. När vi är en andra rangens ekonomi finns inte så mycket välfärd att fördela.

Det går fort nu.
Citera
2025-04-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Lärare är ju inget låglöne-yrke därav min kommentar. Du menar alltså att i Sverige så går 1 av 6 barn hungriga ?
När studierna säger "1 in 6 children in America struggles with hunger" så menar dem inte att 1 av 6 barn svälter utan man menar att de bor i "food-insecure households", hur ser detta ut i praktiken? Barn som hoppar över måltider eller äter mindre för att spara pengar på mat alternativt äter billig, kaloririk men näringsfattig mat. Denna definition kan appliceras till hundratusentals hushåll i Sverige.

Jag växte själv upp i ett hushåll där vi aldrig åt frukost, under skoldagar var skolmaten ofta den enda måltiden och när vi väl åt hemma så var det makaroner men aldrig kött eller grönsaker. Under en sommar 2006 lekte jag med drogmissbrukande barn som var 13-16 år gamla och bodde under västerledenbron i Eskilstuna.

"Rädda Barnens mått utgår ifrån en strikt, närmast absolut, definition av barnfattigdom: att man inte har råd att täcka de allra nödvändigaste utgifterna. Utifrån vårt mått lever ungefär vart tionde barn i familjer som är ekonomiskt utsatta, vilket betyder cirka 200.000 barn i Sverige."

Du ska komma ihåg att Sverige är världens mest segregerade land och då menar jag inte mellan invandrare och svenskar utan mellan fattiga och rika.

Procent av befolkningen med förmögenhet under $10 000 (fattig):

Rumänien: 35%
Sverige: 33.9%
USA: 22.8%

Sverige har extremt mycket mer fattigdom än USA. Sverige ligger i samma nivå som Rumänien och bör klassas som ett u-land.

Källa: https://bibbase.org/network/publicat...abook2022-2022
Senast redigerad av user7a261m 2025-04-23 kl. 18:42.
Citera
2025-04-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
I USA har de flesta två jobb och ibland tre. Amerikaner är upp till öronen belånade.
Amerikaner har i snitt 10 kreditkort.

De har veckolön i USA , det är samma princip som när svenska alkisar får pengar av sina gode män, en gång i veckan.

Hade man i USA infört månadslön då hade hela deras ekonomi kraschat, de kan inte hantera pengar. Pengarna hade räckt kanske i två veckor.

5,2% av den förvärvsarbetande delen av befolkningen hade två eller fler jobb enligt vad jag kunde hitta.

https://www.bls.gov/news.release/empsit.t16.htm

Jobbigt hur detta värderlösa land med sin korkade befolkning fullkomligt krossar europeisk ekonomi...

Är det rentav därför vi förlöjligar USA? För att vi inte tål att se vår egen verklighet där cancerpatienter inte får vård i tid, organiserad brottslighet frodas och ungdomar inte har råd att köpa bostad?
Citera
2025-04-23, 18:42
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Jag har ganska bra koll faktiskt.

USA har ca 76000 dollar i bnp per capita. Sverige har ca 55 000.

Ett värdelöst mått på alla sätt och vis.

Per capita är ett genomsnittligt mått. D.v.s. alla som "har koll" vet att det det är ett opålitligt mått hur den stora andelen mindre bemedlade medborgare har det, eftersom ett fåtal superrika snedvrider statistiken.

Vill man var seriös så kollar man på inkomstdistributionen och GINI koefficienten. Och då är U.S. en nation som går baklänges med stormsteg sedan deccenier och fortsätter göra det. Sverige är betydligt bättre ur den synpunkten
Citera
2025-04-23, 18:43
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Jag bortser inte från det. Och det är självklart att det amerikanska systemet, demokratiskt framröstat, ger större klyftor. Resultatet är att de har mycket högre tillväxt bla kanske för de har mer riskkapital. En helt annan förmåga till innovation. De driver IT-industrin, EU har inget alls. Den är enormt lönande.

Jag tror inte EU kommer komma tillbaka. Chansen är ju att Tyskland fattar något i den kris de har nu. Men Italien tror jag blir som i Grekland. Och EU blir på samma nivå som Turkiet ungefär.

Du är inte riktigt med märker jag.
USA har en gigantisk statsskuld som bygger på obligationer från ….. konstpaus… EU och Kina som de största långivarna till USA. EU är faktiskt en större ägare av dessa än Kina. Det är anledningen varför lång räntorna i USA har gått upp kraftigt IOM Trumps tullar. EU kan alltså flexa musklerna mot jänkarna de vill och då sänka USA.
Citera
2025-04-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Ett värdelöst mått på alla sätt och vis.

Per capita är ett genomsnittligt mått. D.v.s. alla som "har koll" vet att det det är ett opålitligt mått hur den stora andelen mindre bemedlade medborgare har det, eftersom ett fåtal superrika snedvrider statistiken.

Vill man var seriös så kollar man på inkomstdistributionen och GINI koefficienten. Och då är U.S. en nation som går baklänges med stormsteg. Sverige är betydligt bättre ur den synpunkten

"The Poorest 20% of Americans Are Richer on Average Than Most European Nations"

USA:s fattigaste 20% konsumerar för mer än snittpersoner i Sverige.
https://fee.org/articles/the-poorest...ons-of-europe/
Senast redigerad av user7a261m 2025-04-23 kl. 18:47.
Citera
2025-04-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m

Jo, de har det systemet så det blir klyftor.

Men ett lands BNP betyder något. Kolla statistiken mellan EU och USA de sista 20 åren. USA drar ifrån och svaret heter innovation och entreprenörskap.

Vi hade en ganska likvärdig BNP, nu är USAs mycket större.

2008 var EUs BNP större än USAs Nu är USAs ca 50% större än EUs!!!!

https://www.imf.org/external/datamap...WEO/EU/CHN/USA

Något har hänt och ni kan nog namnen på företagen?
Citera
2025-04-23, 18:50
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vi utsätts konstant för en aggressiv politisk propaganda där amerikanska famlijer i TV-serier och filmer alltid framställs som välbärgade, oerhört lyckliga, kärleksfulla, och för det mesta vita. Bilden som förmedlas är att detta är vardagslivet för genomsnittet i USA men så är det ju verkligen inte.

Gör ett besök till Las Vegas så ser du patrasket. Hela stan är full med riktiga amerikaner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in