Citat:
Ursprungligen postat av
Kaenkelberrie
Lärare är ju inget låglöne-yrke därav min kommentar. Du menar alltså att i Sverige så går 1 av 6 barn hungriga ?
När studierna säger "1 in 6 children in America struggles with hunger" så menar dem inte att 1 av 6 barn svälter utan man menar att de bor i "food-insecure households", hur ser detta ut i praktiken? Barn som hoppar över måltider eller äter mindre för att spara pengar på mat alternativt äter billig, kaloririk men näringsfattig mat. Denna definition kan appliceras till hundratusentals hushåll i Sverige.
Jag växte själv upp i ett hushåll där vi aldrig åt frukost, under skoldagar var skolmaten ofta den enda måltiden och när vi väl åt hemma så var det makaroner men aldrig kött eller grönsaker. Under en sommar 2006 lekte jag med drogmissbrukande barn som var 13-16 år gamla och bodde under västerledenbron i Eskilstuna.
"Rädda Barnens mått utgår ifrån en strikt, närmast absolut, definition av barnfattigdom: att man inte har råd att täcka de allra nödvändigaste utgifterna. Utifrån vårt mått lever ungefär vart tionde barn i familjer som är ekonomiskt utsatta, vilket betyder cirka 200.000 barn i Sverige."
Du ska komma ihåg att Sverige är världens mest segregerade land och då menar jag inte mellan invandrare och svenskar utan mellan fattiga och rika.
Procent av befolkningen med förmögenhet under $10 000 (fattig):
Rumänien: 35%
Sverige: 33.9%
USA: 22.8%
Sverige har extremt mycket mer fattigdom än USA. Sverige ligger i samma nivå som Rumänien och bör klassas som ett u-land.
Källa:
https://bibbase.org/network/publicat...abook2022-2022