2025-04-23, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jasså. Du sa ju själv att USA REDAN har mycket högre BNP per capita än Sverige. Ändå har USA HÖGRE procent i misär än vad Sverige har...
"74% av alla amerikaner lever från lön till lön!"
DET är poängen som du inte förstår...
Som vanligt är ni Trumpfans bedrövliga på slutsatser...

Jag vill inte bo i något "fint" område, gillar inte snobbar och skulle inte falla mig in att skaffa dyr bostad där.
Växte upp i då Stockholms värsta område. Nu har jag en BILLIG 6-rumsvilla i bushen.

Som sagt så kan man klara sig ok i Sverige på "existensminimum" om man inte slösar bort pengar på röka, kröka, knarka eller annat. I Sverige får man "existensminimum" även om man inte tjänar något alls...

Ja, USA har ca 50% högre BNP per capita än Sverige. Och den skillnaden kommer att öka, all tillväxtindustri finns i USA. Vi har i princip inget. Vi för konkurrera med Kina i bilfabrikerna, det blir tufft.
Citera
2025-04-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, men räntan heter skatter bara. Det är ingen gratislunch att bo i Sverige, vi kan ju inte trolla med knäna.

Jag har inga lån och jag åtnjuter samtliga utan att skuldsätta mig för livet. Det är en klassisk amerikansk grej att säga som du gör. På något vis skulle det vara sämre om dom fick det bättre... tänk dig själv att inte ha RÅD att ringa ambulans.
Citera
2025-04-23, 17:28
Medlem
Genomsnittlig lön i USA per vecka: 1.200,50 USD för alla anställda.
Medianlön per vecka: 1.143 USD för alla heltidsanställda.

De har betydligt högre lön än vad vi har, dessutom lägre skatter, men sedan får du ju betala en massa försäkringar på det.
Citera
2025-04-23, 17:41
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Blev aldrig utsatt för något i USA, men i Malmö...

Herregud, brottsligheten är MYCKET värre i USA, var inte fånig.
Citera
2025-04-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Jag har inga lån och jag åtnjuter samtliga utan att skuldsätta mig för livet. Det är en klassisk amerikansk grej att säga som du gör. På något vis skulle det vara sämre om dom fick det bättre... tänk dig själv att inte ha RÅD att ringa ambulans.

Den låga skatten är skön trots allt.

Du tror det är gratis med de sociala försäkringarna?
Citera
2025-04-23, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Herregud, brottsligheten är MYCKET värre i USA, var inte fånig.

Men polisen håller buset borta från vanligt folk. Brottsligheten är värre i vissa kvarter, men här är det utsmetat. Och det är stor skillnad mellan olika delstater och countys.

Jag var lika förvånad som du över Malmö, det är helt sjukt där.
Citera
2025-04-23, 17:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag har ganska bra koll faktiskt.

USA har ca 76000 dollar i bnp per capita. Sverige har ca 55 000.

Men det är väldigt missvisande då förmögenhetsskillnaderna i USA är mycket större. En liten klick har enormt mycket pengar men den fördelningen avspeglas ju inte i bnp.
Om jag har en miljon och du ingenting så är bnp per capita 500.000 vilket låter bra men du har fortfarande inga pengar.
Citera
2025-04-23, 17:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men polisen håller buset borta från vanligt folk.

Eller hur

Citat:
Brottsligheten är värre i vissa kvarter, men här är det utsmetat. Och det är stor skillnad mellan olika delstater och countys.

Trams, även i Sverige är mycket av brottsligheten koncentrerad till vissa områden.
Citera
2025-04-23, 17:58
Medlem
Citat:
Den låga skatten är skön trots allt.

Du tror det är gratis med de sociala försäkringarna?

Det tror jag nog inte. Men jag föredrar fri sjukvård, tandvård, utbildning, betalning av hyran och mat om jag blir arbetslös etc.

Folk har ju oavsett bättre livsstandard i Sverige. De som har det sämst här har det bra mycket bättre än de som har det sämst i USA
Citera
2025-04-23, 18:04
Medlem
Citat:
Citat:
Jasså. Du sa ju själv att USA REDAN har mycket högre BNP per capita än Sverige. Ändå har USA HÖGRE procent i misär än vad Sverige har...
"74% av alla amerikaner lever från lön till lön!"
DET är poängen som du inte förstår...
Som vanligt är ni Trumpfans bedrövliga på slutsatser...

Jag vill inte bo i något "fint" område, gillar inte snobbar och skulle inte falla mig in att skaffa dyr bostad där.
Växte upp i då Stockholms värsta område. Nu har jag en BILLIG 6-rumsvilla i bushen.

Som sagt så kan man klara sig ok i Sverige på "existensminimum" om man inte slösar bort pengar på röka, kröka, knarka eller annat. I Sverige får man "existensminimum" även om man inte tjänar något alls...
Ja, USA har ca 50% högre BNP per capita än Sverige. Och den skillnaden kommer att öka, all tillväxtindustri finns i USA. Vi har i princip inget. Vi för konkurrera med Kina i bilfabrikerna, det blir tufft.
Du fattar fortfarande inte poängen. I USA är gapet mellan rika och fattiga mycket större. Därför har USA många i misär fastän USA har mycket högre BNP per capita...
Citera
2025-04-23, 18:22
Medlem
Citat:
Du fattar fortfarande inte poängen. I USA är gapet mellan rika och fattiga mycket större. Därför har USA många i misär fastän USA har mycket högre BNP per capita...

Jag bortser inte från det. Och det är självklart att det amerikanska systemet, demokratiskt framröstat, ger större klyftor. Resultatet är att de har mycket högre tillväxt bla kanske för de har mer riskkapital. En helt annan förmåga till innovation. De driver IT-industrin, EU har inget alls. Den är enormt lönande.

Jag tror inte EU kommer komma tillbaka. Chansen är ju att Tyskland fattar något i den kris de har nu. Men Italien tror jag blir som i Grekland. Och EU blir på samma nivå som Turkiet ungefär.
Citera
2025-04-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Det tror jag nog inte. Men jag föredrar fri sjukvård, tandvård, utbildning, betalning av hyran och mat om jag blir arbetslös etc.

Folk har ju oavsett bättre livsstandard i Sverige. De som har det sämst här har det bra mycket bättre än de som har det sämst i USA

Okej, och det är vad vi röstat fram i Sverige. I USA resonerar de annorlunda. Så att en svensk sitter och är nöjd kanske de inte bryr sig så mycket om.

Det hela blir ju ett slags chauvinism från din sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in