• 1
  • 2
2025-04-23, 12:50
Medlem
https://omni.se/a/alEjR7

Citat:
En socialdemokratisk nämndeman har somnat och ”ätit nötter och tuggat högt” under pågående förhandling i Malmö tingsrätt. Nu får han sparken, rapporterar SVT Nyheter Skåne.

De första klagomålen om mannen kom in redan i oktober 2023. Han ska då ha ätit godis och sagt olämpliga saker, enligt anklagelserna.

Trots det utsåg Socialdemokraterna honom till nämndeman igen.

Vem är socialdemokraten som inte kan bete sig under Malmös rättegångar?
Jag tycker det är märkligt att media inte går ut med det, men tanke på vilket ansvar en nämndeman har och som dessutom sitter på ett förtroendeuppdrag.
Dessutom ska han tidigare ha sagt olämpliga saker. Är det någon som vet vad det skulle kunna vara?
Senast redigerad av iggez 2025-04-23 kl. 12:53.
Citera
2025-04-23, 13:01
Medlem
Somnade han med munnen full av nötter eller ivf tuggande på dem?
Citera
2025-04-23, 13:01
Avstängd
TheGretaResets avatar
Somnade känns relevant för diskussionen och borde stå i rubriken.

Funderar på att skriva till politikerna som sitter i styrelsen för mitt komunala bostadsbolag men ser att snittåldern är 75. Att de skulle brinna för tex de boende går inte.

Observera att jag träffar en del äldre. Och förvånas över hur självcentrerade dom är. Det verkar bara vara en del av att bli gammal.
Citera
2025-04-23, 13:05
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset

Funderar på att skriva till politikerna som sitter i styrelsen för mitt komunala bostadsbolag men ser att snittåldern är 75. Att de skulle brinna för tex de boende går inte.

Observera att jag träffar en del äldre. Och förvånas över hur självcentrerade dom är. Det verkar bara vara en del av att bli gammal.

Nämndemän som somnar är lite utav ett återkommande problem, om man söker på rätt saker så hittar man många artiklar om det genom åren

Det är ofta lite äldre folk
Citera
2025-04-23, 13:16
Medlem
Citat:

Under domstolsförhandlingar får man inte äta, så jag tycker att nötäteriet också är relevant.

Däremot känns inte ditt kommunala bostadsbolag relevant för diskussionen. Vet vi ens att det rör sig om en äldre herre?
Citera
2025-04-23, 13:46
Medlem
One2Manys avatar
Citat:

Det har med den generationen att göra, Boomers. Den mest egocentriska generationen som någonsin existerat, hela deras livsgärning är att ha maximerat allt vad de fick från tidigare generationer samtidigt som de roffat åt sig från efterföljande generationer. Deras föräldrar var inte så.
Citera
2025-04-23, 13:53
Medlem
tilsammansnus avatar
Låter som ett överlag beteende, sagt olämpligt ? Nämndemän säger inget under själva förhandlingen, bakom dörrar då. Dessutom en långdragen friktion, första klagomålen redan 2023. Nån som inte hade nåt till övers för sin position.
Citera
2025-04-23, 14:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Klagomål som går ut på bland för högt smackande, ätande av nötter och sägande av ospecificerade olämpliga saker måste tas med en rejäl nypa salt.

Det låter som en snöflinga till domare som har retat sig på att någon låtit mer än en knappnål som faller och på att herrens namn missbrukats.
Citera
2025-04-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Klagomål som går ut på bland för högt smackande, ätande av nötter och sägande av ospecificerade olämpliga saker måste tas med en rejäl nypa salt.

Det låter som en snöflinga till domare som har retat sig på att någon låtit mer än en knappnål som faller och på att herrens namn missbrukats.

Det är inte omöjligt att det finns någon poäng i det du skriver. Nämndemannen själv menar enligt en artikel på SVT Nyheter att domaren överdriver.

Citat:
Nämndemannen medger att han ätit och somnat en gång, men hävdar att domaren ljuger om de andra sakerna.

Däremot tycker jag fortfarande att det är av allmänintresse när en politiskt vald nämndeman som ska representera det vanliga folket blir uppsagd. Fortfarande ingen som har en idé om vem det är?
Citera
2025-04-23, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
arab som tuggar solrosfrö , och sen somnar
Ja, folk verkar inte förstå att det troligen handlar om solrosfrön eller liknande som är jävligt irriterande att höra någon sitta och försöka äta
Citera
2025-04-23, 15:23
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
arab som tuggar solrosfrö , och sen somnar
Det var det första jag tänkte på. Att äta nötter är inte något svenskar gör, särskilt inte offentligt eftersom Svenne Fjantbög givetvis oroar sig över att någon i närheten ska vara nötallergiker. Därför låter man hellre bli. Svensken tuggar på sin höjd tuggummi eller äter en halskaramell.

Araber struntar i nötallergiker och tuggar både pistaschnötter och solrosfrön öppet och spottar skalen på marken. Det är en kulturell skillnad. Den här nämndemannen för S var väldigt sannolikt arab.
Citera
2025-04-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det var det första jag tänkte på. Att äta nötter är inte något svenskar gör, särskilt inte offentligt eftersom Svenne Fjantbög givetvis oroar sig över att någon i närheten ska vara nötallergiker. Därför låter man hellre bli. Svensken tuggar på sin höjd tuggummi eller äter en halskaramell.

Araber struntar i nötallergiker och tuggar både pistaschnötter och solrosfrön öppet och spottar skalen på marken. Det är en kulturell skillnad. Den här nämndemannen för S var väldigt sannolikt arab.

Jag skrattar gott samtidigt som jag äter mina chilinötter helt öppet och ariskt.

Det relevanta är väl att gubben somnat under en förhandling. Då är det dags att se sig om efter andra sysslor som att mata ankor i parken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in