2025-05-06, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi behöver fler personer som jobbar inom VVS, svets, mekaniker, el, automation och mycket annat så kanske är det dags för dessa akademiker att vidareutbilda sig.

Att sitta och gnälla över att man inte får något jobb är bara tröttsamt, ta tag i livet och utbilda sig till något som faktiskt efterfrågas på marknaden och som kanske också ger ett mervärde till arbetsplatsen.

Problemet är ju att människor inte vill ha dessa låglöneyrken, vem vill få dåligt betalt och dessutom få slita för det, vart ska dessa människor finnas som vill utbilda sig för att få vara urfattig?
Citera
2025-05-06, 18:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Problemet är ju att människor inte vill ha dessa låglöneyrken, vem vill få dåligt betalt och dessutom få slita för det, vart ska dessa människor finnas som vill utbilda sig för att få vara urfattig?

Det där är skitsnack, man har inte låg lön som VVS:are, elektriker eller liknande utan man har en helt ok lön.
Citera
2025-05-06, 18:36
Medlem
Citat:
Det där är skitsnack, man har inte låg lön som VVS:are, elektriker eller liknande utan man har en helt ok lön.

OK, varför har man då så svårt att få folk att jobba med det ifall det är bra betalt?
Citera
2025-05-06, 18:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
OK, varför har man då så svårt att få folk att jobba med det ifall det är bra betalt?

För att folk är som dig, de tror att det är dåligt betalt.
Citera
2025-05-06, 18:43
Medlem
Citat:

OK, Men borde inte deras olika förbund göra en marknadsföringskampanj då med budskapet, titta här dårar, så här mycket tjänar man på dessa yrken?
Så att folk då får reda på hur det ser ut, eller är dom helt handlingsförlamade?

Sedan vad som är bra betalt kan endast uppnås med att gå 3-5 år på högskola/universitet, eftersom då låses du inte fast vid ett sketet kollektivavtal, vilket är den minsta möjliga överlevnadsnivån för arbetare.

Men konstigt nog är det bara arbetarklassen som låses fast vid kollektivavtal, akademikerna låses inte fast vid ett lågt kollektivavtal konstigt nog.
Citera
2025-05-06, 19:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
OK, Men borde inte deras olika förbund göra en marknadsföringskampanj då med budskapet, titta här dårar, så här mycket tjänar man på dessa yrken?
Så att folk då får reda på hur det ser ut, eller är dom helt handlingsförlamade?

Sedan vad som är bra betalt kan endast uppnås med att gå 3-5 år på högskola/universitet, eftersom då låses du inte fast vid ett sketet kollektivavtal, vilket är den minsta möjliga överlevnadsnivån för arbetare.

Men konstigt nog är det bara arbetarklassen som låses fast vid kollektivavtal, akademikerna låses inte fast vid ett lågt kollektivavtal konstigt nog.

Kan man tycka men tyvärr är det väl så att dessa akademiker också är lite arbetsskygga och att då sitta bakom en skärm är rätt enkelt sätt att slippa slita röven av sig och ändå tjäna pengar.
Men i tuffare tider så upptäcker även arbetsgivaren att man inte behöver vara fem personer på HR när hela företaget har 40 anställda.
Citera
2025-05-06, 21:48
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Dåligt med kontinuitet eller vad fan det heter. Antingen får man åka runt och jobba på olika byggen. Kanske några månader som mest på samma ställe. Eller så får man jobba på privatmarknaden där många försöker blåsa en.
Dom flesta vill ha ett jobb där man är på samma ställa över en längre tid och inte hatta runt.

VVS innehåller också en del väta, klägg och klet. Det är inte heller populärt.

Elektriker: Nästan omöjligt att få lärlingplats. Också mycket hit och dit på olika arbetsplatser, men jobb finns en masse, om man bara lyckas ta sig förbi lärlingstiden. Vilket bara ett fåtal gör.
Citera
2025-05-16, 22:46
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
För unga elektriker är det väldigt svårt att hitta jobb eftersom företagen är jättegnidiga med att ta in lärlingar. Bristen på elektriker är en myt enligt mig.
Citera
2025-05-17, 01:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
För unga elektriker är det väldigt svårt att hitta jobb eftersom företagen är jättegnidiga med att ta in lärlingar. Bristen på elektriker är en myt enligt mig.

Elektriker och industrielektriker är två olika saker. Ska du sprina runt på byggen och dra slang för lärlingslön så är det inte helt enkelt men om man istället satsar på industrin så så går det mycket lättare då de söker elektriker men allra helst automationare. Finns även många konsulter och liknande som söker med ljus och lykta efter denna kunskap.

Fördelen med att jobba inom industrin är att man slipper lärlingstiden och går istället in på en ok lön från början. Man ses so utbildad och att lära sig maskiner, produktion och liknande ses alltid som något som kommer.

Jag har själv jobbat inom automation men bytte till sälj. Får frågan rätt ofta om jag känner någon person som är sugen på något nytt.
Citera
2025-05-17, 23:39
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Elektriker och industrielektriker är två olika saker. Ska du sprina runt på byggen och dra slang för lärlingslön så är det inte helt enkelt men om man istället satsar på industrin så så går det mycket lättare då de söker elektriker men allra helst automationare. Finns även många konsulter och liknande som söker med ljus och lykta efter denna kunskap.

Fördelen med att jobba inom industrin är att man slipper lärlingstiden och går istället in på en ok lön från början. Man ses so utbildad och att lära sig maskiner, produktion och liknande ses alltid som något som kommer.

Jag har själv jobbat inom automation men bytte till sälj. Får frågan rätt ofta om jag känner någon person som är sugen på något nytt.
Jag frågade en elektriker om detta och han påstod att du har fel. Dock är jag inte mer insatt än honom eller dig så jag kan inte tillägga mer tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in