2025-04-26, 19:02
Medlem
Totalt finns det 468000 arbetslösa i Sverige (mars -25), och av dessa är 18600 akademiker. Alltså är drygt 4 % av de arbetslösa akademiker.
Citera
2025-04-26, 20:01
Medlem
Ett sundhetstecken. Finns för många utbildningar inom akademin som absolut inte hör hemma där. (Tänk typ genusvetenskap). Sen borde nog institutionerna bli bättre på art begränsa antagningar efter marknadens behov.
Citera
2025-04-26, 20:24
Medlem
Det är dags att skära ned på våra universitet mao
Citera
2025-04-26, 22:19
Medlem
Är det för att man kvotar in SFI sandnegrer och Orchar på kommun, landsting och offentliga institutioner och man upptäcker att ”produktionen” blir lika bra och att akademikerna står med brallorna nere,

kejsarens nya kläder

?

Dvs att Ali baba o Muhammed klarar jobbet lika bra men med föga utbildning?
Citera
2025-04-26, 22:25
Medlem
Akademiker är inget jobb. Det är ett exkusivt lukrativt liv som bekostas av en form av socialbidrag. Genus-avdelningen inom sagda är en total scam och vi borde börja med social utfrysning av alla inom den scenen.
Citera
2025-04-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Gäsp. Se så, tillbaka och slava med dig. Ska lägga mig och ta en tupplur nu medans ni andra slavar och betalar skatt. Det där med AI har man hört i flera år och den valsen har gått i årtionden sen 80-talet att datorer kommer ta folks jobb. AI är inte så utvecklat som du tror, eller du trodde kanske att en chatbot från OpenAI ska ta mitt jobb närmsta tiden? Haha du är en boomer och inte ens insatt vad jag jobbar med.

Och om du kollar på LinkedIn så kan jag välja och vraka mellan jobb. Kolla på Data Engineer, Data Analyst, BI Developer, Analytics Engineer, Business Analyst, etc. Det vill säga engelska titlar så ska du se att jag kan välja och vraka.

Ja verkligen zzzzz på dina inlägg…

Vad i allsin dar är det för kommunalanställd wannabee bissniss smörja du kommer med.

”Skapar värde” men hänger på Flashback?

Mmm visst så framgångsrik man kan va…

Kommunalarbetare eller politiker?

Indikativt värre är att du tillhör dom i trådens rubrik!
Senast redigerad av Snairbox 2025-04-26 kl. 23:45.
Citera
2025-04-26, 23:23
Medlem
det var ju tråkigt de är ju de ända som har råd att skaffa barn.
Citera
2025-04-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
det var ju tråkigt de är ju de ända som har råd att skaffa barn.

för att dom får bidrag för sina ungar, därför skaffar dom barn, inför att kunna stanna hemma när dom regelbundet inte orkar mer o går i väggen då och då

Planeten är överbefolkad och nya ungar tillmötesgår en uppväxt fylld av skräck pga smältande glaciärer, plast i haven, snart ingen fisk annat än odlad, vilda djuren snart utrotade (Sydamerika 97% borta jämfört med 100 år sedan) klimatet, smältande poler, världskrig o kanske kärnvapenkrig o då har Kina ännu inte tagit tillbaks Taiwan och varken Afrika och Indien ännu inte börjat powershoppa på stadium mediamarkt o bytar kök vart tionde år o till Thailand varje år

Kul för ungarna!!

Måste vara mammas o pappas kärlek att de fick komma till denna fantastiska värld med enorma framtidsutsikter! Vilken lycka för barnen!

Hurra så glada vi blev för att vi blev födda o mamma o pappa får bidrag under 18 år o kan bidragsfuska o sjukskriva oss o sig själva o stanna hemma med oss lyckliga tacksamma ungar.

Förhoppningsvis går dom i väggen emellanåt, en allmän trend och rentav modernt när dom inte orkar längre och blir trötta av att jobba hemifrån så dom sjukar sig o knappar in personnumren o fuskar lite till vilket är helt OK eftersom dom har oss lyckliga ungar till denna världen

Arbetslösa akademiker kan alltså inte skaffa barn så länge dom inte har jobb?

Väldigt bra! Planeten är överbefolkad
Senast redigerad av Snairbox 2025-04-27 kl. 00:01.
Citera
2025-04-27, 00:17
Medlem
MrTygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Akademikernas a-kassa kan rapportera att arbetslösheten bland akademiker är den högsta på mycket länge (länk).

För de enskilda individerna är det förstås tråkigt. Men det kanske är nödvändigt? De goda tiderna är över och nu skärs det (förhoppningsvis) ned på HR-konsulter, genusanalytiker med flera som har haft ganska diffusa uppgifter i den produktiva ekonomin. Dock vet jag inte vilka akademiker det är som faktiskt drabbas. Vet någon mer? Akademiker är ändå en ganska bred grupp som omfattar allt från läkare till genusflummare.

Bör färre utbilda sig till akademiker?
Är det här ett problem eller kan man se det som en tillnyktring från en era när samhället bekostade en massa personer som egentligen var överkvalificerade?

Man har ju hört talas om folk med fil. kand. som jobbar med att städa eller torka arslen inom hemtjänsten, en och annan som kör taxi kanske.

Den gamla goda tiden mellan 50-00-tal är överspelad, samhället kommer att bli allt hårdare. Folk som sprungit och flummat omkring på högre lärosäten (såsom jag själv) kommer inte att få någon särskild hjälp, och förtjänar ingen särskild hjälp.

Många arbetslösa akademiker inbillar sig att de är smartare än lågutbildade. Gott så, men klara er själva då utan A-kassa (som jag gör).

Rakt in i äldrevården med dessa självgoda latmaskar, eller ut och rensa kommunens rabatter i utbyte mot soc-bidrag.

Slut på dalt! Kör stenhårt!
Citera
2025-04-27, 00:59
Medlem
Jag är en akademiker som varit arbetslös i 3,5 år. Jag skall förklara varför jag inte får några jobb:

-Jag halkade in på en bana inom ett yrkesområde som jag inte är utbildad i, dock är min utbildning "besläktad", jag har en examen i statsvetenskap. Jag flyttade till fyra olika orter för vikariat som x. Att jag tog det andra jobbet var för att inte vara arbetslös. När jag sedan går på jobbintervjuer för de jobben som jag är utbildad i så får jag negativa, misstänkta blickar och man ifrågasätter mig starkt varför jag har flyttat så mycket.....som att det ligger någon hund begraven....Hade jag samarbetssvårigheter? Varför får jag inte fast anställning? Jag säger gång på gång att jag inte har adekvat utbildning inom de områden som jag varit vikariat inom. Nej man kan inte få nästa vikariat och nästa vikariat om jag hade varit en kollega med samarbetssvårigheter. Man rekommenderar endast om den personen som man ställer upp som referens skött sig, både i sitt arbete samt fungerar i grupp.

Jag har varit på massor med jobbintervjuer som min utbildning är gjuten för. Dock aldrig fått det. Jag konkurrerar bland annat med jurister! Jag är inte ens utbildad jurist men jag fattar inte varför juristerna vill åt jobben som handläggare på myndigheter. Det låter som att dom är överkvalificerade. I alla fall: så jag har sökt massor med jobb som är lågavlönade, enkla jobb (alla jobb är värdefulla) men där kommer jag inte ens på jobbintervjuer!

Så här ser det ut:
-De svåraste jobben enligt min AFs (Arbetsförmedlingen) handläggare är de enklaste jobben då det är fler som inte har någon högre utbildning som söker sig till dom.

-Det är billigare för en arbetsgivare att anställa någon under 25 år då arbetsgivaren får skattesubventioner.

-Då jag inte har erfarenhet för de enkla jobben så sorteras jag bort. Vidare så vill inte arbetsgivare satsa på någon som har en akademisk utbildning för enkla jobb för akademikern har lättare att dra där ifrån.

-Bland de enkla jobben så finns det många arbetsgivare som har annonser ute (bland annat på Facebook) där man explicit i annonsen skriver: du skall omfattas av Nystartsjobb eller Lönebidrag. Det är arbetsmarknadspolitiska insatser där arbetsgivaren får skattelättnader.
Jag frågade min AF handläggare om jag kunde få Nystartsjobb: nej jag var för överkvalificerad.

-AF hjälper endast tre grupper: De som har ett mentalt eller psykiskt handikapp, de som inte kan svenska samt de som inte har gått ut gymnasiet. Alla andra struntar AF i.

-På Facebook fann jag en annons: "Hej min vän har nyss blivit beviljad Nystartsjobb. Han har varit i Sverige i tre månader och går på SFI. Finns det någon som vill anställa honom?".
Jag frågade: Hur kan din vän som bara bott tre månader i Sverige redan fått Nystartsjobb? Vännen svarade i kommentarsfältet att Arbetsförmedlingen hade fattat beslut om Nystartsjobb.

Med andra ord: Sverige importerar arbetslöshet.

-Jag fann en utbildning som ekonomiassistent som man kunde studera med aktivietsstödet (bidrag). Jag fick ett avslag från min AF handläggare: den utbildningen är endast för invandrare med utländsk akademisk utbildning. Så det är invänd rasist: Sverige värnar mer om utländska akademiker än sina egna arbetslösa akademiker.

-Jag var tidigare långtidsarbetslös då "bara" i 2,5 år. Jag hade ett möte med AF, detta möte spelade jag in. På mötet så säger AF att man drar in mitt dåvarande aktivietsstöd för man ansåg inte att jag stod till arbetsmarknadens förfogande. Jag var för "arg" och för "ledsen" för att kunna jobba ansåg de, utan att vara utbildade läkare så ansåg de att jag inte kunde jobba. De säger själva under mötet att de uppmuntrar mig att sjukskriva mig.
Jag informerade AF att det är ett friskhetstecken att vara arg/ledsen när man inte får ett jobb, inte ens lågavlönade jobb (alla jobb är värdefulla). AF drog in mitt bidrag och jag var tvungen att sjukskriva mig mot min vilja då jag ej ville prostituera mig eller begå brott.

-Nu är jag återigen i samma läge: fast nu har jag varit arbetslös i 3,5 år och jag tänker inte "streta emot" AF som jag gjorde sist. Utan jag sitter "lugnt" stilla i båten. Det är detta som AF vill ha det.

-Jag fann en utbildning som a-kassan godkände att jag kunde studera i max sex månader och endast på deltid (50%). Jag började utbildningen för att komma närmare arbetsmarknaden. In på tredje månaden tog min a-kassa slut, då skulle jag över till "aktivitetsstöd" och då fick jag ett beslut från AF: att om jag väljer att fortsätta utbildningen som AF inte står som huvudman för: så kommer dom ge mig hälften av mitt bidrag. Men om jag hoppar av så kommer jag få fullt bidrag. Dvs. AF göder arbetslöshet.
Tack vare min sambo, så offrade jag 30 000 kr i bidrag som jag skulle fått utspritt på fyra månader (om jag hade hoppat av utbildningen). Jag slutförde utbildningen och söker även jobb i det som jag vidautbildade mig i, men får inget där heller då jag inte har erfarenhet.

-Jag frågade min AF handläggare om jag skall utbilda mig till truckförare men hon avrådde mig, för det är så många redan som har truckutbildning samt erfarenhet.

Så Arbetsförmedlingen kan ge sig fan på att jag inte kommer att vara "jobbig" och tjata på dom med att dom måste hjälpa mig ut i arbete, så som jag gjorde sist då dom drog in mitt bidrag.
Nu sitter jag beskedligt i båten. Inget jag vill men för ekonomins skull så har jag inget val.

Hej Sverige och den svenska arbetslinjen!
Citera
2025-04-27, 06:09
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartvargen
Totalt finns det 468000 arbetslösa i Sverige (mars -25), och av dessa är 18600 akademiker. Alltså är drygt 4 % av de arbetslösa akademiker.
Intressant att notera att endast drygt 4 % av de 468 000 arbetslösa är akademiker – det är en liten andel, men samtidigt verkar det som att Sveriges lidande delvis härrör från att just dessa cirka 18 600 akademiker väljer att stå utanför aktiv arbetsmarknadsdeltagande.
Citera
2025-04-27, 07:23
Citat:
Ursprungligen postat av Ljus2000
Jag är en akademiker som varit arbetslös i 3,5 år. Jag skall förklara varför jag inte får några jobb:

-Jag halkade in på en bana inom ett yrkesområde som jag inte är utbildad i, dock är min utbildning "besläktad", jag har en examen i statsvetenskap. Jag flyttade till fyra olika orter för vikariat som x. Att jag tog det andra jobbet var för att inte vara arbetslös. När jag sedan går på jobbintervjuer för de jobben som jag är utbildad i så får jag negativa, misstänkta blickar och man ifrågasätter mig starkt varför jag har flyttat så mycket.....som att det ligger någon hund begraven....Hade jag samarbetssvårigheter? Varför får jag inte fast anställning? Jag säger gång på gång att jag inte har adekvat utbildning inom de områden som jag varit vikariat inom. Nej man kan inte få nästa vikariat och nästa vikariat om jag hade varit en kollega med samarbetssvårigheter. Man rekommenderar endast om den personen som man ställer upp som referens skött sig, både i sitt arbete samt fungerar i grupp.

Jag har varit på massor med jobbintervjuer som min utbildning är gjuten för. Dock aldrig fått det. Jag konkurrerar bland annat med jurister! Jag är inte ens utbildad jurist men jag fattar inte varför juristerna vill åt jobben som handläggare på myndigheter. Det låter som att dom är överkvalificerade. I alla fall: så jag har sökt massor med jobb som är lågavlönade, enkla jobb (alla jobb är värdefulla) men där kommer jag inte ens på jobbintervjuer!

Så här ser det ut:
-De svåraste jobben enligt min AFs (Arbetsförmedlingen) handläggare är de enklaste jobben då det är fler som inte har någon högre utbildning som söker sig till dom.

-Det är billigare för en arbetsgivare att anställa någon under 25 år då arbetsgivaren får skattesubventioner.

-Då jag inte har erfarenhet för de enkla jobben så sorteras jag bort. Vidare så vill inte arbetsgivare satsa på någon som har en akademisk utbildning för enkla jobb för akademikern har lättare att dra där ifrån.

-Bland de enkla jobben så finns det många arbetsgivare som har annonser ute (bland annat på Facebook) där man explicit i annonsen skriver: du skall omfattas av Nystartsjobb eller Lönebidrag. Det är arbetsmarknadspolitiska insatser där arbetsgivaren får skattelättnader.
Jag frågade min AF handläggare om jag kunde få Nystartsjobb: nej jag var för överkvalificerad.

-AF hjälper endast tre grupper: De som har ett mentalt eller psykiskt handikapp, de som inte kan svenska samt de som inte har gått ut gymnasiet. Alla andra struntar AF i.

-På Facebook fann jag en annons: "Hej min vän har nyss blivit beviljad Nystartsjobb. Han har varit i Sverige i tre månader och går på SFI. Finns det någon som vill anställa honom?".
Jag frågade: Hur kan din vän som bara bott tre månader i Sverige redan fått Nystartsjobb? Vännen svarade i kommentarsfältet att Arbetsförmedlingen hade fattat beslut om Nystartsjobb.

Med andra ord: Sverige importerar arbetslöshet.

-Jag fann en utbildning som ekonomiassistent som man kunde studera med aktivietsstödet (bidrag). Jag fick ett avslag från min AF handläggare: den utbildningen är endast för invandrare med utländsk akademisk utbildning. Så det är invänd rasist: Sverige värnar mer om utländska akademiker än sina egna arbetslösa akademiker.

-Jag var tidigare långtidsarbetslös då "bara" i 2,5 år. Jag hade ett möte med AF, detta möte spelade jag in. På mötet så säger AF att man drar in mitt dåvarande aktivietsstöd för man ansåg inte att jag stod till arbetsmarknadens förfogande. Jag var för "arg" och för "ledsen" för att kunna jobba ansåg de, utan att vara utbildade läkare så ansåg de att jag inte kunde jobba. De säger själva under mötet att de uppmuntrar mig att sjukskriva mig.
Jag informerade AF att det är ett friskhetstecken att vara arg/ledsen när man inte får ett jobb, inte ens lågavlönade jobb (alla jobb är värdefulla). AF drog in mitt bidrag och jag var tvungen att sjukskriva mig mot min vilja då jag ej ville prostituera mig eller begå brott.

-Nu är jag återigen i samma läge: fast nu har jag varit arbetslös i 3,5 år och jag tänker inte "streta emot" AF som jag gjorde sist. Utan jag sitter "lugnt" stilla i båten. Det är detta som AF vill ha det.

-Jag fann en utbildning som a-kassan godkände att jag kunde studera i max sex månader och endast på deltid (50%). Jag började utbildningen för att komma närmare arbetsmarknaden. In på tredje månaden tog min a-kassa slut, då skulle jag över till "aktivitetsstöd" och då fick jag ett beslut från AF: att om jag väljer att fortsätta utbildningen som AF inte står som huvudman för: så kommer dom ge mig hälften av mitt bidrag. Men om jag hoppar av så kommer jag få fullt bidrag. Dvs. AF göder arbetslöshet.
Tack vare min sambo, så offrade jag 30 000 kr i bidrag som jag skulle fått utspritt på fyra månader (om jag hade hoppat av utbildningen). Jag slutförde utbildningen och söker även jobb i det som jag vidautbildade mig i, men får inget där heller då jag inte har erfarenhet.

-Jag frågade min AF handläggare om jag skall utbilda mig till truckförare men hon avrådde mig, för det är så många redan som har truckutbildning samt erfarenhet.

Så Arbetsförmedlingen kan ge sig fan på att jag inte kommer att vara "jobbig" och tjata på dom med att dom måste hjälpa mig ut i arbete, så som jag gjorde sist då dom drog in mitt bidrag.
Nu sitter jag beskedligt i båten. Inget jag vill men för ekonomins skull så har jag inget val.

Hej Sverige och den svenska arbetslinjen!

Bra inlägg. Många i tråden har ingen koll alls på arbetslösa akademiker och tror att de bara kan jobba med nåt som de inte utbildat sig till.

Ja, vad fan ska jurister göra som handläggare?!
De borde väl jobba med juridik.

Arbetsförmedlingen har de värsta människorna anställda. Har inte träffat dem som arbetssökande men via gemensamma bekanta bla. De ska ju själva vara jävligt glada för sina jobb som coacher och handläggare, då de har noll kompetens själva och inte har några alternativ om regeringen lägger ner arbetsförmedlingen.

Som du säger finns det strukturell rasism mot svenskar i Sverige.
Invandrare har oproportionerligt lätt att få anställning på myndigheter, kommunen och inom staten. Även på organisationer som FN.
De behöver bara anmäla sig till ett program i Political Science eller Internationella Relationer och de får jobb direkt efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in