Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-25, 15:21
Avstängd
Flenzenstocks avatar
Många tjockisar måste ha snabbmat och måste få det levererat till dörren. Så de har inget val.
Citera
2025-04-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Visst, vi har alla olika anledningar till varför man beställer hem mat. Är säkert lathet för många, för andra är det för att man är sugen på "skräpmat" eller "utemat" oavsett om det räknas som skräp eller inte.
Tråden handlar om de som beställer hem snabbmat trots att de inte har råd. Inte om vad man tycker om snabbmat. Förstår du skillnaden?
Citat:
Ursprungligen postat av Flenzenstock
Många tjockisar måste ha snabbmat och måste få det levererat till dörren. Så de har inget val.
Tråden handlar om de som inte har råd, men ändå klickar hem. Inte om man är tjock. Man kan vara tjock och ha råd, eller smal och inte ha råd.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-04-25 kl. 15:36.
Citera
2025-04-25, 15:38
Medlem
Jag tror tyvärr att matapparna där man får hemleverans, speciellt färdiglagad mat som pizza, det slår direkt mot de allra svagaste grupperna som helt enkelt är lata och hellre stannar hemma än gör någonting alls.

Självklart är ekonomin redan väldigt svag i denna målgrupp och matleveransen köps på kredit via Klarna och målgruppen av extremt lata människor som hellre bara trycker på ett par knappar än att göra nåt själv är givet att hamna hos kronofogden.
Citera
2025-04-25, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror tyvärr att matapparna där man får hemleverans, speciellt färdiglagad mat som pizza, det slår direkt mot de allra svagaste grupperna som helt enkelt är lata och hellre stannar hemma än gör någonting alls.

Självklart är ekonomin redan väldigt svag i denna målgrupp och matleveransen köps på kredit via Klarna och målgruppen av extremt lata människor som hellre bara trycker på ett par knappar än att göra nåt själv är givet att hamna hos kronofogden.

Man är inte nödvändigtvis lat för att man är arbetslös, ensamstående mamma eller sjukskriven.

Det är nog ofta så att dessa människor har svårt att få pengarna att räcka till t.ex mediciner, kläder till barnen, hyra och mat.

Lägger gärna en slant på dessa människor och likaså på de som slitit och släpat ett helt liv.

Men man kan å andra sidan äta rätt billigt och ändå nyttigt. Kan ju vara något att tänka på för de välbeställda som tror att det är fattighuset nästa om de får betala lite mer I skatt än nu.
Citera
2025-04-25, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Man är inte nödvändigtvis lat för att man är arbetslös, ensamstående mamma eller sjukskriven.

Det är nog ofta så att dessa människor har svårt att få pengarna att räcka till t.ex mediciner, kläder till barnen, hyra och mat.

Lägger gärna en slant på dessa människor och likaså på de som slitit och släpat ett helt liv.

Men man kan å andra sidan äta rätt billigt och ändå nyttigt. Kan ju vara något att tänka på för de välbeställda som tror att det är fattighuset nästa om de får betala lite mer I skatt än nu.

Sista meningen. De rika är aldrig nöjda, de hör hur dyra matpriserna är men när sådana trådar diskuterats här på flashback så hör man från de mer rika personerna hur de inte ens tänker på det, de kollar kanske inte ens på prislappen för de vet att de inte har några problem oavsett om priserna går upp 30%

Men klaga på statlig inkomstskatt kan man göra samtidigt som de vet hur kämpigt andra grupper i samhället har det. De är mest bara sura när de inte kan spara 15 000 kr i månaden utan får nöja sig med att "bara" spara säg 10 000 kr, nej hu så hemsk, deras sparande ökar bara med 10 000 kr per månad medans de riktigt fattigas skulder ökar med ibland flera tusen per månad och sen eskalerar det jävligt snabbt på grund av räntorna och sen är det kronofogden.

Men med det sagt så visst, det är jävligt dumt att köpa Foodora med mera på kredit när man (om man inga pengar har) bör försöka köpa så billig mat som möjligt på mataffären till kredit. Man får komma ihåg att kredit är för många sista utvägen om man ens vill ha någon mat. De har troligen redan uttömt andra alternativ som räntefria lån från släkt och vänner och nu finns inga andra alternativ kvar.
Citera
2025-04-25, 21:57
Medlem
De har troligen redan uttömt andra alternativ som räntefria lån från släkt och vänner och nu finns inga andra alternativ kvar.
[/quote]

Risken är väl också att dessa släktingar och vänner har det rätt knapert, de med.
Citera
2025-04-26, 10:43
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
vissa har väldigt dåligt ekonomi tex ensamstående, sjukskriva och arbetslösa. Att bli fattig kan hända precis vem som helst och det kan gå väldigt fort...
Det är foodora som kostar vad? uppskattningsvis säger jag 59-80kr för hemleverans, och dyr snabbmat för minst 120kr. Så 200kr för en djävla måltid. När man har det som fattigast är ju inte en måltid för 200kr för fettig snabbmat något man prioriterar.
Citera
2025-04-26, 18:19
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det får man, men jag är ingen mobilgubbe, kan gå ett par dagar innan jag kollar mobilen.
Insåg ganska snabbt när Apotea gjorde det som förval att det inte var något för mig. Har bra med pengar men höll på att glömma i alla fall , då det var mitt i månaden.

Hela Klarnas upplägg bygger på att folk glömmer/skiter i att betala fakturan. Ungefär som statens vägtullar i STHM. och GBG. Betalar du så kostar det 10kr glömmer du bort det kostar det 510kr.. Staten är lite girigare än Klarna, men principen är den samma.

Därför väljer jag att betala alla mina köp på ett kreditkort i slutet av månaden. (Preem MC, och jag tankar inte ens på Preem för de finns inte i närheten) En faktura 30de varje månad glömmer jag inte, men en jävla faktura den 15de kan glömmas och då kostar det.

Behövs ingen app i detta fall utan det kommer till din mail, sedan är vi alla olika men att peka finger åt någon annan för att man missar en faktura säger mer om den som pekar än den som blir pekad på.
Citera
2025-04-26, 18:21
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Det är inte matapparnas fel, det är folks beteenden
Citera
2025-04-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
Det är inte matapparnas fel, det är folks beteenden

Absolut är det så. Ingen tvingar någon att köpa mat från dessa appar via kredit, det går lika bra att betala med kort. Precis som att man kan betala sitt TV-köp eller ljudanläggning över nätet på kredit via Klarna så kan man även göra det med kort.

Ingen skillnad.
Citera
2025-04-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Det är foodora som kostar vad? uppskattningsvis säger jag 59-80kr för hemleverans, och dyr snabbmat för minst 120kr. Så 200kr för en djävla måltid. När man har det som fattigast är ju inte en måltid för 200kr för fettig snabbmat något man prioriterar.

har du inga pengar på konton veckan innan löning så köper man det. det är det enda alternativ du har och nästa månad blir det utgifter och så fortsätter det... Man kan ju vända på det. Varför lånar man ut till någon som har dålig betalningsförmåga? man frågar ju bara? Jag är helt övertygad om att kreditgivare har gjort detta till affärsidé att låna ut till människor som har dålig betalningsförmåga. de tjänar pengar på detta och skulle kreditgivaren också ha ett inkassobolag så blir det mer pengar. De lockar människor när de ha det som svårast
Citera
2025-04-27, 11:16
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
har du inga pengar på konton veckan innan löning så köper man det. det är det enda alternativ du har och nästa månad blir det utgifter och så fortsätter det... Man kan ju vända på det. Varför lånar man ut till någon som har dålig betalningsförmåga? man frågar ju bara? Jag är helt övertygad om att kreditgivare har gjort detta till affärsidé att låna ut till människor som har dålig betalningsförmåga. de tjänar pengar på detta och skulle kreditgivaren också ha ett inkassobolag så blir det mer pengar. De lockar människor när de ha det som svårast
Ja då är man efterbliven. Istället kan man panta ett par burkar och köpa sig 500g popcorn för typ 30kr eller en påse röda bönor, som bägge varar 3-5 dagar av aktivt ätande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in