Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Hittade en artikel i Linköpings lokaltidning Corren.
Klickar du hem mat du inte kan betala? Då är du lat – inte fattig
Alla har inte råd med lyxen att beställa hem mat med bud. Men alla har råd med bra mat.
Man behöver inte beställa hem snabbmat från Foodora för att bli mätt. Då är det bättre att köpa bra och billig mat i butik.
https://www.corren.se/ledare/ledarkronika/artikel/klickar-du-hem-mat-du-inte-kan-betala-da-ar-du-lat-inte-fattig/r90z0emr
Tyvärr kan jag inte läsa mer än så, kanske någon i tråden kan citera lite?
Rubriken passar i alla fall hit.
Sedan (tror jag inte) framgår det inte hur man ska lösa problemet med att ICA inte tar Klarna hur som helst (mitt kort funkar där, men för att få ett sådant måste man tydligen se okej ut på UC, men det behövs tydligen inte för att klicka hem mat från McDonalds).
Kanske myndigheterna kan ställa som krav att man ska kunna köpa potäter med Klarna?
Det handlar inte alltid om att man är lat, det handlar om att man vill ha mat som smakar på ett visst sätt som man inte kan tillaga själv. Visst, är det möjligt att göra liknande mat? Ja, men är det möjligt att det smakar precis samma, högst troligt inte.
Ta t.ex. pizza, många äter det någon gång ibland från en pizzeria, men kanske även hemmagjord i ugnen någon gång. Smakar det samma sak? Nej! Ibland kan man tycka att den hemmagjorda är godare för att man är sugen på det, men ibland är man sugen på pizzeriapizza och då är det den smaken man vill ha.
Ibland är man sugen på specifikt Mc Donalds smak, då hjälper det inte att göra en burgare hemma, för det är inte den smaken jag är sugen på. Ibland är jag sugen på en högrevsfärsburgare gjord från grunden hemma. Kan vara hur gott som helst, då vill jag tvärt om inte ha Donken.
Kina/thai mat äter många nån gång ibland. Väldigt svårt att få till smakerna på egen hand så det smakar som på kinarestauragen. Krångligt som fan blir det också om man ska ha säg "4 små rätter" eller familjens medlemmar vill ha helt olika mat.
Så det finns massa skäl att beställa hem mat. Sen bör man ju inte göra det på kredit så klart.
Men det finns datum varje månad som Foodora, Wolt, Uber eats etc har mycket att göra. Det är den 20e, då betalas bidrag ut. Sen den 24e, så har ingen pengar kvar och ingen mat hemma, så då är det vanligt att många beställer hem mat och tar det på klarna, sen kan dom betala det dagen efter när dom fått lön. Sen den 25e så klart, då får de flesta människor sin lön.
den 25e eller någon dag efter det så brukar också folk storhandla. Kan ta tid då det är mycket som ska handlas hem, när de kommer hem ovanligt sent så känns det jobbigt att börja laga middag när klockan redan är så mycket och familjen är hungrig. Då beställer man hem mat istället.