Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 16:03
Medlem
graFFes avatar
Pizzeriorna får väl göra kreditkoll på sina kunder de säljer sin mat till.
Citera
2025-04-23, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Fast man betalar så pass mycket för att få maten levererad att det inte är värt det. Även om man äter gratis typ 50% av gångerna blir det ändå samma sak som att köpa direkt från restaurangen samma antal gånger. Hämtar man sin pizza direkt från pizzerian behöver man dessutom inte oroa sig för att ett underbetalt matbud har äcklat sig med maten.

Vad det kostar i frakt beror på hur långt ifrån restaurangen man bor. Där jag bodde för drygt ett år sedan var det ofta gratis frakt från ett flertal restauranger, andra som Donken t.ex, tog 49 kr.

Nu bor jag mycket längre ifrån och då kostar det t.ex. från Donken 120-130 kr, vissa så mycket som närmare 200 kr.

Dock finns fortfarande ett par ställen som erbjuder gratis frakt. Detta är troligen något som restaurangen själva valt och får stå för, då foodora fortfarande måste betala löner till de som kör maten.
Citera
2025-04-23, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Jag lagar all mat själv. Då är man garanterad varm mat alltid och slipper riskera att hamna hos fogden pga matkrediter.

Samma här. Jag minns inte när jag åt hämtmat sist.

Restaurang har det blivit någon gång däremot men det är när jag och killen är iväg någonstans.
Citera
2025-04-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Pizzeriorna får väl göra kreditkoll på sina kunder de säljer sin mat till.
Tråden handlar om så kallade matappar, typ Foodora.
Citera
2025-04-23, 16:38
Medlem
Helt klart relaterat,
Klarna har även ingått partnerskap med matbudsbolaget Doordash, som kritiserades i sociala medier för lån till att betala för hämtmat, rapporterar bland annat CNBC.
https://www.di.se/digital/klarna-i-nytt-jatteavtal-kliver-in-pa-ebay-i-usa/

Från CNBC-artikeln som nämns ovan,
DoorDash and Klarna are joining forces to let users pay for meal deliveries with installment loans, calling it “essential to meeting our customers’ needs.” Not everyone sees it that way.

The announcement has drawn a flurry of criticism on social media, less directed at the companies themselves than questioning what the need to use a “buy now, pay later” service for food orders says about the increasingly debt-ridden economy.

“Eat now, pay later? A credit apocalypse is coming,” an X user wrote Thursday when the partnership was announced.
https://www.nbcnews.com/business/business-news/doordash-klarna-buy-now-pay-later-food-debt-rcna197354

Nu är inte Klarna någon "matapp", men det är Klarna som möjliggör för exempelvis Foodora att leverera snabbmat till dörren på kredit. Och nu erbjuds alltså Doordash kunder samma "fina" service.

När jag skriver så är båda länkarna ovan utan betalvägg.
Citera
2025-04-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tråden handlar om så kallade matappar, typ Foodora.

Man slutar aldrig förundras. Finns det verkligen människor som handlar mat via appar? Och dessutom på kredit.
Citera
2025-04-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Man slutar aldrig förundras. Finns det verkligen människor som handlar mat via appar? Och dessutom på kredit.
Det är väl inte så konstigt att man någon gång per år känner att det är gött att bara klicka hem ett par kebabrullar. Det ser jag inget fel med. Inte heller att man betalar med Klarna, vilket ger ett par veckors räntefri kredit.

Problemet är att vissa klickar hem kebabrullar var och varannan dag, och kan inte sedan betala den där Klarnaräkningen innan den tickar in på en kredit med troligen rätt hög ränta.

Vissa verkar ha helt slut på lönekontot i mitten av månaden, och tydligen är det då enklare att handla snabbmat på kredit än att handla mat på ICA. Att handla mat på ICA på kredit är sorgligt nog, men då räcker i alla fall krediten till ett gäng fler måltider.
Citera
2025-04-24, 16:34
Medlem
Hittade en artikel i Linköpings lokaltidning Corren.
Klickar du hem mat du inte kan betala? Då är du lat – inte fattig
Alla har inte råd med lyxen att beställa hem mat med bud. Men alla har råd med bra mat.
Man behöver inte beställa hem snabbmat från Foodora för att bli mätt. Då är det bättre att köpa bra och billig mat i butik.
https://www.corren.se/ledare/ledarkronika/artikel/klickar-du-hem-mat-du-inte-kan-betala-da-ar-du-lat-inte-fattig/r90z0emr

Tyvärr kan jag inte läsa mer än så, kanske någon i tråden kan citera lite?

Rubriken passar i alla fall hit.

Sedan (tror jag inte) framgår det inte hur man ska lösa problemet med att ICA inte tar Klarna hur som helst (mitt kort funkar där, men för att få ett sådant måste man tydligen se okej ut på UC, men det behövs tydligen inte för att klicka hem mat från McDonalds).

Kanske myndigheterna kan ställa som krav att man ska kunna köpa potäter med Klarna?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-04-24 kl. 16:45.
Citera
2025-04-25, 05:39
Medlem
Rätt åt dem som hamnat hos kronis. Vill inte ha massa indier som luktar satan i det här landet och som kör trafikfarligt för att leverera mat. Någon klass får det väl vara
Citera
2025-04-25, 08:34
Medlem
Citat:
Hittade en artikel i Linköpings lokaltidning Corren.
Klickar du hem mat du inte kan betala? Då är du lat – inte fattig
Alla har inte råd med lyxen att beställa hem mat med bud. Men alla har råd med bra mat.
Man behöver inte beställa hem snabbmat från Foodora för att bli mätt. Då är det bättre att köpa bra och billig mat i butik.
https://www.corren.se/ledare/ledarkronika/artikel/klickar-du-hem-mat-du-inte-kan-betala-da-ar-du-lat-inte-fattig/r90z0emr

Tyvärr kan jag inte läsa mer än så, kanske någon i tråden kan citera lite?

Rubriken passar i alla fall hit.

Sedan (tror jag inte) framgår det inte hur man ska lösa problemet med att ICA inte tar Klarna hur som helst (mitt kort funkar där, men för att få ett sådant måste man tydligen se okej ut på UC, men det behövs tydligen inte för att klicka hem mat från McDonalds).

Kanske myndigheterna kan ställa som krav att man ska kunna köpa potäter med Klarna?

Det handlar inte alltid om att man är lat, det handlar om att man vill ha mat som smakar på ett visst sätt som man inte kan tillaga själv. Visst, är det möjligt att göra liknande mat? Ja, men är det möjligt att det smakar precis samma, högst troligt inte.

Ta t.ex. pizza, många äter det någon gång ibland från en pizzeria, men kanske även hemmagjord i ugnen någon gång. Smakar det samma sak? Nej! Ibland kan man tycka att den hemmagjorda är godare för att man är sugen på det, men ibland är man sugen på pizzeriapizza och då är det den smaken man vill ha.

Ibland är man sugen på specifikt Mc Donalds smak, då hjälper det inte att göra en burgare hemma, för det är inte den smaken jag är sugen på. Ibland är jag sugen på en högrevsfärsburgare gjord från grunden hemma. Kan vara hur gott som helst, då vill jag tvärt om inte ha Donken.

Kina/thai mat äter många nån gång ibland. Väldigt svårt att få till smakerna på egen hand så det smakar som på kinarestauragen. Krångligt som fan blir det också om man ska ha säg "4 små rätter" eller familjens medlemmar vill ha helt olika mat.

Så det finns massa skäl att beställa hem mat. Sen bör man ju inte göra det på kredit så klart.

Men det finns datum varje månad som Foodora, Wolt, Uber eats etc har mycket att göra. Det är den 20e, då betalas bidrag ut. Sen den 24e, så har ingen pengar kvar och ingen mat hemma, så då är det vanligt att många beställer hem mat och tar det på klarna, sen kan dom betala det dagen efter när dom fått lön. Sen den 25e så klart, då får de flesta människor sin lön.

den 25e eller någon dag efter det så brukar också folk storhandla. Kan ta tid då det är mycket som ska handlas hem, när de kommer hem ovanligt sent så känns det jobbigt att börja laga middag när klockan redan är så mycket och familjen är hungrig. Då beställer man hem mat istället.
Citera
2025-04-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det handlar inte alltid om att man är lat, det handlar om att man vill ha mat som smakar på ett visst sätt som man inte kan tillaga själv. Visst, är det möjligt att göra liknande mat? Ja, men är det möjligt att det smakar precis samma, högst troligt inte.
Av det lilla jag kunde läsa av artikeln så tolkar jag den på ett helt annan sätt än du.
Citera
2025-04-25, 15:14
Medlem
Citat:
Av det lilla jag kunde läsa av artikeln så tolkar jag den på ett helt annan sätt än du.

Visst, vi har alla olika anledningar till varför man beställer hem mat. Är säkert lathet för många, för andra är det för att man är sugen på "skräpmat" eller "utemat" oavsett om det räknas som skräp eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in