Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Har du testat att inte ställa objekten så nära varandra?
Står glasen väldigt nära varandra så kommer de flyttas runt på grund av vattentrycket o krascha in i varandra.
Ställ glasen med ett ordentligt mellanrum.
Samma sak med tallrikarna. Se till att de inte kan slå i varandra.

Det kan också vara så att dina vinglas o fintallrikar kanske inte tål maskindisk.

Jag har haft mer och mer mellanrum sedan denna började. Vissa gånger har jag diskat nästan tomt vilket känns piss för miljön men då har det i alla fall inte gått sönder när de varit kanske 4 tallrikar och 4 glas och skedar bara
Citera
2025-04-23, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Killen har ju redan berättat varför porslinet går åt helvete:

Glas och porslin på högsta temp: 70° ?
75°? 80°...?

Klart som fan att somligt klengods spricker sönder då och då när det byggs upp och löses ut sådana temperaturspänningar.

Tror du denna är problemet? Jag har kört den för de kändes fräschast, har lite bacill skräck. Men hög temperatur kanske är problem. Jag har inte diska sedan jag starta tråd men ska absolut testa på Eco i kväll
Citera
2025-04-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Sök på tillfällig bilduppladdningstjänst - ladda upp där - och länka sedan.

Det är inte så att du kör den på varmvattnet på nåt vis?

Tack! Ska se om jag kan få till bild sedan innan jag diskar!

Jag har kört varmt ja, förstår på svar i tråd att det kanske är problem
Citera
2025-04-23, 12:36
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristopherRobin
Tack! Ska se om jag kan få till bild sedan innan jag diskar!

Jag har kört varmt ja, förstår på svar i tråd att det kanske är problem

Både tvättmaskiner och diskmaskiner ska köras med kallt vatten in. Det är nog det som är ditt problem. Koppla det till kallvatten så bör det funka som vanligt under förutsättning att du staplar på ett normalt sätt.
Citera
2025-04-23, 13:01
Medlem
Citat:
Hehe jag såg det, hade bråttom. I diskmaskinen diskar jag, i tvättmaskin tvättar jag!
Du har inte problemet att din tvätt slits i stycken i tvättmaskinen?
Citera
2025-04-23, 14:40
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Jaha! Undvika metall, där har vi kanske en förklaring. Jag har haft i en ”African mojo” i diskmaskin varje gång, den är i typ rostig metall. Den sitter ju fast i en kedja men om diskmaskin får upp fart kanske den också får upp fart och kan ”slå till” porslin. Jag trodde dem grejer man stoppar i maskin mestadels stod/låg kvar där dem placerades.
Måste fråga, varför har du afrikansk trolldoms prylar i diskmaskinen?
Citera
2025-04-23, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Måste fråga, varför har du afrikansk trolldoms prylar i diskmaskinen?

Vet inte om jag kallar det trolldom, det är en ”lucky charm” jag köpte på resa som var specifik till att ge tur i hemmet och till elektriska prylar framför allt. Var billig ock ser kul ut, typ ett ansikte. Den kunde användas i ugn och diskmaskin och annat som inte är för ömtåligt. Den ser lite ”rostig” ut men lämnar ingen rost
Citera
2025-04-23, 16:56
Medlem
Hej, jag har stoppat in en "african mojo" metallsak i snöre i min diskmaskin, så den kan snurra runt när det diskas. Är det konstigt att disken går sönder?

Gonatt...
Citera
2025-04-23, 16:57
Medlem
Kan du lägga upp en bild på tingesten, jag är stort nyfiken!
Citera
2025-04-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Kan du lägga upp en bild på tingesten, jag är stort nyfiken!

Jag har laddat upp på en sida, kolla om denna länken fungerar

https://postimg.cc/gallery/cKgVWWR
Citera
2025-04-28, 12:38
Medlem
Hallå alla diskmaskin kings and queens! Jag har ju postat bild som ni bad om, är det ingen som ska kommentera om jag gör rätt eller inte? Eller insåg ni att jag staplar precis rätt och att ni inte hade något att säga till om

Jag har kört på eco nu i en vecka ock inte haft något kross på denna vecka. Det är inte varje disk kah hopletat kross utan kanske en gång i månaden. Så får fortsätta på denna vis och hoppas mina tallrikar nu förbli hela.

Annars får Jag helt enkelt köpa nya tallrikar lite oftare, hellre det en diska för hand
Citera
2025-04-30, 18:07
Medlem
Hollywood-ghosts avatar
Citat:
Jag har bott i mitt hus i strax ett år och i huset ingår det en tvättmaskin. Det är sådan lyx att varje gång jag ätit jag skjutsar in tallrikar, glas, bestick och diverse annat rätt in i maskinen. Aldrig förut i mina tidigare hem har denna funnits, jag har fått hand diska och jag hatar det! Problem nu är att jag på denna korta tid blivit av med säkert 10 tallrikar och cirka 5 glas som gått sönder under själva diskningen.

Jag ringde Electrolux kundservice och dem sa att jag förmodligen ställer in fel, men jag har provet ställa tallrikar på alla möjliga sätt och ändå går dem sönder ofta.

Jag har sökt på Google och aldrig hittat att detta är ett problem, vad fan är det för diskmaskin jag råkar ut för?! Den ingick i huset och är nog fyra fem år så jag kan inte byta den, och har inte råd med ny utan vill att denna ska fungera.

Har någon annan haft problem? Kan man ställa in styrka någon stans, kanske en mild disk? Bruksanvisning finns inte

Du behöver be och offra till Odin, visa dig en bra asadyrkare så kommer din disk och tvätt rena sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in