• 1
  • 2
2025-04-22, 19:24
Medlem
catlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZkQwe55
Inte alls det jag menar utan att den inte får plats på bredden på skärmen... jag ser alltså inte inte HELA menyraden på kanterna till vänster o till höger på skärmen.. menyraden alltså försvinner delvis horisontalt dölja o visa menyraden är jag med på inga konstigheter ..

Har du någon konstig upplösning på skärmen?
Citera
2025-04-22, 20:30
Medlem
Ha den högst upp som normala människor.
Citera
2025-04-22, 21:53
Medlem
Det har jag men den blir kapad i ändarna har jag försökt att förklara.. tydligen svårt att förstå men det tyder ju på att det inte är något normalt beteende... det konstiga är att den fungerar som den skall för det mesta sedan helt plötsligt blir den kapad i ändarna till vänster o höger.. det är som att bilden inte får plats.. rör jag musen vänster ut kan jag se apple symbolen o alltså starta om... o då funkar det som det skall igen.. är bara trött på att starta om. Jag trodde i min enfald att någon skulle ha en aning om vad det skulle kunna vara men där hade jag fel.

Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Ha den högst upp som normala människor.
Citera
2025-04-22, 22:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Inte alls det jag menar utan att den inte får plats på bredden på skärmen... jag ser alltså inte inte HELA menyraden på kanterna till vänster o till höger på skärmen.. menyraden alltså försvinner delvis horisontalt dölja o visa menyraden är jag med på inga konstigheter ..
Du kör extern skärm, förstår jag. Måste vara någon vajsing med upplösningen.
Citera
2025-04-22, 23:07
Medlem
reverend.paisleys avatar
Jag förstår problemet såsom TS menar men har nog inte sett det på minst 20 år.
TS har en MacMini således en extern skärm. Vad för skärm och vilka möjliga upplösningar?
När inte ytterkanterna på menyraden syns, kan det vara så att andra objekt på skrivbordet inte heller syns? Om du t ex lägger dockan i nederkant, kan du få den att bli så bred att ytterkanterna inte syns?
Har datorn fattat skärmens pixelstorlek? Har du alternativa anslutningmöjligheter/kablar?

RIP
Citera
2025-04-22, 23:33
Medlem
Japp, gott en som har fattat!

Det är en Philips PHL276E8V ganska gammal med andra ord.. 1920/1080 Datorn har fattat vad det är för skärm.
Yes, andra objekt oxå skrivbordet syns inte heller.
Men det var ju en ide att kolla med en annan kabel då det bara uppträder ibland.. kablar kommer man ju åt ibland.
Funderar i övrigt på att byta skärm.. något förslag till Mini 4 M?
Har tittat lite på denna BenQ 32'' MA320U IPS 4K Thunderbolt.

Citat:
Ursprungligen postat av reverend.paisley
Jag förstår problemet såsom TS menar men har nog inte sett det på minst 20 år.
TS har en MacMini således en extern skärm. Vad för skärm och vilka möjliga upplösningar?
När inte ytterkanterna på menyraden syns, kan det vara så att andra objekt på skrivbordet inte heller syns? Om du t ex lägger dockan i nederkant, kan du få den att bli så bred att ytterkanterna inte syns?
Har datorn fattat skärmens pixelstorlek? Har du alternativa anslutningmöjligheter/kablar?

RIP
Senast redigerad av ZkQwe55 2025-04-22 kl. 23:48.
Citera
2025-04-23, 04:23
Medlem
Citat:
Japp, gott en som har fattat!

Det är en Philips PHL276E8V ganska gammal med andra ord.. 1920/1080 Datorn har fattat vad det är för skärm.
Yes, andra objekt oxå skrivbordet syns inte heller.
Men det var ju en ide att kolla med en annan kabel då det bara uppträder ibland.. kablar kommer man ju åt ibland.
Funderar i övrigt på att byta skärm.. något förslag till Mini 4 M?
Har tittat lite på denna BenQ 32'' MA320U IPS 4K Thunderbolt.

Jag har en Apple thunderbolt display 27 som jag köpte ny för massor med år sedan, och jag är fortfarande väldigt nöjd.
Den modellen går ju inte att köpa längre, men ersättaren finns

Jag köpte också den nya Mac mini M4, och är väldigt nöjd. Fick dock köpa adapters till anslutningen till skärm och tangentbord för att få det att passa med min Thunderbolt display.

https://www.apple.com/se/shop/buy-ma...studio-display
Citera
2025-04-23, 10:28
Medlem
Citat:
Det har jag men den blir kapad i ändarna har jag försökt att förklara.. tydligen svårt att förstå men det tyder ju på att det inte är något normalt beteende... det konstiga är att den fungerar som den skall för det mesta sedan helt plötsligt blir den kapad i ändarna till vänster o höger.. det är som att bilden inte får plats.. rör jag musen vänster ut kan jag se apple symbolen o alltså starta om... o då funkar det som det skall igen.. är bara trött på att starta om. Jag trodde i min enfald att någon skulle ha en aning om vad det skulle kunna vara men där hade jag fel.

Ahhh, nu fattar jag! Googla på vad din skärm har för upplösning och matcha den. Du kör ju fel upplösning. Har EXTREMT svårt att tro att du inte kan få till det. Däremot verkar det som din skärm inte berättar för datorn vad den är för någon, det är troligare.
Citera
2025-04-23, 13:20
Medlem
Detta har jag redan kollat. Jag kör inte med fel upplösning! Den berättar för datorn... datorn hittar aktuell skärm o ställer in upplösning o frekvens korrekt. O dessutom borde det ju inte fungera oftas om så var fallet!

Citat:
Ahhh, nu fattar jag! Googla på vad din skärm har för upplösning och matcha den. Du kör ju fel upplösning. Har EXTREMT svårt att tro att du inte kan få till det. Däremot verkar det som din skärm inte berättar för datorn vad den är för någon, det är troligare.
Senast redigerad av ZkQwe55 2025-04-23 kl. 13:23.
Citera
2025-04-23, 14:33
Medlem
Citat:
Detta har jag redan kollat. Jag kör inte med fel upplösning! Den berättar för datorn... datorn hittar aktuell skärm o ställer in upplösning o frekvens korrekt. O dessutom borde det ju inte fungera oftas om så var fallet!

Har du en annan skärm att prova med?
Citera
2025-04-23, 17:47
Medlem
Icke, däremot har jag en Windows dator oxå.. där har jag inga bekymmer med detta. Men faktum är att de senaste 36 timmarna så har det funkat med MacMini oxå.. jag har pillat men alla inställningar som finns vet inte om det har med saken att göra. Jaja släpper detta så länge .. kanske köper en ny skärm ändå... prylar kan man väl inte få för mycket av eller hur är det... den med mest prylar vinner.

Citat:
Har du en annan skärm att prova med?
Senast redigerad av ZkQwe55 2025-04-23 kl. 17:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in