• 1
  • 2
2025-04-22, 15:07
Medlem
Jag har köpt en Mac mini M4 .. jag har använt Windows innan det fanns (Dos för er unga) men hur fan fan får jag menyraden på Mac att få plats på min skärm? Jag vill att den alltid skall vissas i sin helhet som det är nu så måste jag skolla ibland vet inte vad jag gör.. jag startar om då rättar det till sig.. är det någon god människa eller jävel som fattar vad jag menar?
Senast redigerad av ZkQwe55 2025-04-22 kl. 15:14.
Citera
2025-04-22, 15:21
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZkQwe55
Jag har köpt en Mac mini M4 .. jag har använt Windows innan det fanns (Dos för er unga) men hur fan fan får jag menyraden på Mac att få plats på men skärm? Jag vill att den alltid skall vissas i sin helhet som det är nu så måste jag skräla ibland vet inte vad jag gör.. jag startar om då rättar det till sig.. är det någon god människa eller jävel som fattar vad jag menar?
Jag fattar.
Den kallas Docker och visar vilka program som är igång.

Det är så att program inte stängs av på MacOS bara för att man stänger sista rutan.

Antingen så får man högerklicka på ikonen och trycka Quit (Avsluta) eller vad du nu står.
Går också trycka File i menyraden längst upp och Quit, eller använda kortkommandot cmd + Q.
Är du bekväm med terminalen kan du använda den och köra kommandot kill.
Citera
2025-04-22, 15:29
Medlem
Hmm inte riktigt så alltså Mac menyrad vissas inte i sin helhet... testat att minimera alla appar.. men det tycks inte hjälpa.. jag vill veta en inställning så att jag alltid ser hela menyraden.. som det är nu såga antingen till höger eller vänster.. jag är så jäkla irriterad på detta. Nästan vill gå till Windows eller Linux.

Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag fattar.
Den kallas Docker och visar vilka program som är igång.

Det är så att program inte stängs av på MacOS bara för att man stänger sista rutan.

Antingen så får man högerklicka på ikonen och trycka Quit (Avsluta) eller vad du nu står.
Går också trycka File i menyraden längst upp och Quit, eller använda kortkommandot cmd + Q.
Är du bekväm med terminalen kan du använda den och köra kommandot kill.
Citera
2025-04-22, 15:30
Medlem
Till skillnad från Windows så använder applikationer i Mac väldigt lite resurser om de inte är uppe och kör. Microsoftappar exkluderat då förståss, de drar alltid mycket kräm. Appar kan oxå hänga sig.

Har du en iPhone? Funkar lite samma... du kan ha 30 appar igång utan att telefonen egentligen klagar. Men det är klart ibland buggar de ut och ibland går vissa bakgrundsprocesser. Men inte alls på samma sätt som på en PC.
Citera
2025-04-22, 15:31
Medlem
Citat:
Hmm inte riktigt så alltså Mac menyrad vissas inte i sin helhet... testat att minimera alla appar.. men det tycks inte hjälpa.. jag vill veta en inställning så att jag alltid ser hela menyraden.. som det är nu såga antingen till höger eller vänster.. jag är så jäkla irriterad på detta. Nästan vill gå till Windows eller Linux.

Två-finger klicka på menyraden och välj Dock-inställningar. Eazy peazy.

Eller inställningar - skrivbord och dock
Citera
2025-04-22, 15:44
Medlem
Jag måste var jävla kass på att förklara vad jag menar eller så är jag helt dum i huvudet. Alltså mac's menyrad högst upp vissa inte alltid i sin helhet.. hur i helvete får jag den att alltid göra det? Jag har hittat dock inställningar MEN vill att min menyrad alltid skall synas i sin helhet... antingen försvinner appel symbolen till vänster eller vad som är längst till höger jag vill att den skall vara fast.

Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Två-finger klicka på menyraden och välj Dock-inställningar. Eazy peazy.

Eller inställningar - skrivbord och dock
Citera
2025-04-22, 15:46
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Jag fattar nog inte ändå.
Menyraden ändras efter vad man senast klickat i för fönster/skrivbord.
https://www.howtogeek.com/how-to-edi...bar-icons-mac/
Citera
2025-04-22, 15:50
Medlem
Har du maximerat ett fönster syns inte övre menyraden. Men om du för pekaren helt upp i kanten (om du har menyraden överst) poppar den fram efter 1 sec ungefär.
Citera
2025-04-22, 15:53
Medlem
Inställningar - kontrollcenter - göm och visa menyraden automatiskt

Där kan du välja hur du vill ha det. Vassegod
Citera
2025-04-22, 15:54
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Jag måste var jävla kass på att förklara vad jag menar eller så är jag helt dum i huvudet. Alltså mac's menyrad högst upp vissa inte alltid i sin helhet.. hur i helvete får jag den att alltid göra det? Jag har hittat dock inställningar MEN vill att min menyrad alltid skall synas i sin helhet... antingen försvinner appel symbolen till vänster eller vad som är längst till höger jag vill att den skall vara fast.
I system settings > control center kanske
https://support.apple.com/guide/mac-...hlad96d366/mac
Citat:
Other options

Option

Description

Automatically hide and show the menu bar

Choose when to hide and show the menu bar:

Always: Always hide and show the menu bar.

On Desktop Only: Hide and show the menu bar when not using an app in full screen.

In Full Screen Only: Hide and show the menu bar when using an app in full screen.

Never: Never hide the menu bar.
Citera
2025-04-22, 16:16
Medlem
Du kan ju använda någon app som t ex dozer för att gruppera ikoner och välja vilka som skall synas och har prio Om det är vad du är ute efter

https://dozer.macupdate.com/

Finns ju fler liknande appar men har funkat för mina behov
Senast redigerad av BeringerMike 2025-04-22 kl. 16:18.
Citera
2025-04-22, 18:43
Medlem
Inte alls det jag menar utan att den inte får plats på bredden på skärmen... jag ser alltså inte inte HELA menyraden på kanterna till vänster o till höger på skärmen.. menyraden alltså försvinner delvis horisontalt dölja o visa menyraden är jag med på inga konstigheter ..

Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Inställningar - kontrollcenter - göm och visa menyraden automatiskt

Där kan du välja hur du vill ha det. Vassegod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem