• 3
  • 4
2025-04-23, 08:01
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Jag käkade faktiskt några hårda i Mexico, tror det var i Tulum. Kommer inte ihåg om det var på en turistfälla eller inte..
Men som du säger, 99% hade mjuka bröd och/eller chips.

Fyfan, det är något man kan sakna, de där hemmagjorda tortillabröden som tanterna satt o knåda för hand precis bredvid bordet...

Försökt hemma några gånger med alla olika typer av majsmjöl men det blir endå inte riktigt samma sak.
Köpte med mig en tortillapress också, blir så mycket godare än de köpta, men blir lite överkurs när man ska slänga ihop en snabb tacomiddag till 4 gapande snorungar.

Hahahaha jag köpte också en press. Jag Har precis samma problem som du. Det blir okej men aldrig den genuina smak man får där. Det blir mer ofta vanliga santa maria för mig med. Snurrade ihop en Birria förra veckan och testade majsbröd, men det blir inte samma sak utan rätt ost och bröd. Gott men inte samma
Citera
2025-04-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Hade ingen aning om att man skulle värma dom.

Vad sker ens då?
Dom färdiggräddas och går från att vara lite småsega och fastna i tänderna till att bli sprödare, som nachochipsen.
Man ser hur olja kommer ur dom i ugnen, och liksom friterar dom.
Att inte värma dem är ungefär som om du skulle köpa bake-off-baguetter och äta dom som dom är, dvs ofärdiga.
Citera
2025-04-23, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Förstår inte varför dem hårda skalen ska värmas.

Man ska altså värma dem hårda skalen vars största problem är att dem går i tusen bitar vid minsta tugga och då istället så dem gå i en miljon bitar?

Låter bara omständigt och onödigt i mina öron.
Dom är inte färdiga annars Dom har, förutom fel konsistens, en lite rå smak.
Det är som att inte grädda bake-off baguetter, utan äta dom som dom är.
Citera
2025-04-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Hahahaha jag köpte också en press. Jag Har precis samma problem som du. Det blir okej men aldrig den genuina smak man får där. Det blir mer ofta vanliga santa maria för mig med. Snurrade ihop en Birria förra veckan och testade majsbröd, men det blir inte samma sak utan rätt ost och bröd. Gott men inte samma

Fan va gott med Birria, får bli till helgen !

När jag ska göra vetetortillas brukar jag följa detta recept blir ruskigt gott men inte riktigt autentiskt..

https://www.homesicktexan.com/and-en...our-tortillas/

Queso de Oaxaca är min go-to när man väl får tag i den till ett rimligt pris! Finns den i den närhet, prova!

Här finns också en ok lista på lite olika mexikanska ostar.
https://www.masterclass.com/articles...eese-for-tacos
Senast redigerad av firmahasten 2025-04-23 kl. 10:28.
Citera
2025-04-23, 14:38
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Fan va gott med Birria, får bli till helgen !

När jag ska göra vetetortillas brukar jag följa detta recept blir ruskigt gott men inte riktigt autentiskt..

https://www.homesicktexan.com/and-en...our-tortillas/

Queso de Oaxaca är min go-to när man väl får tag i den till ett rimligt pris! Finns den i den närhet, prova!

Här finns också en ok lista på lite olika mexikanska ostar.
https://www.masterclass.com/articles...eese-for-tacos

Tack tack och tack! Det blir tacos till helgen igen!!!
Citera
2025-04-23, 17:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Hade en diskussion runt lunchbordet på jobbet härom dagen gällande tacos (svenneversionen), närmare bestämt hur man föredrar dem, om man äter med hårda skal eller mjuka bröd.
Det visade sig då att flera av kollegorna struntade i att värma skalen innan.
Det framkom att de trodde att det bara handlade om att få skalen varma, inte att uppvärmningen faktiskt handlar om att färdiggrädda skalen så att de blir spröda och inte spräcks hej vilt när man biter i dem och fastnar i tänderna.
Inte förvånande var det de kollegorna som gillade mjuka tortillas bäst som sket i uppvärmningsinstruktionen (125 grader i 15 minuter).
Finns det andra här som också hoppar över detta väsentliga moment i tacoförberedelserna?
För övrigt äter jag både tortillas och hårda skal.

De fetande är en viktigt faktor. Varför finns det inte U ej V formade tacoskal å köpa ?

Tex så här : https://www.youtube.com/watch?v=UlGOigOaKU0

U et ska va så pass bra format att du kan ta 2 tuggor på vänster höger sida om U et utan att det krashar
Citera
2025-04-23, 19:30
Medlem
Hårda skal är ju ändå otroligt mediokra (inte minst för att det du precis lagt på brödet snart kommer ligga på tallriken och du kommer behöva använda bestick).

Fungerar i brist på annat, typ dagen efter som utfyllnad när tortillabröden är slut.

Lika bra att smula ner skiten direkt i tacoröran och sedan äta med sked.

Men att dina kollegor inte har koll på hur dom ska "tillagas" beror ju antagligen på att de föredrar mjuka bröd (dvs inte äter hårda) och sannolikt bara köper hårda för att det förväntas finnas på tacobordet, finns ju alltid någon kuf som föredrar hårda.

Hade dom brytt sig om bröden så hade dom väl veta om hur det ska tillagas, av egen erfarenhet brukar det alltid ligga kvar ett bortglömt knippe i ugnen dagen efter...
Senast redigerad av jefamof1 2025-04-23 kl. 19:47.
Citera
2025-04-24, 08:11
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jefamof1
Hårda skal är ju ändå otroligt mediokra (inte minst för att det du precis lagt på brödet snart kommer ligga på tallriken och du kommer behöva använda bestick).

Fungerar i brist på annat, typ dagen efter som utfyllnad när tortillabröden är slut.

Lika bra att smula ner skiten direkt i tacoröran och sedan äta med sked.

Men att dina kollegor inte har koll på hur dom ska "tillagas" beror ju antagligen på att de föredrar mjuka bröd (dvs inte äter hårda) och sannolikt bara köper hårda för att det förväntas finnas på tacobordet, finns ju alltid någon kuf som föredrar hårda.

Hade dom brytt sig om bröden så hade dom väl veta om hur det ska tillagas, av egen erfarenhet brukar det alltid ligga kvar ett bortglömt knippe i ugnen dagen efter...

Kan hålla med ...

Svårt att får rätt proportioner fylllning versus skal i ett tacokskal som är V-format eller båtformat
eller fyrkantigt plattform med sarger

Man kan ta taco tortillabröd och bryta av
tacoskal i den och rulla som en kebabrulle

Eller hänga mjuka tortillabröd på gallret i ugnen så de får en bredare regtangulär botten
med bredare väggar som inte lutar. Sen kan du ta tortilla chips / skal klä väggarna med med det ochså
med lite smält ost så det limmar eller att du tiltar / lägger brödet platt mot ytan och bygger lager på lager med tacochips först och sen sist mot väggarna av krispigare tortillabrödet

https://www.healingtomato.com/wp-con...aco-shells.jpg

https://www.healingtomato.com/wp-con...ls-320x320.jpg

Så brukar jag göra tof
Citera
2025-05-06, 02:19
Medlem
Bertil85s avatar
Härmar t*m**ap**en.

- Du ljuger du har aldrig värmt upp tacoskalen!

- Nej jag har aldrig ljugit, klart jag värmer upp dem.

-Jaha.
Citera
2025-05-07, 07:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det fundamentala och när man pressar egna majstortillas, det är att man har masa majsmjölet, och detta finns inte i vanliga affärer, i alla fall inte här omkring.
Finns ett par på nätet som säljer, och några specialaffärer.

Det finns ett majsmjöl som fungerar ungefär samma, dock är det väldigt lite smak i det mjölet.
Och det är PAN´s majsmjöl.

Sen om man ska prata om Mexiko, så händer ju att de har färsk masa och dessa ska smaka helt annorlunda än de av ett masa majsmjöl.

Annars är ett gott råd att göra egna tortillas på vete, sicken skillnad det är på dessa mot tex santa maria.
Och testade en del innan jag kom till denna, och sedan dess sluta leta nya recept pga den är såpass bra.
Så de som är sugna testa egna vete tortillas, så testa denna.
https://thecafesucrefarine.com/best-...our-tortillas/

Och på tal om hårda tacosskal, så har jag funnit att mikron kan göra jobbet med.
Men använder ungen också, men är det mat nu som gäller, så sätter jag inte på ugnen för par tacoskal och när det fungerar bra i mikron.

En annan sak jag slutat med, det är att fylla de hårda skalen.
Och istället lägger allt på tallriken och blandar, sen skopar upp det allt eftersom med de hårda skalen.
Citera
2025-05-07, 10:47
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

En annan sak jag slutat med, det är att fylla de hårda skalen.
Och istället lägger allt på tallriken och blandar, sen skopar upp det allt eftersom med de hårda skalen.

Jag gör så här ibland ;-) som jag förklarade tidigare med text i ett inlägg innan

Tricket är att baka de köpta Mjuka tortillabrödet (i det här fallet) i ugnen så de inte blir stenhårt krispiga eller sega utan nånstans emellan och sen klipper du av böjen till halvcirkeln till rätt mun- höjd

Sen fyller du lager för lager ganska tunt i med vad du har för tillbehör och i vilken ordning du vill ha det eller blandat.

Tortillachipsen kan du lägga sen på väggar och golv på det formade halvhårda "mjuka" tortilla brödet som extra skikt i början eller emellan nåt toppat lager, i mitten tex. Har du smält ost eller en sås till tacosen så funkar de som ett klister att klistra fast hårda tacochipsen på väggarna på rektangulär-formade tortillabrödet (när det formats till en stabil struktur av ugnsvärmen)

Resten förklarar bilden.. https://ibb.co/tP8mpf1d
:-D

Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här