2025-04-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Hade en diskussion runt lunchbordet på jobbet härom dagen gällande tacos (svenneversionen), närmare bestämt hur man föredrar dem, om man äter med hårda skal eller mjuka bröd.
Det visade sig då att flera av kollegorna struntade i att värma skalen innan.
Det framkom att de trodde att det bara handlade om att få skalen varma, inte att uppvärmningen faktiskt handlar om att färdiggrädda skalen så att de blir spröda och inte spräcks hej vilt när man biter i dem och fastnar i tänderna.
Inte förvånande var det de kollegorna som gillade mjuka tortillas bäst som sket i uppvärmningsinstruktionen (125 grader i 15 minuter).
Finns det andra här som också hoppar över detta väsentliga moment i tacoförberedelserna?
För övrigt äter jag både tortillas och hårda skal.
Äter någon ens tacos nuförtiden? Trodde det var ett tillfälligt fenomen på 90 talet.
Citera
2025-04-22, 16:45
Medlem
Dom som äter de där vidriga degiga tortilla "bröden" är det fan synd om fy fan hur kan man förstöra hela måltiden för sig själv med dessa skitäckliga seg-tuggade billiga jävla skit-produkter..
Citera
2025-04-22, 16:48
Medlem
Cameltotems avatar
Hade ingen aning om att man skulle värma dom.

Vad sker ens då?
Citera
2025-04-22, 17:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hade en diskussion runt lunchbordet på jobbet härom dagen gällande tacos (svenneversionen), närmare bestämt hur man föredrar dem, om man äter med hårda skal eller mjuka bröd.
Det visade sig då att flera av kollegorna struntade i att värma skalen innan.
Det framkom att de trodde att det bara handlade om att få skalen varma, inte att uppvärmningen faktiskt handlar om att färdiggrädda skalen så att de blir spröda och inte spräcks hej vilt när man biter i dem och fastnar i tänderna.
Inte förvånande var det de kollegorna som gillade mjuka tortillas bäst som sket i uppvärmningsinstruktionen (125 grader i 15 minuter).
Finns det andra här som också hoppar över detta väsentliga moment i tacoförberedelserna?
För övrigt äter jag både tortillas och hårda skal.
Jag föredrar autentiska mexikanska tacoskal (som är mjuka och uppvärmda)
Citera
2025-04-22, 17:48
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ska självklart in i ugnen.
Instämmer. Dock blev jag förvånad över den förhållandevis långa tillagningstiden (125 grader i 15 min).
Citera
2025-04-22, 18:31
Medlem
Micron funkar väl? Mjuka bröd äter jag kalla. Hårda 1 minut i micron så är de mjuka nog att tugga.
Citera
2025-04-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Judenstein
Går alldeles utmärkt.
Vill du ta det till nästa nivå lägger du in ost längst ner i vecket på tacon och micrar tills den smält efter det att du värmt skalen. Då eliminerar du helt risken att det hårda skalet knäcks i gångjärnet med totalkollaps och bestick som följd. Och dessutom får du härligt smält ost.
Efteråt fyller du resten precis som vanligt.
Kod:
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣀⣤⣤⣤⣤⣀⣀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣀⣠⣤⣤⣶⣿⣿⣿⣿⡿⠻⡝⠻⢿⣻⣦⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣤⡶⣻⡿⣟⢽⣫⣧⣿⠿⠟⠛⠛⡛⠾⠿⠷⠶⣿⣷⣶⣶⣶⣤⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣴⠟⣡⣾⡿⣽⣵⠿⢋⠉⡄⢢⠘⡌⠱⡐⡀⠆⡐⠠⠀⠄⡁⠉⠛⠿⢿⣆⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣴⠟⣡⣾⡿⢻⣿⠛⡁⢎⠠⢃⠔⡡⢊⠔⡡⠐⡐⡈⠤⢁⡉⠐⠄⡑⠠⠂⠄⡙⢷⣄⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⢠⡾⢃⣿⣿⡝⣵⠟⡁⠰⢈⠢⡑⠌⢢⠑⢌⠂⠄⡑⠠⠐⠂⠄⠠⢁⣢⠠⠑⣈⠐⠠⢀⠻⣧⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⢠⡿⣷⣿⣿⣮⡿⢋⠐⡈⢅⠂⢡⠐⡡⢦⣜⣀⡌⠐⠠⢁⢸⣤⣾⠿⠛⢁⠂⠡⢀⠊⣁⠂⠄⢺⣧⠀⠀
⠀⠀⠀⢠⣿⣹⣿⣿⣿⡿⠃⠄⢃⠌⢢⠘⢰⣶⢀⠒⠈⣿⣿⠛⢃⠂⠌⠳⣶⣶⠶⠶⠞⠠⢁⢂⡐⠨⠐⡀⢻⡆⠀
⠀⠀⠀⣾⠣⣿⣿⣾⣿⠁⠜⣈⠰⡈⠆⢌⠈⢻⣧⠀⡡⠘⠃⡐⠠⡈⠄⡁⠻⠟⠠⠁⠌⡐⠂⡄⠄⠃⡔⠠⢘⣿⠀
⠀⠀⣸⡏⢒⣿⣟⣿⠏⡐⠌⠤⠑⠠⠊⡀⠂⠄⠛⣷⣄⠂⠡⢀⠡⠐⣈⠐⠄⡈⠄⡡⠈⢄⠡⠐⣈⠂⠤⢁⠂⣿⠆
⠀⢀⡿⢌⣻⣟⣾⣟⠠⡐⢉⠠⠈⠄⠡⢀⠁⠂⠄⠀⠹⠷⣧⣤⣂⠡⠀⠌⡐⢀⠂⢄⣁⠂⠄⠃⠄⠌⢂⠄⢂⢸⡆
⠀⣸⡇⠦⣹⣯⣿⠇⠀⠄⠂⠄⠡⢈⠐⠠⢈⠡⢀⠂⠀⡐⠠⢉⠛⠛⠛⠛⠛⠛⠛⠛⢋⠃⠌⠡⢈⢂⠡⠈⠄⢸⡇
⢠⣿⢡⠒⣉⢿⡿⠀⡈⠄⠡⢈⠐⠠⠈⠄⡁⠂⠀⠠⠁⢀⠡⠂⠄⡡⢈⠂⠡⠈⡄⠑⡠⢈⠄⠃⡄⠂⡌⠡⢈⢸⡇
⠘⢷⣦⣹⠤⣾⡃⢀⠐⠈⢀⡄⠈⠄⡁⢂⠁⠂⢁⣤⣀⠀⢂⠡⢈⠐⠠⢈⠁⠂⠌⡐⡐⠠⠌⢂⠤⠑⠠⢁⠂⢸⡇
⠀⠀⠈⠙⠻⠿⠧⣷⣶⣮⣼⣯⣴⣠⣔⣠⢌⣴⣿⣿⣿⣿⣶⢶⣶⣾⣶⣿⣧⠁⢂⠡⠠⠡⠌⡀⢂⠡⢁⠂⠌⢸⠇ <-- Osten lägges här
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⢯⣽⠋⠉⠉⢻⣿⣿⣿⣿⣿⣧⣀⣻⣿⣿⣿⣿⣾⣦⣢⣅⣦⡰⣄⣸⣦⢀⡌⠐⣾⡆
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢸⣿⢦⣤⣤⣾⠟⠛⠛⠉⠁⠀⠈⠉⠙⠿⢿⣿⣿⣿⠏⠉⠉⠉⢛⡿⠋⠛⠻⠛⠟⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠘⣿⣄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⢻⡟⢿⣦⣄⣠⣴⠞⠁⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢀⣴⣿⣿⣿⣿⣦⡀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⢸⣿⠀⠈⠉⠁⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠈⠉⠉⠉⠉⠉⠈⠁⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⣿⣷⣶⣶⣶⣄⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠙⠛⠛⠛⠛⠛⠆⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ‧₊˚ ⋅(˶˃ ᵕ ˂˶) ‧₊˚ ⋅

Smart tips, ska testa det med osten 👍
Citera
2025-04-22, 18:40
Medlem
Förstår inte varför dem hårda skalen ska värmas.

Man ska altså värma dem hårda skalen vars största problem är att dem går i tusen bitar vid minsta tugga och då istället så dem gå i en miljon bitar?

Låter bara omständigt och onödigt i mina öron.
Citera
2025-04-22, 19:59
Medlem
santos_devilles avatar
Jag åt aldrig hårda skal när jag var i Mexiko eller LA, kan inte ens tänka mig ett ställe som hade hårda skal. Det var alltid mjuka och så får man lite nyfriterade chips till.

Hårda skal känns väldigt svennigt och WT, vare sig man värmer eller inte. Lite 90 tal.
Citera
2025-04-23, 01:27
Medlem
TUKs avatar
Jag brukar värma skalen i micron. Föredrar dock tacobåtarna.
Tortillabröden gör sig också bäst varma.
Citera
2025-04-23, 06:22
Medlem
Frågan som bör ställas är kanske hur folk värmer sina tortillabröd.

Lägger man ut dom en och en på ugnens galler, eller klär man hela högen med tortillabröd i alufolie och skickar in allt i ugnen?

Jag använder mig av den sistnämnda metoden och det tycker jag är helt klart smidigast. Men är man ute efter krisp så är denna metod inte något att ha.

Jag ryser bara av tanken på att behöva värma i två olika omgångar... Så därför värmer jag på hög.
Citera
2025-04-23, 07:44
Medlem
Citat:
Värmer du dem verkligen bara på 125 grader och i 15 minuter då?
Jag har själv sabbat skal genom att stressa på och dra upp ugnen för varmt eller glömt dem för länge med resultat att de blivit lite bruna och som du säger, för spröda.
Det är nog det jag gjort fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in