Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Jag gick bara på vad du själv skrev:
Sedan är det ju en vanligt förekommande fördom som jag själv har och som jag hört uttryckas av andra. Jag hade en chef som kallade norrmännen fjordaraber.
Att petroekonomier riskerar att infantiliseras på sätt jag listade är okontroversiellt. Norge har försökt att motverka detta. Den norska ekonom trådstarten hänvisar till påstår att det ändå blivit så och att Norge förslappats. Och tesen är väl att detta även kan kopplas till att Norge har sämre skolresultat än vad övriga Norden har. Och det är en intressant sak att fundera på. Finns här några samband.
Islands än sämre resultat är intressant i sig och kanske värt en egen tråd. Har vid en snabb koll inte kunnat hitta någon rimlig förklaring till detta förhållande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ballalaila
Seriöst, du vet inte vad du pratar om. Altså VERKLIGEN inte.
Svenskar är fan det mest korkade folkslaget på den här planeten. Pratar om karensdagar som om det var något positivt för dom. Haha va korkat.
Ta bort semestern också, så får ni det ennu bättre.

Om man önskar en sjuklig befolkning, så ska man ha noll karensdag, 100% ersättning och förmånliga villkor för långa sjukskrivningar. Det rationella vore att reformera detta system. Men poängen är nog att det är omöjligt att genomföra i den norska oljeekonomin. Det vore impopulärt och man har råd att ta de kostsamma konsekvenserna (som även är mänskliga). Ett problem med oljeekonomi, den riskerar att bromsa rationella beslut.
Citat:
Ursprungligen postat av
GertBenny
Ja du har rätt, jag skrev slarvigt och menade folkgrupper under tid och med en hård miljö menar jag exempelvis en folkgrupp/familjegenerationer som lever i en hård miljö så som i Norden eller andra ogästvänliga platser och utvecklar vissa egenskaper under tid på grund av sin levnadsmiljö.
Aha. Ja, det är mycket tänkbart att miljöer selekterar psykologiska egenskaper på samma sätt som fysiska egenskaper (exempelvis grad av hudpigmentering). Även om det är kontroversiellt så är det inget som i princip hindrar det.
Intelligens kan man nog lämna därhän i sammanhanget. Men kanske tendenser till exempelvis lägre grad av impulsivitet och högre grad av förmåga att skjuta på belöningar främjas i karga miljöer med växlande årstider.
Vad det nu hade med norska skolresultat att göra.