• 2
  • 3
2025-04-22, 16:05
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Det är så typiskt, springer runt en massa svenskar här, det är liksom «okej chefen» «bra chefen».
Är liksom så jättetrevliga.

Men när ni kommer hem till Sverige snackar ni skit om Norge. Och oss.

Det går inte att varken lita på eller respektera sånt folk. Det är därför ni har så problem med era invandrare också, dom respekterar er inte. Och VARFÖR skulle dom göra det? Egentligen?

Ni var inte äns vikingar, bara några inavlade fiskhandlare som satt hemma och bankade på några fula runstenar. Som kärringar.

Norska skolor förstörs just nu av inkvoterade kärringar. Ni ÄR kärringar. Hela högen.

Det är skillnaden.

Snackar inte skit om någon, delar bara mina erfarenheter. Att hålla på och snacka om vikingar etc. känns lite daterat ikke sant? Jag var i alla fall inte någon viking, har rötter från andra länder i Europa några generationer bak. Konstigt att glorifiera mördande giftsvampkäkande pirater och våldtäktsmän...

Kärring kan du vara själv
Citera
2025-04-22, 17:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag gick bara på vad du själv skrev:

Sedan är det ju en vanligt förekommande fördom som jag själv har och som jag hört uttryckas av andra. Jag hade en chef som kallade norrmännen fjordaraber.

Att petroekonomier riskerar att infantiliseras på sätt jag listade är okontroversiellt. Norge har försökt att motverka detta. Den norska ekonom trådstarten hänvisar till påstår att det ändå blivit så och att Norge förslappats. Och tesen är väl att detta även kan kopplas till att Norge har sämre skolresultat än vad övriga Norden har. Och det är en intressant sak att fundera på. Finns här några samband.

Islands än sämre resultat är intressant i sig och kanske värt en egen tråd. Har vid en snabb koll inte kunnat hitta någon rimlig förklaring till detta förhållande.

Citat:
Seriöst, du vet inte vad du pratar om. Altså VERKLIGEN inte.

Svenskar är fan det mest korkade folkslaget på den här planeten. Pratar om karensdagar som om det var något positivt för dom. Haha va korkat.

Ta bort semestern också, så får ni det ennu bättre.

Om man önskar en sjuklig befolkning, så ska man ha noll karensdag, 100% ersättning och förmånliga villkor för långa sjukskrivningar. Det rationella vore att reformera detta system. Men poängen är nog att det är omöjligt att genomföra i den norska oljeekonomin. Det vore impopulärt och man har råd att ta de kostsamma konsekvenserna (som även är mänskliga). Ett problem med oljeekonomi, den riskerar att bromsa rationella beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Ja du har rätt, jag skrev slarvigt och menade folkgrupper under tid och med en hård miljö menar jag exempelvis en folkgrupp/familjegenerationer som lever i en hård miljö så som i Norden eller andra ogästvänliga platser och utvecklar vissa egenskaper under tid på grund av sin levnadsmiljö.

Aha. Ja, det är mycket tänkbart att miljöer selekterar psykologiska egenskaper på samma sätt som fysiska egenskaper (exempelvis grad av hudpigmentering). Även om det är kontroversiellt så är det inget som i princip hindrar det.

Intelligens kan man nog lämna därhän i sammanhanget. Men kanske tendenser till exempelvis lägre grad av impulsivitet och högre grad av förmåga att skjuta på belöningar främjas i karga miljöer med växlande årstider.

Vad det nu hade med norska skolresultat att göra.
Citera
2025-04-22, 17:27
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Norge har sämre skolresultat än vad övriga Norden har. Och det är en intressant sak att fundera på. Finns här några samband.

Islands än sämre resultat är intressant i sig och kanske värt en egen tråd. Har vid en snabb koll inte kunnat hitta någon rimlig förklaring till detta förhållande.

Det är inte otänkbart att orsakerna står att finna långt längre bak än oljeutvinningen.

Om vi jämför Norge och Sverige så även om vi är lika varandra finns det vissa grundläggande skillnader. Norrmännen verkade i en miljö som var mindre karg, men också farligare, de var och är fortfarande sjöfarare som hade allt att vinna och allt att förlora på att vara modiga brushuvuden. De tog hyra på en fiskebåt och kom antingen hem med fin fångst eller spolades överbord och dog. En enkel fiskebonde hade en lite larger than life-personlighet.

I Sverige har vi inte haft möjlighet till snabba, feta vinster förknippade med omedelbar livsfara på samma sätt, vi har inga enkelt utvinningsbara naturresurser, visst, vi har skog, malm och vattenkraft, men det är resurser som kräver ett enormt samarbete, ett samarbete som kräver, men också passar svenskens av Gustav Vasa inpiskade strävsamma lutheranism.
Citera
2025-04-22, 17:52
Medlem
Citat:

Om man önskar en sjuklig befolkning, så ska man ha noll karensdag, 100% ersättning och förmånliga villkor för långa sjukskrivningar. Det rationella vore att reformera detta system. Men poängen är nog att det är omöjligt att genomföra i den norska oljeekonomin. Det vore impopulärt och man har råd att ta de kostsamma konsekvenserna (som även är mänskliga). Ett problem med oljeekonomi, den riskerar att bromsa rationella beslut.

Aha. Ja, det är mycket tänkbart att miljöer selekterar psykologiska egenskaper på samma sätt som fysiska egenskaper (exempelvis grad av hudpigmentering). Även om det är kontroversiellt så är det inget som i princip hindrar det.

Intelligens kan man nog lämna därhän i sammanhanget. Men kanske tendenser till exempelvis lägre grad av impulsivitet och högre grad av förmåga att skjuta på belöningar främjas i karga miljöer med växlande årstider.

Vad det nu hade med norska skolresultat att göra.

Ja, det är precis där problemet ligger, pengarna tar inte slut. Hur själva *oljefonden och den såkallade *handlingsregeln är uppbyggda är rena genistreck. Det är helt enkelt ofattbart att vi fick till det.

Men det finns ingen riktlinjer för hur man använder pengarna. Eller det finns faktiskt riktlinjer, våran allra bästa ekonom Stoltenberg har gjort såna, men det är inofficiellt. Ingen är tvungna att följa det.

Vår rikedom försvinner aldrig, det garanteras i princip av *OF och *HR, men pengarna kan förgifta själva samhället om inte något händer. Någon måste ta tag i det.

Noll karensdag är INGET problem i ett fungerande samhälle. Men i en vänsterliberal soppa där ett gäng inkvoterade kärringhöns styr showen försvinner något. Något moraliskt.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-04-22 kl. 17:54.
Citera
2025-04-22, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Fast indier har ju låg intelligens, så prestationen är ju inte särskilt bra i slutändan
Men de har spetskompetens. De kan ingenting om något förutom det de är bra på.
Citera
2025-04-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Euripides
Naturligtvis kan det gå hur bra som helst för en person som inte gått klart gymnasieskolan, både sett till rikedom som framgång. Men för varje en av dem så kan man nog visa på ett stort antal som det gått skit för.

Tittar man på kriminell och utslagna så har den stora majoriteten av dem minst en npf-diagnos så det hjälper inte direkt att skolorna får sparkrav och då drar in på resurspersoner. Det finns skitmånga npf:are numera och de funkar helt enkelt inte i klasser. Som ensam lärare är man totalt chanslös eftersom man, förutom de med diagnoser, har andra krävande elever och klasser som börjar närma sig 30 i elevantal. Det går helt enkelt inte ihop.
Folk blir stritsmarta
Citera
2025-04-23, 07:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det är inte otänkbart att orsakerna står att finna långt längre bak än oljeutvinningen.

Om vi jämför Norge och Sverige så även om vi är lika varandra finns det vissa grundläggande skillnader. Norrmännen verkade i en miljö som var mindre karg, men också farligare, de var och är fortfarande sjöfarare som hade allt att vinna och allt att förlora på att vara modiga brushuvuden. De tog hyra på en fiskebåt och kom antingen hem med fin fångst eller spolades överbord och dog. En enkel fiskebonde hade en lite larger than life-personlighet.

I Sverige har vi inte haft möjlighet till snabba, feta vinster förknippade med omedelbar livsfara på samma sätt, vi har inga enkelt utvinningsbara naturresurser, visst, vi har skog, malm och vattenkraft, men det är resurser som kräver ett enormt samarbete, ett samarbete som kräver, men också passar svenskens av Gustav Vasa inpiskade strävsamma lutheranism.

Lite svårt att visa att små historiska skillnader skulle påverka att Norge idag har lite lägre skolresultat än Sverige, Danmark och Finland. Även om det inte kan uteslutas, givetvis. Det som utifrån sett utmärker de nordiska länderna är hur pass lika (och internationellt avvikande) samhällssystem och värderingar de har.

Citat:
Ja, det är precis där problemet ligger, pengarna tar inte slut. Hur själva *oljefonden och den såkallade *handlingsregeln är uppbyggda är rena genistreck. Det är helt enkelt ofattbart att vi fick till det.

Men det finns ingen riktlinjer för hur man använder pengarna. Eller det finns faktiskt riktlinjer, våran allra bästa ekonom Stoltenberg har gjort såna, men det är inofficiellt. Ingen är tvungna att följa det.

Vår rikedom försvinner aldrig, det garanteras i princip av *OF och *HR, men pengarna kan förgifta själva samhället om inte något händer. Någon måste ta tag i det.

Noll karensdag är INGET problem i ett fungerande samhälle. Men i en vänsterliberal soppa där ett gäng inkvoterade kärringhöns styr showen försvinner något. Något moraliskt.

Att förmånliga sjukskrivningsvillkor tycks innebära hög frånvaro och faktiskt även reell ohälsa handlar inte om att folk beter sig bedrägligt (vilket de enligt dig tydligen inte skulle göra om kärringhöns försvann). Utan om att vi är känsliga för incitament och att regelverk och förmånssystem påverkar normer för handlande.

Pengarna lär inte ta slut omgående, det är cirka 3,6 miljoner per norrman. Med det i åtanke kan man nog leva med de problem som den oljekletiga skattekistan långsiktigt innebär för ekonomins funktionssätt. Och man har ju i Norge ändå styrt upp det betydligt bättre än vad många andra fossilekonomier lyckats med.
Citera
2025-04-23, 08:46
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Och man har ju i Norge ändå styrt upp det betydligt bättre än vad många andra fossilekonomier lyckats med.

Jag lämnar topic lite, jag har inte så mycket mer att komma med på området.

Det du skriver här ovan gillar jag med fjordaraberna, de arbetar någorlunda hårt för att ha fler ben att stå på ekonomiskt. Jag har hört att bara fiskodling, med alla dess problem visserligen, men det är en annan diskussion, snart är en lika stor del av ekonomin som olja och gas.

Jag brukar vara i Norge och sportdyka ibland, det verkar som att varje by med självaktning har en egen tillverkning av grovhuggna, välbyggda småbåtar i aluminium, det gillar jag.
Citera
2025-04-23, 09:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag lämnar topic lite, jag har inte så mycket mer att komma med på området.

Det du skriver här ovan gillar jag med fjordaraberna, de arbetar någorlunda hårt för att ha fler ben att stå på ekonomiskt. Jag har hört att bara fiskodling, med alla dess problem visserligen, men det är en annan diskussion, snart är en lika stor del av ekonomin som olja och gas.

Ja, jo, de försöker vuxen-rigga ekonomin så att den inte utarmas av oljan. Men det är svårt, viss passivitet gällande innovation, effektivitet och produktivitetsutveckling är nog ofrånkomlig. Man har knappt någon verkstadsindustri, exempelvis. Och den som finns är främst inriktad på den fossila utvinningen.

Fiskodling har växt i omfattning och till en näring av stor betydelse, men den spelar inte i närheten av i samma liga som den fossila energisektorn gör vad gäller värdeskapande. Den torde inte gå att expandera hur mycket som helst heller. Ett ben att stå på i framtiden om är den definitivt dock. Men man tycker sig behöva fler sådana för balansens skull och har väl försökt satsa för att det ska bli fallet.

Citat:
Jag brukar vara i Norge och sportdyka ibland, det verkar som att varje by med självaktning har en egen tillverkning av grovhuggna, välbyggda småbåtar i aluminium, det gillar jag.

Dyk kommersiellt vid en rigg, så kan du fakturera några hundra tusen i veckan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in