Citat:
Ursprungligen postat av
Kennethkvarting
Intressant att Island också halkar efter lite.
Visserligen är Island så litet att det statistiska underlaget torde vara bristfälligt, men, det skulle kunna finnas en parallell till Norge då Island också lever i hög grad på exploatering av naturresurser, fiske, närmast gratis energi, men även, vilket inte många känner till ett dräktighetshormon från ston som används för att styra brunsten hos suggor.
Ska man vara elak kan man säga att Norge och Island halkar efter ganska rejält. Finland, Danmark och Sverige ligger över OECD-snittet på samtliga tre områden som mäts i PISA, Norge ligger under i två och på medel i ett och Island ligger ganska långt under i samtliga tre. En intressant sak att notera är att även om Finland fortsatt ligger högt, så går det snabbt utför från en tidigare världstoppsnivå.
Ja, det kan finnas vissa mätproblem gällande lilla Island, även om de ligger stabilt på samma nivå över tid. Jag antar resultaten debatteras i Norge och Island på samma sätt som här, så man kan undra vilka tongångarna är.
Jag har svårt att se den här raka kopplingen mellan naturresurser och skolresultat, det vill säga att påstådd norsk fossil samhällsförslappning skulle leta sig ner till skolarbetet. Ekonomen som skrivit boken om Norges skadliga överflöd kanske lutar sig på något solitt gällande det?
Angående Island, så får väl den kulturen sägas vara präglad av karghet och isolering, trots guldet i form av fiske. Gratis energi är svårt att slå mynt i större skala när man är så avlägset belägen, även om aluminiumsmältverk har etablerats.
Dräktighetshormon som exportprodukt hade jag aldrig hört talas om, intressant. En annan udda isländsk näring är dess lilla, avgränsade och väl kartlagda befolknings genetiska sammansättning.