2025-04-22, 11:11
Medlem
Alla norrmän är inte rika, verkligen inte.

Dock är det en bondekultur som blivit nyrika genom oljan så självbilden är på så sett förvriden.
Norge består till stor del av intellektuell underklass med tillhörande låg bildningsgrad och det är den gemene norrmannen.
Detta tar sig uttryck till exempel hos ungdomen som NAV:ar, dvs går på soc ett år för att vila upp sig, det är ganska vanligt.
Vuxna norrmän är ofta överviktiga och nationalrätten är pizza Grandiosa och Coca-cola.
Myten om den hurtige norrmannen är till mestadels en myt, visst det gås på tur men långt ifrån den bild som vi svenskar har.

Arbetsmoralen är generellt lägre än i Sverige, med hög korttidsfrånvaro på grund av avsaknad av karensdag bland annat. Svenskar som arbetar i Norge ses som kompententa och hårt arbetande och det är inte ovanligt med svenskar i ledande eller rådgivande positioner.
Citera
2025-04-22, 11:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Intressant att Island också halkar efter lite.

Visserligen är Island så litet att det statistiska underlaget torde vara bristfälligt, men, det skulle kunna finnas en parallell till Norge då Island också lever i hög grad på exploatering av naturresurser, fiske, närmast gratis energi, men även, vilket inte många känner till ett dräktighetshormon från ston som används för att styra brunsten hos suggor.

Ska man vara elak kan man säga att Norge och Island halkar efter ganska rejält. Finland, Danmark och Sverige ligger över OECD-snittet på samtliga tre områden som mäts i PISA, Norge ligger under i två och på medel i ett och Island ligger ganska långt under i samtliga tre. En intressant sak att notera är att även om Finland fortsatt ligger högt, så går det snabbt utför från en tidigare världstoppsnivå.

Ja, det kan finnas vissa mätproblem gällande lilla Island, även om de ligger stabilt på samma nivå över tid. Jag antar resultaten debatteras i Norge och Island på samma sätt som här, så man kan undra vilka tongångarna är.

Jag har svårt att se den här raka kopplingen mellan naturresurser och skolresultat, det vill säga att påstådd norsk fossil samhällsförslappning skulle leta sig ner till skolarbetet. Ekonomen som skrivit boken om Norges skadliga överflöd kanske lutar sig på något solitt gällande det?

Angående Island, så får väl den kulturen sägas vara präglad av karghet och isolering, trots guldet i form av fiske. Gratis energi är svårt att slå mynt i större skala när man är så avlägset belägen, även om aluminiumsmältverk har etablerats.

Dräktighetshormon som exportprodukt hade jag aldrig hört talas om, intressant. En annan udda isländsk näring är dess lilla, avgränsade och väl kartlagda befolknings genetiska sammansättning.
Citera
2025-04-22, 11:43
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddnacke

Dock är det en bondekultur som blivit nyrika genom oljan så självbilden är på så sett förvriden.
Norge består till stor del av intellektuell underklass med tillhörande låg bildningsgrad och det är den gemene norrmannen.
Detta tar sig uttryck till exempel hos ungdomen som NAV:ar, dvs går på soc ett år för att vila upp sig, det är ganska vanligt.
Vuxna norrmän är ofta överviktiga och nationalrätten är pizza Grandiosa och Coca-cola.
Myten om den hurtige norrmannen är till mestadels en myt, visst det gås på tur men långt ifrån den bild som vi svenskar har.

Arbetsmoralen är generellt lägre än i Sverige, med hög korttidsfrånvaro på grund av avsaknad av karensdag bland annat. Svenskar som arbetar i Norge ses som kompententa och hårt arbetande och det är inte ovanligt med svenskar i ledande eller rådgivande positioner.

Ja, här återfinns förmodligen bortskämd förslappning. Norge ska ha västvärldens högsta sjukskrivningstal och 100% ersättning från första sjukdagen.

Det finns också tydliga inslag av stegrade förväntningars missnöje.
Citera
2025-04-22, 12:51
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Jag har svårt att se den här raka kopplingen mellan naturresurser och skolresultat, det vill säga att påstådd norsk fossil samhällsförslappning skulle leta sig ner till skolarbetet. Ekonomen som skrivit boken om Norges skadliga överflöd kanske lutar sig på något solitt gällande det?

Jag gick bara på vad du själv skrev:

Citat:
Att petroleumstinnna ekonomier tenderar att infantiliseras är ett känt faktum.

Sedan är det ju en vanligt förekommande fördom som jag själv har och som jag hört uttryckas av andra. Jag hade en chef som kallade norrmännen fjordaraber.

Jag var på Island för några är sedan, ett mycket fascinerande land. Det där med dräktighetshormonet var något min fru läste om, så jag vet inte var hon läste det. Det är en minimal andel av hästarna på Island som blir inridna eller exporteras som ridhästar, de flesta slaktas och/eller tappas på blod när de är dräktiga.
Citera
2025-04-22, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Jag undrar om det kan bero på att norrmännen blivit lite för rika, och därav förslappade?

Har i jobbet mött både norrmän och svenskar på liknande positioner, och norrmänen verkar ofta betydligt mindre drivna att lösa problem, ha lägre kunskapsnivå etc. Tar iofs höjd för att språkförbistring kan vara en faktor...

Ja, svenskar är alltid så «duktiga», men när det blir problem sticker dom. Fegisar helt enkelt. Norrmän gör det som behövs, när det behövs.

Att skola, förvaltning och sånt inte fungerar nu är för att det springer runt kärringar och styr o ställer överallt. Inkvoterade kärringar och freaks från alla möjliga konstiga grupper. Sossarna har förstört landet systematiskt i flera år nu.

Men festen är snart över för dom där.

Norges reella problem är att det finns ingen regler hur oljepengarna ska användas. Vi vet hur man gör pengar, vi vet hur man förvaltar pengar. Men det finns fortfarande inget riktigt system på hur vi ANVÄNDER pengar.

Det offentliga växer och växer därför att pengarna tar helt enkelt inte slut.

Och vad ska man fylla upp alla dessa jobb med om inte inkvoterade kärringhjon (av båda kön) som borde skickats iväg till USA eller nån koloni för länge sen.

Men som sagt, den festen är snart över.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-04-22 kl. 13:19.
Citera
2025-04-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddnacke

Seriöst, du vet inte vad du pratar om. Altså VERKLIGEN inte.

Svenskar är fan det mest korkade folkslaget på den här planeten. Pratar om karensdagar som om det var något positivt för dom. Haha va korkat.

Ta bort semestern också, så får ni det ennu bättre.
Citera
2025-04-22, 13:29
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Känner folk som inte gått gymnasiet och som är rika

Naturligtvis kan det gå hur bra som helst för en person som inte gått klart gymnasieskolan, både sett till rikedom som framgång. Men för varje en av dem så kan man nog visa på ett stort antal som det gått skit för.

Tittar man på kriminell och utslagna så har den stora majoriteten av dem minst en npf-diagnos så det hjälper inte direkt att skolorna får sparkrav och då drar in på resurspersoner. Det finns skitmånga npf:are numera och de funkar helt enkelt inte i klasser. Som ensam lärare är man totalt chanslös eftersom man, förutom de med diagnoser, har andra krävande elever och klasser som börjar närma sig 30 i elevantal. Det går helt enkelt inte ihop.
Citera
2025-04-22, 13:38
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Norska 15-åringar är nämligen sämst i Norden i samtliga tre delprov; matematik, läsförståelse och naturvetenskap.Invandrare är inte orsaken.
https://www.bt.se/2023-12-12/daliga-...a-mobilforbud/

Jag tror många norrmänn har insett att det är fine ändå pga att de är rika. Det menar även den norska författaren Martin Bech Holte som skrivit en bok om att Norge har blivit för rika att de gjort dem bekväma.

https://www.realtid.se/bors-finans/n...tt-eget-basta/

Jag förstår att indier blir framgångsrika då de ser en markant skillnad på att vidareutbilda sig då de kommer från tuffa förhållanden. Men den norska rikedomen har gjort norrmännen lata.
Vad kan vi dra för paralleller med Sverige?

Fast indier har ju låg intelligens, så prestationen är ju inte särskilt bra i slutändan
Citera
2025-04-22, 13:59
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

"Evolutionärt tryck" verkar inte i en individs livstid utan över många generationer.

En persons utveckling under livet är en kombination av evolutionärt arv, det vill säga gener, och miljö.

Jag tror inte att det finns några belägg för att en "hård miljö" skulle främja utveckling av potentiell intelligens. Den leder snarare till en tendens till opportunism, kortsiktigt tänkande och högre grad av rädsla, aggressivitet och instabilitet. Men säkert till någon gatusmarthet i vissa fall

Ja du har rätt, jag skrev slarvigt och menade folkgrupper under tid och med en hård miljö menar jag exempelvis en folkgrupp/familjegenerationer som lever i en hård miljö så som i Norden eller andra ogästvänliga platser och utvecklar vissa egenskaper under tid på grund av sin levnadsmiljö.
Citera
2025-04-22, 14:14
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ja, svenskar är alltid så «duktiga», men när det blir problem sticker dom. Fegisar helt enkelt. Norrmän gör det som behövs, när det behövs.

Att skola, förvaltning och sånt inte fungerar nu är för att det springer runt kärringar och styr o ställer överallt. Inkvoterade kärringar och freaks från alla möjliga konstiga grupper. Sossarna har förstört landet systematiskt i flera år nu.

Men festen är snart över för dom där.

Norges reella problem är att det finns ingen regler hur oljepengarna ska användas. Vi vet hur man gör pengar, vi vet hur man förvaltar pengar. Men det finns fortfarande inget riktigt system på hur vi ANVÄNDER pengar.

Det offentliga växer och växer därför att pengarna tar helt enkelt inte slut.

Och vad ska man fylla upp alla dessa jobb med om inte inkvoterade kärringhjon (av båda kön) som borde skickats iväg till USA eller nån koloni för länge sen.

Men som sagt, den festen är snart över.

Verkar som att jag trampade på en öm punkt där...

Det är min erfarenhet av branschen jag jobbar i, inte meningen att förolämpa någon.
Hänger inte med, vilket lands skola etc. förstörs av kärringar? Norge eller Sverige.
Citera
2025-04-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Verkar som att jag trampade på en öm punkt där...

Det är min erfarenhet av branschen jag jobbar i, inte meningen att förolämpa någon.
Hänger inte med, vilket lands skola etc. förstörs av kärringar? Norge eller Sverige.

Det är så typiskt, springer runt en massa svenskar här, det är liksom «okej chefen» «bra chefen».
Är liksom så jättetrevliga.

Men när ni kommer hem till Sverige snackar ni skit om Norge. Och oss.

Det går inte att varken lita på eller respektera sånt folk. Det är därför ni har så problem med era invandrare också, dom respekterar er inte. Och VARFÖR skulle dom göra det? Egentligen?

Ni var inte äns vikingar, bara några inavlade fiskhandlare som satt hemma och bankade på några fula runstenar. Som kärringar.

Norska skolor förstörs just nu av inkvoterade kärringar. Ni ÄR kärringar. Hela högen.

Det är skillnaden.
Citera
2025-04-22, 15:46
Medlem
bomhulls avatar
Hur kommer det sig att norrmännen är så dåliga? Är dom lika dumma som dom låter😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in