• 1
  • 2
2025-04-22, 17:22
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Du väljer alltså att använda ordet måltid igen, när du kommenterar mitt inlägg som säger att det inte är en måltid.

Svårt att föra diskussionen vidare därifrån 😂

Kokt brocolli kan ju ätas saltad med en tub mjukost i ena näven så även kronärtskockor
Citera
2025-04-22, 21:40
Medlem
Venators avatar
Väldigt trevlig och god förrätt. De funkar också att odla i Sverige, åtminstone i varmare zoner. Ju färskare desto kortare behöver de kokas, men när bladen släpper lätt är de färdiga oavsett. Serveras med smör och lite flingsalt. Man plockar ett blad i taget och drar av den mjuka "köttet" med framtänderna.

När man ätit upp alla de mörkare bladen återstår de vitaktiga bladen längst in som har ganska lite mat på sig. Under dem sitter de håriga fröerna (egentligen är kronärtskockan en sorts tistel). Dessa skrapar man noga av med en kniv och ser till att få bort till en separat skål. Då återstår den delikata kronärtskocksbottnen som äts med kniv och gaffel och mer smör och salt. Nu blev jag hungrig!

Gissar att man äter en myrkott på samma sätt?
Sorry, kunde inte låta bli.
Citera
2025-05-03, 22:25
Medlem
Bertil85s avatar
Var på restaurang en gång och fick en halv kronärtskocka delad och RÅ. Kocken visste uppenbarligen inte hur man ska tillaga kronärtskocka och inte vet man än hur man äter den, Jovisst på pizza har man ätit det. Fast den är ju skalad och mjuk.
Citera
2025-05-04, 05:29
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Det är lite tveksamt om det är speciellt nyttiga. Dom är ganska goda i alla fall. Har du inte ätit någon så brukar den finnas på mitten på pizzan quatro stagioni hos din lokala pizzabutik.

Med det sagt, jag gillar kronärtskockor, men då som tillbehör med smör och flingsalt.

Och då blir det kanske inte så nyttigt...

Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Lyssnade på radio och hörde att kronärtskocka ska vara väldigt nyttigt. Ärligt talat så har jag aldrig ätit det. Sett den i butiken men gått förbi eftersom jag inte vet hur det ska tillagas.

Googlade lite och man ska tydligen koka den.

Blir det gott?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in