• 1
  • 2
2025-04-22, 02:28
Medlem
Lyssnade på radio och hörde att kronärtskocka ska vara väldigt nyttigt. Ärligt talat så har jag aldrig ätit det. Sett den i butiken men gått förbi eftersom jag inte vet hur det ska tillagas.

Googlade lite och man ska tydligen koka den.

Blir det gott?
Citera
2025-04-22, 02:36
Medlem
Sereenas avatar
Jag föredrar att ångkoka dom och äta dom med skirat smör och lite salt.

Gott är det, men mycket mat på dom då bara basen av varje blad samt hjärtat går att äta.
Citera
2025-04-22, 02:50
Medlem
Köp en burk inlagda/marinerade, jättegoda, äts som de är.
Citera
2025-04-22, 06:11
Medlem
Otroligt gott med smör och salt. Serverades som förrätt på Nobelmiddagen för några år sedan. Kokas eller ångas. Tipset om kronärtskocka på burk/inlagd är bra men färsk tillagad är bra mycket bättre.
Citera
2025-04-22, 07:27
Medlem
TarmeBaisses avatar
Koka i vatten med 2 msk citronsaft och salt.
När bladen lossnar lätt efter ca 40 minuter så är de klara att äta. Serveras med mango curry
-sås.
Citera
2025-04-22, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Otroligt gott med smör och salt. Serverades som förrätt på Nobelmiddagen för några år sedan. Kokas eller ångas. Tipset om kronärtskocka på burk/inlagd är bra men färsk tillagad är bra mycket bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag föredrar att ångkoka dom och äta dom med skirat smör och lite salt.

Gott är det, men mycket mat på dom då bara basen av varje blad samt hjärtat går att äta.

Och svartpeppar!
Citera
2025-04-22, 09:12
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Mycket god plock-appetizer
Känns lite lyxigt och ovanligt också.
Och lätt att svänga ihop
Citera
2025-04-22, 13:22
Medlem
Jag skulle säga att det är en typisk måltid för en tjej eftersom det är lite mat och tar tid att äta.

Skulle jag servera det till en karl hade jag nog kompletterat med t.ex. en skål salami, lite goda oliver och fräscht vitlöksbröd från ugnen. Eller lagat en risotto med kronärtskocka och svamp.

Kronärtskocka innehåller vidare ett ämne som heter cynarin. Det binder till ens smakreceptorer för sötma och triggar signal om söt smak i hjärnan, vilket gör att smakbalansen i vinet man dricker kan rubbas, syra och beska överskuggas av "sötresponsen".

Därför är det allmänt svårt att dricka vin till kronärtskocka, det mesta smakar konstigt och rödvin dör.
Men ett torrt vitt vin på Grüner veltliner eller Sauvignon blanc är en möjlig match, för att det inte är sött alls nästan från början och tål smakförskjutningen bättre.

Är det öl som önskas så kör på pale ale eller Hefeweizen, till exempel.
Citera
2025-04-22, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Jag skulle säga att det är en typisk måltid för en tjej eftersom det är lite mat och tar tid att äta.

Skulle jag servera det till en karl hade jag nog kompletterat med t.ex. en skål salami, lite goda oliver och fräscht vitlöksbröd från ugnen. Eller lagat en risotto med kronärtskocka och svamp.

Kronärtskocka innehåller vidare ett ämne som heter cynarin. Det binder till ens smakreceptorer för sötma och triggar signal om söt smak i hjärnan, vilket gör att smakbalansen i vinet man dricker kan rubbas, syra och beska överskuggas av "sötresponsen".

Därför är det allmänt svårt att dricka vin till kronärtskocka, det mesta smakar konstigt och rödvin dör.
Men ett torrt vitt vin på Grüner veltliner eller Sauvignon blanc är en möjlig match, för att det inte är sött alls nästan från början och tål smakförskjutningen bättre.

Är det öl som önskas så kör på pale ale eller Hefeweizen, till exempel.

Vem sa att det är en ”måltid”?
Det är en del av förplock

Mycket märkligt att koppla det till kön
Citera
2025-04-22, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Vem sa att det är en ”måltid”?
Det är en del av förplock

Mycket märkligt att koppla det till kön

Mina decennier av erfarenhet säger att noll män hittills själva har föreslagit kokt kronärtskocka som måltid i något sammanhang vad det vara månde, därav kommentaren.

Men det är klart, som plockmat kan det väl funka. Känns bara rätt kladdigt om man ska vara flera som sliter blad av en skocka. Då är det nog bättre att bara göra något med bottnarna, typ grilla dem och göra någon röra av.
Citera
2025-04-22, 17:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Lyssnade på radio och hörde att kronärtskocka ska vara väldigt nyttigt. Ärligt talat så har jag aldrig ätit det. Sett den i butiken men gått förbi eftersom jag inte vet hur det ska tillagas.

Googlade lite och man ska tydligen koka den.

Blir det gott?
Ja, jag tycker det är gott, dock en grönsak som är sällan använd här.
Och de ggr jag ätit den som har den varit som förrätt eller tillbehör, och allt som oftast bara salt, peppar och smör, och någon gång lite parmesan också.
Tror det var en bit över decennium senast jag åt den

Har själv kokat den de ggr jag ätit den.
Citera
2025-04-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Mina decennier av erfarenhet säger att noll män hittills själva har föreslagit kokt kronärtskocka som måltid i något sammanhang vad det vara månde, därav kommentaren.

Men det är klart, som plockmat kan det väl funka. Känns bara rätt kladdigt om man ska vara flera som sliter blad av en skocka. Då är det nog bättre att bara göra något med bottnarna, typ grilla dem och göra någon röra av.

Du väljer alltså att använda ordet måltid igen, när du kommenterar mitt inlägg som säger att det inte är en måltid.

Svårt att föra diskussionen vidare därifrån 😂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in