2025-04-22, 00:21
Medlem
Galejans avatar
Jaså, vänstermupparna lärde sig inte av förra vändan av stämningar? Dags att missbruka det juridiska systemet igen, alltså?

Dra in bidragen för lärosätet. Låt oss se hur de klarar sig på nådegåvor allena.
Citera
2025-04-22, 00:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Finns väl inget universitetet som har verklig akademisk frihet,men jag misstänker att du menar vänster/woke akademisk frihet.
Nej, woke gillar jag inte alls. Det finns även på svenska lärosäten där jag sett det på nära håll. Obegripligt att det får fortsätta.

Trump har dock gått så klumpigt fram att han även förstör en hel massa för seriös, naturvetenskaplig forskning. T ex får en forskare inom medicin, som ska forska på trafikskador, inte anslag om han använder ordet ”trauma”. Jämför gärna med svensk woke- verksamhet på svenska lärosäten, när en forskare inom partilelfysik inte fick anslag därför att han vägrade ange hur hans projekt skulle Öka jämställdheten i samhället.

Det finns idioter och övertoner på båda sidor. De övertonerna är lika skadliga oavsett varifrån de kommer.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-04-22 kl. 00:28.
Citera
2025-04-22, 00:28
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jaså, vänstermupparna lärde sig inte av förra vändan av stämningar? Dags att missbruka det juridiska systemet igen, alltså?

Dra in bidragen för lärosätet. Låt oss se hur de klarar sig på nådegåvor allena.
Den som kallar Harvards ledning för vänstermuppar får nog läsa på…
Citera
2025-04-22, 00:33
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Den som kallar Harvards ledning för vänstermuppar får nog läsa på…
Och ändå är det på de här Ivy League-universiteten kulturmarxismen utvecklats och spridits. Brown är ju ett klassiskt exempel på detta men alla universiteten är medskyldiga till att ha flyttat Overtonfönstret mot wokeism och galenskap.
Citera
2025-04-22, 00:35
Medlem
Citat:
Men det är som sagt inte klart om det är pengar det handlar om. Jag har litet försänkningar i forskarvärlden och den stora snackisen inom bl a medicin och biotech är huruvida en del av Trumps åtgärder (varav en del är riktigt korkade) kommer att orsaka en forskarflykt från USA. Många andra länder har redan börjat med värvningsförsök.

En korkad åtgärd är att forskningsprojekt som har något av Trumps förbjudna ord i tltel, presentation eller ansökan om medel, inte får finansiering. Ord som ”trauma” är högst relevant inom medicinsk forskning (där det ofta betyder att patienten fått en riktigt rejäl smäll, t ex vid en trafikolycka) och har ingenting med DEI eller Woke att göra. Samma sak med ord som women, disparity och people. Såna här rena dumheter får dugliga forskare inom medicin och biotech att se sig om efter andra jobb.
Nonsens , det är väl bara att anpassa sig det har ju oliktänkande fått göra i alla tider , nu är det bara andra ord som inte får användas, en storm i ett vattenglas.
Citera
2025-04-22, 00:39
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Och ändå är det på de här Ivy League-universiteten kulturmarxismen utvecklats och spridits. Brown är ju ett klassiskt exempel på detta men alla universiteten är medskyldiga till att ha flyttat Overtonfönstret mot wokeism och galenskap.
Ja, det har ju utvecklats en del avarter (som vi tyvärr även har en del av i Sverige).

Men Trumps åtgärder är så grovt tillyxade att massor med seriös forskning - kanske särskilt inom naturvetenskap, inom områden där begrepp som woke inte är aktuella - har drabbats. Dessutom vill Trump ha långtgående beslutanderätt över universiteten, långt utöver vad woke och antisemitism kräver.

Som att ansa en rosenbuske med motorsåg.
Citera
2025-04-22, 00:43
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Nonsens , det är väl bara att anpassa sig det har ju oliktänkande fått göra i alla tider , nu är det bara andra ord som inte får användas, en storm i ett vattenglas.
Jag säger inte detta en gång till, det är bara att tugga i sig och inse: En medicinare som ska forska på olika medicinska trauman (som inte har någon som helst likhet med trauman som hanteras inom woke etc) skall och måste använda ordet trauma om hans forskning ska bli relevant.

Att kalla honom för oliktänkande är en grov förolämpning som bara kan ursäktas med att man är helt oinsatt inom medicin.
Citera
2025-04-22, 00:46
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ja, det har ju utvecklats en del avarter (som vi tyvärr även har en del av i Sverige).

Men Trumps åtgärder är så grovt tillyxade att massor med seriös forskning - kanske särskilt inom naturvetenskap, inom områden där begrepp som woke inte är aktuella - har drabbats. Dessutom vill Trump ha långtgående beslutanderätt över universiteten, långt utöver vad woke och antisemitism kräver.

Som att ansa en rosenbuske med motorsåg.
Det kanske är så enkelt att ifall man låter rötan få fäste länge nog så kanske möjligheten att rätta till problemet med lövsåg försvinner och kvar blir råskinnet med rivningskulan? Hade de här universiteten tagit tag i problemen tidigare och självsanerat ut uppenbar psykisk ohälsa från sina fakulteter så hade det inte behövts gå på så hårt nu.
Citera
2025-04-22, 00:53
Medlem
Citat:
Jag säger inte detta en gång till, det är bara att tugga i sig och inse: En medicinare som ska forska på olika medicinska trauman (som inte har någon som helst likhet med trauman som hanteras inom woke etc) skall och måste använda ordet trauma om hans forskning ska bli relevant.

Att kalla honom för oliktänkande är en grov förolämpning som bara kan ursäktas med att man är helt oinsatt inom medicin.
hehe, vilken nonsens!Förresten vem har kallat Trump oliktänkare, läsförståelsen verkar inte vara på topp!
Citera
2025-04-22, 01:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
hehe, vilken nonsens!Förresten vem har kallat Trump oliktänkare, läsförståelsen verkar inte vara på topp!
Vem har kallat Trump för oliktänkande? Jag avsåg den medicinare som forskar om trauman.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-04-22 kl. 01:06.
Citera
2025-04-22, 01:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Det kanske är så enkelt att ifall man låter rötan få fäste länge nog så kanske möjligheten att rätta till problemet med lövsåg försvinner och kvar blir råskinnet med rivningskulan? Hade de här universiteten tagit tag i problemen tidigare och självsanerat ut uppenbar psykisk ohälsa från sina fakulteter så hade det inte behövts gå på så hårt nu.
Fakulteterna är mycket stora och rätt hårt åtskilda. Dessutom är intresset för Woke och DEI rätt litet inom de naturvetenskapliga fakulteterna. Där räcker det med en mycket liten sekatör.

Som jag sade i ett tidigare inlägg har jag litet kontakter inom den naturvetenskapliga forskningen (där jag själv verkade en del). Det råder ingen tvekan om att Trumps administration har hanterat det här rätt oproffsigt.
Citera
2025-04-22, 01:09
Medlem
pillifjongs avatar
En cirkus stämmer en annan cirkus… jaha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in