Citat:
Ursprungligen postat av
Robbinist
Det lilla jag läst mig till hittills (har inte läst nåt i tråden innan jag skriver) är att stämningen förefaller tämligen lik som flesta amerikanska stämningar på hög nivå. Det är mer politik än juridik. Man hänvisar till USAs grundlagsskyddade rättigheter och oberoende från staten, men beskriver inte på detaljerad nivå vilka specifika federala punkter man anser att administrationen bryter mot.
Trump gör som han brukar, han stökar till saker så inåt helvete, för han trivs bäst genom att plocka billiga poänger i kaotiska miljöer, och han försöker framstå som bossen som bestämmer allt, över alla.
Om Harvards juridiska ombud lyckas servera detta som ett angrepp på utbildningsfriheten och åsiktsfriheten i USA (vilket det i princip är), så kan det bli besvärligt för Trumps jurister rent juridiskt. Amerikanska grundlagen är väldigt tydlig- rentav hård på frihetsaspekten från federala staten.
Å andra sidan är det bara några fåtal rapporter han vill ha ut från Harvard, vilket Trumps juridiska läger.
Finns litet mer info ute nu. Som du antyder verkar det röra sig om en rätt komplex stämningsansökan som är både politik och juridik. Ett antal andra universitet har hakat på stämningen, oklart på vilket sätt.
Harvard verkar åberopa First Amendment (yttrandefrihet, mötesfrihet mm) och någon eller några andra grundläggande lagar, så ditt antagande om att Harvard försöker hantera detta som ett angrepp på utbildnings- och åsiktsfriheten - och mötesfriheten - kan nog visa sig stämma.
Det lär bli en långdragen process.
Citat:
Ursprungligen postat av
Robbinist
Vem är starkast? Eh, ser du på federala juridiska prövningar som typ skolgårds-bråk? "Vem som är starkast i klassen" typ? Någon sån dimension finns inte ens på kartan i detta. Domstolsprövningar utspelas i en juridisk processmiljö. Det är inte en kraftmätning. Det är i princip en frågeställning, om huruvida Trumps administrations begäran ska blockeras och ses som handling emot den amerikanska grundlagens anda.
Prestigeförlust? Han ligger ju redan på minus 1000 på prestigeskalan? Han har ingen att försvara. Och för sina supporters så vinner han sin prestige främst genom att bete sig som ett svin men ta på sig offerkoftan och säga "Titta, the deep state försöker knäcka mig för att komma åt er frihet" osv.
Med ”starkast” menar jag vem som är starkast i denna, förmodligen långa, process. Och det finns många aspekter av det; ha tillräckligt med pengar (det har Harvard), ha de bästa juristerna (båda sidor lär ha bra jurister, ha uthållighet (här kanske Harvard har en fördel?), kunna hantera smutskastningskampanjer, etc.
Jag tycker nog också att Trump har tappat en hel del prestige med de alltför grovhuggna metoder han tar till snart sagt överallt. Men en stor del av USAs befolkning ser honom fortsatt som hjälte.