• 1
  • 2
2025-04-22, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nej du behöver inte skapa rörlighet för att träna sätesmuskeln eller baksida axlar. De är ett falskt påstående.
Det handlar snarare om rätt teknik och övning som passar individen.

Har du någon utbildning i området? Undrar eftersom jag är nyfiken
Citera
2025-04-22, 13:28
Medlem
Slackoffs avatar
Det är omöjligt att inte träna armarna när man tränar rygg.
Jag har schuermans kyfos och min rygg och min baksida axel är av episka proportioner.
"kontakt" är något bögar pratar om.
Citera
2025-04-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag har alltid haft vissa komplex kring min kropp, särskilt min hållning. Det beror på en kort sätesmuskel som trycker fram ryggslutet, vilket gör att ländryggen svankar inåt och axlarna lätt roterar framåt.

Det här har gjort att jag länge varit osäker på hur jag ska träna ryggen på gymmet. Jag har svårt att få kontakt med musklerna vid övningar som latsdrag – armarna tar över, och jag känner knappt någon träningsvärk i ryggen efteråt. Däremot gillar jag sittande rodd där jag faktiskt känner att jag får kontakt med ryggslutet.

Till er som har tränat ett tag – är det kört för mig, eller kommer kontakten med ryggen så småningom när tekniken och armarna blir starkare?

Jag inser att jag under hela mitt liv har definierat mig själv lite negativt på grund av min rygg, och nu när jag försöker ta tag i träningen blir det som en påminnelse när jag bara känner pump i armarna. Det känns ibland som att jag kanske inte kan träna ryggen som andra – men jag hoppas det bara är en fas man behöver ta sig igenom.

Finns bra hjälp. Tex kan du besöka en pt på rygg och led för 200kr eller kolla med en pt på gymmet vilket ligger runt 600kr.
Citera
2025-04-23, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mawes
Har du någon utbildning i området? Undrar eftersom jag är nyfiken
Ja, fast att säga att man har en utbildning är inget argument.

Man kan sakna rörlighet för att göra vissa komplexa rörelser.
Men det är inte samma sak som att man inte kan träna vissa muskler pga dålig rörlighet.
Det finns väldigt många sätt att träna sätesmuskeln på och samma med baksida axlar där man isolerar muskeln.
Men det är ju inte så enkelt som att träna baksida axlar för att balansera upp bröstryggen, det är fler muskler än så som är involverade.
Det betyder inte heller att rörlighetsträning är dåligt.
Rörlighetsträning är alltid bra men det fixar ju inte problemet om man har obalanserade muskler eller "sovande" muskler.

Att hålla på att stretcha höft musklerna kan rent av vara kontraproduktivt, man vill inte ha slappa och svaga muskler.
Man vill ha starka muskler som är i balans med vandra och som är aktiva.
Är sätesmuskeln aktiv och stark så att man inte får svank när man sitter och går så får man inte tajta höftböjare som sin tur kan göra att man får problem med ländryggen.
Starka höft muskler med starkt och aktivt sätesmuskel är ju självfallet det bästa.

Allt det här är ju inte direkt rocket science utan det finns ju hur mycket som helst där experter motiverar med logik där man utgår från människans anatomi.
Senast redigerad av Regnpojken 2025-04-23 kl. 00:45.
Citera
2025-04-23, 00:47
Medlem
Tipsar om tråden nedan. Helt klart läsvärt
Stora samlingstråden om prestration, träning mm:

(FB) Personliga frågor om prestation, styrka och träning mm (Samlingstråd)
Senast redigerad av 12Monkeys 2025-04-23 kl. 00:52.
Citera
2025-05-05, 11:12
Medlem
Min erfarenhet är att satsa på roddar av diverse slag. Vilka man nu må gilla.

Skivstångsrodd gillar jag att gå rejält tungt i och gärna med lite ”fusk”, då kommer kontakten med ryggen.
Sittande rodd vill jag hålla strikt och med högre reps.

Latsdrag osv har aldrig gett mig något alls.

Men det här är min upplevelse, andra kan såklart känna annorlunda.
Citera
2025-05-08, 15:35
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Jag har alltid haft vissa komplex kring min kropp, särskilt min hållning. Det beror på en kort sätesmuskel som trycker fram ryggslutet, vilket gör att ländryggen svankar inåt och axlarna lätt roterar framåt.

Det här har gjort att jag länge varit osäker på hur jag ska träna ryggen på gymmet. Jag har svårt att få kontakt med musklerna vid övningar som latsdrag – armarna tar över, och jag känner knappt någon träningsvärk i ryggen efteråt. Däremot gillar jag sittande rodd där jag faktiskt känner att jag får kontakt med ryggslutet.

Till er som har tränat ett tag – är det kört för mig, eller kommer kontakten med ryggen så småningom när tekniken och armarna blir starkare?

Jag inser att jag under hela mitt liv har definierat mig själv lite negativt på grund av min rygg, och nu när jag försöker ta tag i träningen blir det som en påminnelse när jag bara känner pump i armarna. Det känns ibland som att jag kanske inte kan träna ryggen som andra – men jag hoppas det bara är en fas man behöver ta sig igenom.

Jag får sällan träningsvärk längre, endast vid en tids uppehåll från träningen. Träningsvärk är inget måste efter varje pass, du bygger ändå.

Latsdrag är en kontaktövning, enligt mig. Jag eftersträvar alltid kontakt före vikt i just den övningen, så du kan testa att köra på mycket lättare vikt (inget att skämmas över).

Kör några uppvärmings-set på väldigt lätt vikt. Så lätt att du kan låta stången hänga i bara fingertopparna under utförandet. Och föreställ dig att skulderbladen får göra jobbet så långt det går. På så sätt övar du in kontakten med ryggen varje pass innan du ökar vikten.

Jag brukar gå så högt upp i övningen att axlarna åker upp, och när jag drar ner vikten så sänker jag axlarna först, inte låta armarna göra det jobbet. På så sätt kopplar jag lättare in latsen resten av reppet.
Alltid framskjutet bröst och försöka sitta så upprätt genom hela övningen jag kan.

Jag ser många på gymmet som lassar på för mycket vikt och nästan ligger på rygg när de dragit stången mot bröstet.
Senast redigerad av RollonHomie 2025-05-08 kl. 15:39.
Citera
2025-05-10, 02:21
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Sent svar kanske - men seriöst min största "aha" pryl. Nu har jag inte svårt för rygg och med jobbet jag har som är enormt fysiskt är det inga problem - men för en massa år sen insåg jag att problemet inte var enskilda udda övningar för ryggen. Finns massa som är svinbra självklart och en hel del man ska göra efter workout - men det stora för mig var att fokusera på hållningen två dar.

Bara det.

Du liksom lajvar att du är stålmannen som sliter upp sin skjorta för att få rätt hållning (du vet: axlar bak, tits out) och sen håller du den. Det krävs två dar av fokus att hålla uppe det och det kommer vara RÖVEN under den tiden men sen sitter det av sig själv.
Utan att överdriva det var den enskilt bästa prylen jag nånsin gjort.
Citera
2025-05-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Sent svar kanske - men seriöst min största "aha" pryl. Nu har jag inte svårt för rygg och med jobbet jag har som är enormt fysiskt är det inga problem - men för en massa år sen insåg jag att problemet inte var enskilda udda övningar för ryggen. Finns massa som är svinbra självklart och en hel del man ska göra efter workout - men det stora för mig var att fokusera på hållningen två dar.

Bara det.

Du liksom lajvar att du är stålmannen som sliter upp sin skjorta för att få rätt hållning (du vet: axlar bak, tits out) och sen håller du den. Det krävs två dar av fokus att hålla uppe det och det kommer vara RÖVEN under den tiden men sen sitter det av sig själv.
Utan att överdriva det var den enskilt bästa prylen jag nånsin gjort.
Intressant.

Men om jag skulle lajva superman och trycka bak axlar och fram med bröstet så går min länd rygg fram och in så de blir mer synligt att jag har dålig hållning haha
Citera
2025-05-12, 01:19
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:

Menar du att du har en posterior pelvic tilt? Undersök online om det vad man kan göra åt det om du nu inte vill pröva en personlig tränare som föreslagits redan. Sedan kan man göra övningar för axelframhållningen med. Kommer nog behövas stretching med förutom styrkeövningar. Facepulls är nog en övning som kommer rekommenderas. Den är bra för axlarna och övre delen av ryggen.

Angående träna ryggen har andra svarat på redan.
Citera
2025-05-12, 01:24
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Intressant.

Men om jag skulle lajva superman och trycka bak axlar och fram med bröstet så går min länd rygg fram och in så de blir mer synligt att jag har dålig hållning haha
Alltså du kan göra det hemma som en isometric. Det är inte en superlösning men en början. Aktiverar många muskler och väcker dom så att säga.

Bodybuilders, som exempel, flexar en del inte bara för att visa sig men för att träna spänna sig och kunna le samtidigt på scen utan att skaka typ. Det är mer ansträngande än det låter att stå spänd under en längre tid.
Citera
2025-05-13, 08:20
Medlem
Citat:
Intressant.

Att gå med "rätt hållning" är en förutsättning för att ha bra hållning. Inget som sker automatiskt men det förstår nog alla. Vår hållning har mycket med vår personlighet att göra men det går ju givetvis att byta hållning när man är medveten om detta och på så sätt maskera detta för omgivningen.
Det finns massa med övningar för att förbättra sin hållning om den beror på ens fysiska hälsotillstånd. Enklaste är ju att gå till en pt. Den som är smart går till rygg och led där staten betalar det mesta av kostnaden för en pt. Är man inte så ekonomisk kan man betala en pt på ett gym. Rygg och led har dock betydligt mer utbildning. Att bygga upp kroppen är inte svårt. Handlar om att bygga upp styrkan och inte få stora muskler.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-05-13 kl. 08:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in