• 1
  • 2
2025-04-21, 18:53
Medlem
Har inte köpt djungelvrål på hur länge som helst även om jag älskar det. Den enkla anledningen är att de är alltid så jävla hårda, precis som det är gammalt eller är det nytt recept?
Vill ha de lite mjukare tillbaka
Citera
2025-04-21, 18:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convolution
Har inte köpt djungelvrål på hur länge som helst även om jag älskar det. Den enkla anledningen är att de är alltid så jävla hårda, precis som det är gammalt eller är det nytt recept?

Du får väl köpa då hos en som har färska varor. Håller med djungelvrål är skitgoda. Men då så man liksom kan bita i dom. Utan risk att förlora en tand. Dvs färska.
Citera
2025-04-21, 19:13
Medlem
Citat:
Köp dem i påse, och kolla datummärkningen för att få så färska som möjligt.
Citera
2025-04-21, 19:38
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Jag minns att jag en gång som unge i Sälen bokstavligen sköljde av djungelvrål under kranen, så salta var de. Det brände som fan i käften – salmiak deluxe. Det där satte sig. Jag måste ha varit 10–12, mellanstadiet.

Och visst, dagens vrål smakar mest som nån slags mild saltlakrits med florsockerkomplex. Inget vrål. Möjligen ett pip.

Men det här med att de var mjukare förr? Där får jag nog säga tvärtom. De ska ju vara hårda. Inte kola-hårda, men så att man tvekar att gå på dem med framtänderna. Mjuka vrål är ju som att göra segrotte av en motorsåg – det går emot hela konceptet.
Citera
2025-04-21, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Jag minns att jag en gång som unge i Sälen bokstavligen sköljde av djungelvrål under kranen, så salta var de. Det brände som fan i käften – salmiak deluxe. Det där satte sig. Jag måste ha varit 10–12, mellanstadiet.

Och visst, dagens vrål smakar mest som nån slags mild saltlakrits med florsockerkomplex. Inget vrål. Möjligen ett pip.

Men det här med att de var mjukare förr? Där får jag nog säga tvärtom. De ska ju vara hårda. Inte kola-hårda, men så att man tvekar att gå på dem med framtänderna. Mjuka vrål är ju som att göra segrotte av en motorsåg – det går emot hela konceptet.

Har jag mitt livs Mandela effect nu eller... de var ju mjukare förr, kom ihåg att man kunde tugga igenom ett paket kort tid.
Oavsett vad vill jag bara veta om man ska flytta närmare en fabrik
Citera
2025-04-21, 19:50
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Har jag mitt livs Mandela effect nu eller... de var ju mjukare förr, kom ihåg att man kunde tugga igenom ett paket kort tid.
Oavsett vad vill jag bara veta om man ska flytta närmare en fabrik

Nejdå, redan när Djungelvrål kom i mitten av 80-talet så har de varit extremt hårda, och då fanns de bara i små påsar.
Själva grejen med detta godis: man suger dem mjuka samtidigt som salmiaken på ytan sprider sig i gommen!
Love it!
Citera
2025-04-21, 19:59
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nejdå, redan när Djungelvrål kom i mitten av 80-talet så har de varit extremt hårda, och då fanns de bara i små påsar.
Själva grejen med detta godis: man suger dem mjuka samtidigt som salmiaken på ytan sprider sig i gommen!
Love it!

Precis! Det ska ju svida i gommen – det var nästan som en lakritsinitiering. Man stod ut, bet ihop, och sen kom belöningen: den där söta lakritsen som gömde sig under salmiaklagret. Då kunde man liksom “gjuta av” den med tungan för att svalka det svedda området.

Men alltså… jag tycker inte att det är så längre. Dagens djungelvrål känns bara halvmilda. Det sticker inte till på samma sätt. Antingen har de faktiskt ändrat något, eller så är det jag som romantiserar mina barndomsminnen.

Fast ändå. Djungelvrål utan brännande gom är ju som Ahlgrens bilar utan tuggmotstånd – man undrar vad meningen är.
Citera
2025-04-21, 20:31
Medlem
Landsbygdens avatar
Håller med. Mycket hårdare än var dom var, på den gamla goda tiden.
Säkert flyttat produktionen till något skitland.
Citera
2025-04-21, 20:55
Medlem
Pellerinen-2s avatar
Citat:

Har de ingen outlet där det går att beställa? Brukar vara färska grejer man får då!
Citera
2025-04-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund

Djungelvrål var ju ingenting. Apelsinklyftorna med pulver inuti och annan lösvikt från tjorren, det var fire. Godis idag är ingenting mot old school ammoniakfyllningar.
Citera
2025-04-21, 22:08
Medlem
F.Hansens avatar
Lägg på en tallrik, micra i 10 sek = mjuka.
Citera
2025-04-21, 23:44
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Lägg på en tallrik, micra i 10 sek = mjuka.
Boom. Splatt....

Inte som ägg.

Bra idé

Ska prova med skyddsglasögon... ska prova 1 minut med en liten apa...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in