• 1
  • 2
2025-04-21, 17:48
Medlem
Här är mina erfarenheter av fryst färdigmat från märken som Dafgård och Findus:

1. Ris med Kyckling: Riset är antingen helt torrt eller så är det så geggigt och slemmigt att det smakar risgrynsgröt, vidrigt.
  2. Pizzor: Feta, degiga, och unkna med ofräscht bröd och generellt så jävla överdrivet mycket fet ost och bara några gram kött. Smaken är i princip som en väldigt gammal ostsmörgås.
  3. Lasagne: Slemmig pasta med ofräsch smak. Stinker som in i helvete. Dryper av olja.
  4. Potatismos med köttbullar: Vidrig från dafgård (nån jäkligt oljig, unken smak i hela såsen och köttbullarna). Rätt god från Findus men bara om du lägger till fräsch lingonsylt själv.
  5. Diverse potatisklyftor/potatisbollar med diverse köttstycken: Potatisen är rätt god, men köttet är oftast slemmigt, segt och unket, med nån vidrig sås som samtidigt smakar ingenting och smakar äckligt. Schrödingers sås.
  6. Grönsakerna i varje rätt är sega som suddgummin och smakar urvattnat och gammalt som fan.

Har nog provat iaf halva deras sortiment. Allt utom fiskrätterna.

Kom igen, finns det någon som faktiskt smakar som fräsch mat? Eller är allt dominerat av unken lukt, unken smak, en jääävla massa olja för att dölja den dåliga smaken, och en massa döda grönsaker som knappt går att äta eftersom de är som gummi, etc? Inte ens vettig kryddning. Det närmsta jag hittat något som smakar FRÄSCHT är findus köttbullar med mos, men det måste väl finnas mer som smakar fräscht, eller?

PS: Om någon tycker rätterna jag nämnt ovan smakar fräscht så har ni aldrig ätit fräsch, nylagad mat. Eller så har ni glömt hur ny mat smakar. xD
Senast redigerad av dextrodammit 2025-04-21 kl. 18:14.
Citera
2025-04-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Laga egen mat så slipper du skiten.
Dessutom vet du vad du får i dig.
Lär dig göra egna köttbullar mm. Funkar bra att frysa.
Dessutom spar du pengar till trevligare saker än att köpa kemiskt preparerad skit.

Jag önskar jag hade energi till det varje dag. För jävlar vad mycket godare egen mat är... Försöker hitta iaf några rätter som inte smakar ungen gammal drypande olja och gummigrönsaker.

Iofs sa du en bra sak med att laga och frysa in t.ex. köttbullar. Eller köpa en fryst påse färdiga köttbullar iofs. Och sen koka typ potatis, pasta eller ris till det. Nylagat så är det hur gott som helst.
Senast redigerad av dextrodammit 2025-04-21 kl. 17:56.
Citera
2025-04-21, 17:56
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Jag önskar jag hade energi till det varje dag. För jävlar vad mycket godare egen mat är... Försöker hitta iaf några rätter som inte smakar ungen gammal drypande olja och gummigrönsaker.

Iofs sa du en bra sak med att laga och frysa in t.ex. köttbullar. Och sen koka typ pasta eller ris till det. Nylagat så är det hur gott som helst.
Aldrig själv provat på grund av priset men Gooh! ska tydligen vara bättre kvalitet. Men då kostar det ju lite mer men kanske ändå värt det?
Citera
2025-04-21, 17:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Iofs sa du en bra sak med att laga och frysa in t.ex. köttbullar. Och sen koka typ pasta eller ris till det. Nylagat så är det hur gott som helst.
Nej inte varje dag.
Laga mat som räcker till flera dagar.
Laga mat på helgen som räcker hela veckan.

En del går att frysa men en del bara värma.

Energi får du från att se att pengarna räcker bättre.
Köp matlådor gärna av glas. Finns på IKEA.
Annars plast men då bör du ha möjlighet att lägga upp på tallrik.

Sök på nätet så hittar du säkert förslag på bra mat som enkelt går att laga.
Citera
2025-04-21, 18:00
Medlem
Sunimods avatar
Använd denna sökning så hittar du massor.

"göra egna matlådor till jobbet"

Du spar lätt ihop till en extra utlandssemester om året och får äta bra mat.
Citera
2025-04-21, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Aldrig själv provat på grund av priset men Gooh! ska tydligen vara bättre kvalitet. Men då kostar det ju lite mer men kanske ändå värt det?

Har aldrig provat dem, ska komma ihåg det.

Men blev nu väldigt inspirerad av Sunimod. Ska börja med att köpa hem diverse fruset färdiglagat kött som bara behöver micras för att värmas. Och sedan koka potatis/pasta/ris varje dag. Och lite fräscha grönsaker. Det kommer bli så billigt och jävligt mycket godare än unkna färdigrätter.

På sikt kan jag tänka mig att laga köttet själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Använd denna sökning så hittar du massor.

"göra egna matlådor till jobbet"

Du spar lätt ihop till en extra utlandssemester om året och får äta bra mat.

Tack, superbra idé!
Citera
2025-04-21, 18:13
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang

Gooh är rätt så goda, smakar mer hemlagat än frysta lådor som är botten när det gäller smak. Men dom har blivit dyra sist jag kollade kostade dom lite över 70kr eller nåt hos min ica..
Citera
2025-04-21, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Gooh är rätt så goda, smakar mer hemlagat än frysta lådor som är botten när det gäller smak. Men dom har blivit dyra sist jag kollade kostade dom lite över 70kr eller nåt hos min ica..

Holy shit jag kollade precis, ja de kostar 66.95kr styck här.

Jämför att Findus kostar 35.95kr styck, och Dafgårds kostar 29.95kr styck.

Så även om Gooh smakar mer nylagat så får jag säga att Gooh inte kommer bli aktuellt med såna priser, jisses!

Ska köra på nya planen att köpa lättvärmt färdiglagat fryst kött i stor påse, och sedan göra grönsaker (sallad, tomat, gurka) + potatis/ris/pasta fräscht varje dag. Kommer dock bli mycket ketchup + lingonsylt som pålägg eftersom jag inte orkar göra småportioner sås varje dag.

PS: Din avatar är underbar. Älskar Army of Darkness / Evil Dead. Bland det bästa som gjorts i filmhistorien.
Senast redigerad av dextrodammit 2025-04-21 kl. 18:19.
Citera
2025-04-21, 18:23
Medlem
Citat:
Här är mina erfarenheter av fryst färdigmat från märken som Dafgård och Findus:

Jag har själv ätit tidigare mycket färdigmat. En en av mina favoriter var Dafgårds Farmarbiff.
Men nu är priset är helt åt helvete och som du skriver kvalitén är totalt kass.

Ica's pizzor fungerar fortfarande pris runt 30kr är helt okey samt thai boxar.
Allt annat är borta nu.
Blir en smörgås med köttbullar på, fil med flingor eller nyponsoppa.
Citera
2025-04-21, 18:54
Medlem
Sereenas avatar
Jag brukar köra med Lidl's pajer om jag känner för färdigmat. antingen ost/skinka eller broccoli.
Gärna lite färska grönsaker bredvid.
Citera
2025-04-21, 18:59
Medlem
zombie-nations avatar
Du vill ha god. billig mat, inte laga själv. Hundmat kanske?

Asia box sweet chili chicken teriyaki. Men ingen annan av samma märke.
Citera
2025-04-21, 19:15
Medlem
NorthSNKRs avatar
På den tiden jag ibland köpte frysrätter att ha i nödfall, så bemödade jag mig att strunta i micron och värma i ugnen istället.
Blev några nivåer trevligare, mer hemlagad känsla även om det forfarande är fryst nödmat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in