2025-04-21, 10:21
Medlem
Låt säga att jag inte betalar en faktura och den som skickat fakturan därför stämmer mig, och jag sedan förlorar målet, och får betala fakturabeloppet resp motpartens kostnader. Är det då skadestånd enligt skadeståndslagen jag döms att betala eller är det "något annat" (typ "ersättning för avtalsbrott")? Gäller det både själva fakturabeloppet såväl som motpartens kostnader, eller är det någon skillnad mellan dessa olika poster?
Citera
2025-04-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av craniumoven
Låt säga att jag inte betalar en faktura och den som skickat fakturan därför stämmer mig, och jag sedan förlorar målet, och får betala fakturabeloppet resp motpartens kostnader. Är det då skadestånd enligt skadeståndslagen jag döms att betala eller är det "något annat" (typ "ersättning för avtalsbrott")? Gäller det både själva fakturabeloppet såväl som motpartens kostnader, eller är det någon skillnad mellan dessa olika poster?
I ert exempel kommer ni att åläggas att reglera den skuld ni har till kärande samt att ersätta denne för uppkomna kostnader.
Citera
2025-04-21, 12:31
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Det beror på om käranden har yrkat på skadestånd. Men i ditt fall rör det inte sig om skadestånd utan om att driva in en skuld.
Citera
2025-04-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I ert exempel kommer ni att åläggas att reglera den skuld ni har till kärande samt att ersätta denne för uppkomna kostnader.

Ja men något måste ju reglera hur skulden ska betalas. Vilken lag reglerar det?
Citera
2025-04-21, 19:22
Medlem
Citat:
Hur den skal betalas? Som alla andra fakturor gissningsvis.
Citera
2025-04-21, 23:37
Medlem
vitalsignss avatar
Citat:

Avtalslagen.
Citera
2025-04-22, 00:00
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Avtalsrätten. Ett ingånget avtal ska hållas, med några undantag.
Citera
2025-04-22, 08:48
Medlem
Citat:

Vad är det egentligen du fiskar efter, om någon kan dömas till tvångsarbete för att jobba av sin skuld eller vad?
Citera
2025-04-22, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är det egentligen du fiskar efter, om någon kan dömas till tvångsarbete för att jobba av sin skuld eller vad?
Ts väntar på kallelse till ortens gäldstuga!
Citera
2025-04-22, 13:41
Medlem
perpactums avatar
Domstolen fastställer att det finns en fordran på dig som gäldenär grundad på allmänna avtalsrättsliga principer (detta är inte en skadeståndsfordran). I och med förlusten fastställer domstolen även en fordran på motpartens rättegångskostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in