2025-05-09, 13:11
Medlem
Klart de inte har. Skulle avslöjas direkt.
Citera
2025-05-09, 14:41
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Klart de inte har. Skulle avslöjas direkt.

Retorisk fråga: Vad står din odometer på nu och vad stod den på för tre veckor sedan?

Trippmätaren har nog många kontroll på, men detta gäller alltså odometern.
Citera
2025-05-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Retorisk fråga: Vad står din odometer på nu och vad stod den på för tre veckor sedan?

Trippmätaren har nog många kontroll på, men detta gäller alltså odometern.

Jag har loggat alla körningar sen jag köpte bilen med TeslaFi. It all adds up. Jag lovar. Det skulle genomskådas direkt. Finns inga bilar som loggas lika mycket som Teslas. Jag har alltså förändringen på odometern för ALLA körningar jag gjort. Jag vet ju hur långt det är också och skulle en vanlig körning helt plötsligt bli längre skulle jag reagera direkt. Använder den här loggningen som körjournal också och plockar ut milersättning utifrån sträckan.

Morgonens körning t ex:

Sträcka: 77.48 Km Driven

Förbrukade "typical km": 93.39 Typical Km Used

Förändring på ODO: 222,912.55 - 222,990.02

Förbrukade kWh: 18.62 kWh

Förbrukning: 240 Wh/km

Effektivitet mot "typical consumtion" (jag kör för fort): 83% Efficiency

Tar du 222 900,02 minus 222 912,55 så får du 77,47 km. Så något avrundningsfel finns där men knappast mer än så.
Senast redigerad av Locifer 2025-05-09 kl. 15:29.
Citera
2025-05-09, 18:13
Medlem
Jo tyvärr är det väl så idag att elon inte kan släppa en fis utan att det blir några clickbait artiklar om det.
Sedan snurrar detta runt i anti-elbils och konspirations träsken där det lever sitt eget liv som någon slags sanning.
Citera
2025-05-09, 21:18
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Jag har loggat alla körningar sen jag köpte bilen med TeslaFi. It all adds up. Jag lovar. Det skulle genomskådas direkt. Finns inga bilar som loggas lika mycket som Teslas. Jag har alltså förändringen på odometern för ALLA körningar jag gjort. Jag vet ju hur långt det är också och skulle en vanlig körning helt plötsligt bli längre skulle jag reagera direkt. Använder den här loggningen som körjournal också och plockar ut milersättning utifrån sträckan.

Morgonens körning t ex:

Sträcka: 77.48 Km Driven

Förbrukade "typical km": 93.39 Typical Km Used

Förändring på ODO: 222,912.55 - 222,990.02

Förbrukade kWh: 18.62 kWh

Förbrukning: 240 Wh/km

Effektivitet mot "typical consumtion" (jag kör för fort): 83% Efficiency

Tar du 222 900,02 minus 222 912,55 så får du 77,47 km. Så något avrundningsfel finns där men knappast mer än så.

Varfør i hela helvete svarar inte Tesla då? Det måste ju vara den enklaste sak i världen att ta ut stats på bilarna, inte minst før Tesla själva, och døda saken.
Citera
2025-05-09, 22:28
Medlem
Citat:
Varfør i hela helvete svarar inte Tesla då? Det måste ju vara den enklaste sak i världen att ta ut stats på bilarna, inte minst før Tesla själva, och døda saken.

Svara på vad? Det är ju uppenbarligen inte sant. Det är som att behöva bevisa att jorden är rund.
Citera
2025-05-09, 22:37
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Svara på vad? Det är ju uppenbarligen inte sant. Det är som att behöva bevisa att jorden är rund.

De har en stämning mot sig, detta blir omskrivet globalt. Føretaget kunde lagt 3 minuter på att visa hur man tar ut loggen och førklarat att "detta är fakta", istället kør man kill the messenger och tramssvar.

De kanske tänker att all pr är bra pr. Det är inte sant den här gången heller.
Citera
2025-05-09, 23:21
Medlem
Citat:
De har en stämning mot sig, detta blir omskrivet globalt. Føretaget kunde lagt 3 minuter på att visa hur man tar ut loggen och førklarat att "detta är fakta", istället kør man kill the messenger och tramssvar.

De kanske tänker att all pr är bra pr. Det är inte sant den här gången heller.

Ta ut loggen? TeslaFi och andra loggers är tredjepartsprodukter.

Anklagelserna är tramsiga. De bör inte bemötas seriöst. Bara rena idioter tror att det är sant.
Citera
2025-06-29, 22:46
Medlem
DVikings avatar
Oväntat att denna typ av tråd bara dör ut eftersom det uppenbart bara var Tesla FUD, men nu har i alla fall saken undersökts.

https://carup.se/sa-mycket-fel-visar...n-i-nya-bilar/

"Till att börja med visade sig en av Teslas modeller höra till testets mest exakta. Tesla Model Y hade en avvikelse på endast 0,15%."
Citera
2025-06-29, 23:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Oväntat att denna typ av tråd bara dör ut eftersom det uppenbart bara var Tesla FUD, men nu har i alla fall saken undersökts.

https://carup.se/sa-mycket-fel-visar...n-i-nya-bilar/

"Till att börja med visade sig en av Teslas modeller höra till testets mest exakta. Tesla Model Y hade en avvikelse på endast 0,15%."
Det där är trippmätaren dom testat din tomte. Det är inte vad tråden handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in