Nu ska jag berätta vad jag fick nys om via en post på Facebook som bara dök upp i flödet (snabbt försvann den också). Året var 1992 och det amerikanska death metal-bandet Deicide skulle ut på turné. Man hade tagit sig till vår huvudstad för att spela på Fryshuset (Klubben trodde jag först?) den 25 november. "And we're playing this large sportshall somewhere on the 3rd floor of this huge building called the Fryshuset", står det i en intervju. Deicide var huvudband med support från Atrocity, Gorefest, Therion och Furbowl (sistnämnda kanske aldrig spelade enligt uppgift).
Och under spektaklet exploderar det. Polisen tillkallas, tredje förbandet Atrocity får ställa in och huvudbandet Deicide tillåts bara spela fyra låtar. En smula snopet för besökarna, får man anta.
Lika bra att jag drar in det som fanns om detta på Wikipedia:
För folket som närvarade 1992 blev detta sannerligen ett minne för livet. Inte ofta det detonerar bomber på konserter. "We want Deicide we want Deicide" skallade ropen tydligen.
Djurorganisationen Animal Liberation Front hade mordhotat Deicide för deras uttalanden om något gällande djur, står det i en Expressen-artikel, dagen efter dådet. Kan inte läsa hela. Kanske att det bara var i Storbritannien.
• DN publicerade 1992-11-27 artikeln "Bombad satansrock" men den går ju inte läsa utan inloggning.
Nu är ju frågan vad vi ska tro det var för dårfink som gjorde detta? Fanns det någon misstänkt?
Och under spektaklet exploderar det. Polisen tillkallas, tredje förbandet Atrocity får ställa in och huvudbandet Deicide tillåts bara spela fyra låtar. En smula snopet för besökarna, får man anta.
Lika bra att jag drar in det som fanns om detta på Wikipedia:
Citat:
In 1992, Deicide was on tour in Europe with Atrocity from Germany and Gorefest, a Dutch death metal band. In Stockholm, during the Gorefest set, a bomb was discovered on-stage. It exploded in the club in which they were playing. The bomb was located to the rear of the stage, behind a heavy, fireproof door. The explosion was big enough to deform the door and blow it off its hinges. Deicide managed to play three songs before the police decided to stop the concert and evacuate the club. At first, Benton blamed that attack on the Norwegian black metal scene, where Deicide's brand of death metal was despised by some. Many people blamed animal rights activists who were angered at Deicide's lyrical themes of animal sacrifice.
För folket som närvarade 1992 blev detta sannerligen ett minne för livet. Inte ofta det detonerar bomber på konserter. "We want Deicide we want Deicide" skallade ropen tydligen.
Djurorganisationen Animal Liberation Front hade mordhotat Deicide för deras uttalanden om något gällande djur, står det i en Expressen-artikel, dagen efter dådet. Kan inte läsa hela. Kanske att det bara var i Storbritannien.
• DN publicerade 1992-11-27 artikeln "Bombad satansrock" men den går ju inte läsa utan inloggning.
Nu är ju frågan vad vi ska tro det var för dårfink som gjorde detta? Fanns det någon misstänkt?