Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-20, 17:19
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu ska jag berätta vad jag fick nys om via en post på Facebook som bara dök upp i flödet (snabbt försvann den också). Året var 1992 och det amerikanska death metal-bandet Deicide skulle ut på turné. Man hade tagit sig till vår huvudstad för att spela på Fryshuset (Klubben trodde jag först?) den 25 november. "And we're playing this large sportshall somewhere on the 3rd floor of this huge building called the Fryshuset", står det i en intervju. Deicide var huvudband med support från Atrocity, Gorefest, Therion och Furbowl (sistnämnda kanske aldrig spelade enligt uppgift).

Och under spektaklet exploderar det. Polisen tillkallas, tredje förbandet Atrocity får ställa in och huvudbandet Deicide tillåts bara spela fyra låtar. En smula snopet för besökarna, får man anta.

Lika bra att jag drar in det som fanns om detta på Wikipedia:

Citat:
In 1992, Deicide was on tour in Europe with Atrocity from Germany and Gorefest, a Dutch death metal band. In Stockholm, during the Gorefest set, a bomb was discovered on-stage. It exploded in the club in which they were playing. The bomb was located to the rear of the stage, behind a heavy, fireproof door. The explosion was big enough to deform the door and blow it off its hinges. Deicide managed to play three songs before the police decided to stop the concert and evacuate the club. At first, Benton blamed that attack on the Norwegian black metal scene, where Deicide's brand of death metal was despised by some. Many people blamed animal rights activists who were angered at Deicide's lyrical themes of animal sacrifice.

För folket som närvarade 1992 blev detta sannerligen ett minne för livet. Inte ofta det detonerar bomber på konserter. "We want Deicide we want Deicide" skallade ropen tydligen.

Djurorganisationen Animal Liberation Front hade mordhotat Deicide för deras uttalanden om något gällande djur, står det i en Expressen-artikel, dagen efter dådet. Kan inte läsa hela. Kanske att det bara var i Storbritannien.

• DN publicerade 1992-11-27 artikeln "Bombad satansrock" men den går ju inte läsa utan inloggning.

Nu är ju frågan vad vi ska tro det var för dårfink som gjorde detta? Fanns det någon misstänkt?
Citera
2025-04-20, 17:28
Bombhotade inte Varg Vikernes eller någon annan i den norska scenen medlemmar ur Therion vid något tillfälle? Kanske missminner mig nu dock.
Citera
2025-04-20, 17:30
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardelos90-talist
Bombhotade inte Varg Vikernes eller någon annan i den norska scenen medlemmar ur Therion vid något tillfälle? Kanske missminner mig nu dock.

Alltså det om bombhot vet jag inte, tänker du på brandattacken mot Therion-frontmannens bostad?
Citera
2025-04-20, 17:31
Om ingen blev skadad än mindre dog av incidenten så kan jag förstå att det finns knapphändig info om dådet.

Fri spekulation: surt grungefan med agenda att stoppa hårdrocken once and for all? 1992 var även året för amerikanska bandet Nirvanas första och enda Sverigespelning.
Citera
2025-04-20, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Alltså det vet jag inte, tänker du på brandattacken mot Therion-frontmannens bostad?

Har för mig det. Jag tror däremot inte jag har alla bitar på plats och blandar säkert ihop en massa. Så ta mig inte på orden.
Citera
2025-04-20, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Nu ska jag berätta vad jag fick nys om via en post på Facebook som bara dök upp i flödet (snabbt försvann den också). Året var 1992 och det amerikanska death metal-bandet Deicide skulle ut på turné. Man hade tagit sig till vår huvudstad för att spela på Fryshuset (Klubben trodde jag först?) den 25 november. "And we're playing this large sportshall somewhere on the 3rd floor of this huge building called the Fryshuset", står det i en intervju. Deicide var huvudband med support från Atrocity, Gorefest, Therion och Furbowl (sistnämnda kanske aldrig spelade enligt uppgift).

Och under spektaklet exploderar det. Polisen tillkallas, tredje förbandet Atrocity får ställa in och huvudbandet Deicide tillåts bara spela fyra låtar. En smula snopet för besökarna, får man anta.

Lika bra att jag drar in det som fanns om detta på Wikipedia:

För folket som närvarade 1992 blev detta sannerligen ett minne för livet. Inte ofta det detonerar bomber på konserter. "We want Deicide we want Deicide" skallade ropen tydligen.

Djurorganisationen Animal Liberation Front hade mordhotat Deicide för deras uttalanden om något gällande djur, står det i en Expressen-artikel, dagen efter dådet. Kan inte läsa hela. Kanske att det bara var i Storbritannien.

• DN publicerade 1992-11-27 artikeln "Bombad satansrock" men den går ju inte läsa utan inloggning.

Nu är ju frågan vad vi ska tro det var för dårfink som gjorde detta? Fanns det någon misstänkt?

Finns en helsida i ABs arkiv (daterad 1992-11-26 ) också - ej fulltext:
https://www.aftonbladet.se/arkiv?q=Deicide&startDate=1830-12-06&endDate=2025-04-20&productCode=ABNY&offset=0&size=20&sort=RELEVANC E&sortOrder=DESC

Konserten dagen före bomben finns på YT:
https://www.youtube.com/watch?v=00vWt7nierc
Citera
2025-04-20, 17:41
Medlem
Dofternas avatar
Var på Busta Rhymes 1996 på Palladium när nån slängde upp en tårgasbomb på scenen, kanske var det samma marodör?
Citera
2025-04-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardelos90-talist
Försökte bränna ner Christoffers föräldrars hus i Väsby 1992.
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-04-20 kl. 17:55.
Citera
2025-04-20, 19:02
Medlem
Europes avatar
Jag har helt missat det här.

Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Om ingen blev skadad än mindre dog av incidenten så kan jag förstå att det finns knapphändig info om dådet.

Fri spekulation: surt grungefan med agenda att stoppa hårdrocken once and for all? 1992 var även året för amerikanska bandet Nirvanas första och enda Sverigespelning.

Varför skulle någon grungefan göra det? Alla jag kände som lyssnade på grunge lyssnade på hårdrock, alla grungeband jag känner till inspirerades av hårdrocksband. En del som räknades som grunge, som Soundgarden och Alice in Chains, var närmast hårdrocksband (”grunge” har enligt mitt intryck varit journalisters samlingsnamn på en rad rätt olika slags band som råkade vara samtida). Kurt Cobain var ett stort Led Zeppelin-fan.
Senast redigerad av Europe 2025-04-20 kl. 19:09.
Citera
2025-04-20, 19:20
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag har helt missat det här.

Varför skulle någon grungefan göra det? Alla jag kände som lyssnade på grunge lyssnade på hårdrock, alla grungeband jag känner till inspirerades av hårdrocksband. En del som räknades som grunge, som Soundgarden och Alice in Chains, var närmast hårdrocksband (”grunge” har enligt mitt intryck varit journalisters samlingsnamn på en rad rätt olika slags band som råkade vara samtida). Kurt Cobain var ett stort Led Zeppelin-fan.
Finns knäppisar överallt. Kurt Cobain är för övrigt min stora idol så jag vet exakt vad han gillade för musik. Har hittat mycket bra musik genom att googla vad han gillade.
Citera
2025-04-20, 22:17
Medlem
Slumlords avatar
Jag minns det här mycket väl eftersom jag var erbjuden att åka på spelningen med några kompisar men valde att åka på bandy i Falun (!) i stället. Som framgår ovan så riktades misstankarna huvudsakligen mot sataniser eller djurrättsaktivister. Animal Liberation Front var mycket i farten vid den här tiden men de hade för vana att göra officiella uttalanden i samband med sina aktioner och något sådant kom inte efter den här sprängningen så händelsen låg inte riktigt i linje med deras vanliga agerande.

Då tror jag personligen mer på satanistspåret. Jag minns också att Glen Benton själv trodde att bomben var riktad mot Gorefest och inte Deicide. Svårt att säga om det var så, men det var vid den här tiden det brändes kyrkor i Norge och även begicks mord så det fanns ett stort våldskapital i den dåvarande Black Metal-miljön. Att de låg bakom något brukade dock läcka ut då de gärna skröt för sina vänner om vad de gjort och på så sätt var det alltid någon som berättade för någon som berättade vidare osv.

Men så vitt jag vet så var det helt tyst i de extrema metal-kretsarna efter det här och även de med god insyn som jag kände sade sig inte veta någonting. Så en annan tänkbar förklaring är att det var en ensam galning som av någon anledning stört sig på Deicide eller något av de andra banden och agerade på egen hand.

Det skulle i alla fall vara intressant om gåtan fick en förklaring så här drygt 30 år senare.
Citera
2025-04-20, 22:22
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Försökte bränna ner Christoffers föräldrars hus i Väsby 1992.
Nej. Den unga kvinna som det handlar om, som enligt uppgift var romantiskt involverad med Vikernes, ska ha spetsat en skiva på Therion-Christoffers hus/dörr samt försökt fjutta på nån gren som lutades mot huset. Skivan skall haft ett meddelande typ "hälsningar från Greven" eller dylikt. Det är alltså en bagatell som framstod som tafflig och var inte ens värd att nämna i Vikernes memoarer p g a cringefaktorn..

Spelningen på Fryshuset missade jag av någon anledning, hade inte råd med biljett eller så. En vän ringde på kvällen och berättade vad som hänt, men denne ändå mest exalterad att ha träffat Quorthon i Bathory som var där då det smällde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in