2025-04-20, 15:03
Medlem
Long story short, jag är i valet och kvalet att be om en hysterektomi. Jag är så trött på att mitt liv i princip stannar av några dagar varje månad pga svåra smärtor och massiva blödningar. Har försökt prata med läkare om det tidigare, men inte fått något hjälpsamt utskrivet då allting ökar risken för antingen bröstcancer eller proppar (något som går i släkten), så nu funderar jag på att göra detta lite mer drastiska.

Dock har jag googlat runt och förstått att det markant ökar risken för demens (olika sidor hävdar allt mellan 8 till 135% högre risk).

Så... ni som tagit bort livmodern, har ni märkt att det påverkat minnet något? Eller har någon äldre släktingar/vänner/etc som gjort det och sedan åkt på demens?

Är även nyfiken på ifall ni haft några komplikationer efter operationen?
Citera
2025-04-20, 15:34
Medlem
Det var det bästa jag har gjort efter måååånga år med rikliga blödningar (jag fick ha blöja när jag menstruerade). Mitt liv var helt uppstyrt efter när jag skulle ha mensen som pågick i ca 10 dagar varje gång. Jag reste ingenstans när jag blödde, förutom vid ett tillfälle då jag tog tabletter som gjorde att jag hade uppehåll från blödningar. När jag sedan slutade med tabletterna så fick jag mycket ont då mensen satte igång i princip dagen efter.

Nu är jag 55 år och 7 år har gått sedan hysterektomin. Ångrar bara att jag inte gjorde den tidigare. Min gynekolog (som också var den som opererade mig) nämnde inget om risk för demens. Har du demens i familjen bör du ta dig en extra funderare men om inte - kör! Lycka till!
Citera
2025-04-20, 15:40
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Det där ska jag kolla upp. Tack för att du påminde mig TS. Så less på mens h-vetet.
Citera
2025-04-20, 18:31
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Enligt vad jag förstår så är det framför allt om man även opererar bort äggstockarna som demensrisken ökar en del.0
Citera
2025-04-20, 19:18
Medlem
Jag har opererat bort rubbet. Var 52 år. Inte märkt ngn påverkan av minnet. Ingen varnade för det heller. Gjorde ingreppet i USA.
Citera
2025-04-22, 22:07
Bannlyst
Konstig trådstart. Du måste ha gjort utredningar och fått en diagnos? Finns behandlingar att få när vet vilken sjukdom du har
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in