Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Är inte helt säker på det. Jag är med på att man inte kan förlita sig på linjer, för det finns det inte alltid, men om linjerna ser ut som på bilderna skulle jag säga att utfartsregeln gäller.
Men jag är inte helt hundra på hur utfart definieras eller hur vägmärken och markeringar ska vara. Oftast är det "på känn" som jag avgör om det är en utfart. En regel jag fick lära mig, men vet inte om den stämmer, är att man ska titta om det finns någon skylt som visar vad vägen heter. Finns det ingen sådan är det en utfart.
Nej, så är det inte. Finns många utfarter utan vägmärken där högerregel inte gäller som inte är på en huvudled.
Kan du visa nåt eller några exempel?
Är det en utfart så gäller utfartsregeln, utan undantag.
Sen är det en annan sak HUR man definierar en utfart.
Finns väl(?) några etablerade riktlinjer.
Finns det en vägskylt med samma namn som den väg du kör på med tillägg för nummer så är det en utfart. ex du kör på A-vägen och vid en "korsning"/utfart står en skylt med "A-vägen 1-7" så är det en utfart.
Kör du på samma väg och ser en skylt som det står "B-vägen" så gäller högerregeln, förutsatt att det inte finns annan skyltning som säger annorlunda tex att A-vägen är huvudled.
Så har jag blivit lärd.