• 1
  • 2
2025-04-19, 19:24
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Vikingarna fruktade ett odjur kallat kraken som jag frsttt det.
Men finns det bevarade beskrivningar av hur det sg ut eller var det bara fantasifoster som sjmn brukar tro p?

Enligt dom beskrivningar jag sttt p s pminner det om en jtteblckfisk men dom lever vl inte i omrdena vikingarna beskte och dessutom lever dom strsta blckfiskarna p enormt djupt vatten.
Kan det vara s att ett vikingaskepp sttt p en flytande eller strandad dd jtteblckfisk och i vanlig ordning verdrivit dess storlek och spridit skrnor om hur deras fartyg attackerats av dessa odjur?
Citera
2025-04-19, 19:44
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Men finns det bevarade beskrivningar av hur det sg ut eller var det bara fantasifoster som sjmn brukar tro p?

Enligt dom beskrivningar jag sttt p s pminner det om en jtteblckfisk men dom lever vl inte i omrdena vikingarna beskte och dessutom lever dom strsta blckfiskarna p enormt djupt vatten.
Kan det vara s att ett vikingaskepp sttt p en flytande eller strandad dd jtteblckfisk och i vanlig ordning verdrivit dess storlek och spridit skrnor om hur deras fartyg attackerats av dessa odjur?

Vikingarna var "rodd-folket", vilket r orsaken varfr finnarna kallar oss fr "Ruotsi".

Jag tror Kraken knns lite...fr gammalt fr vikingarna. Du tnker skert p ngot annat.
Citera
2025-04-19, 19:56
Medlem
TheGretaResets avatar
Vi hade vl finnbulls-ulven eller ngot sdant?

Kraken r nog mera disneyfilm.

Men naturligtvis har man trott p sjodjur som i alla kulturer. Rtt modit nd att ge sig ut p haven med s lga fribord.
Citera
2025-04-19, 20:08
Medlem
Adraxuss avatar
Kraken r vl grekisk gudom eller liknande iaf inte vikinga.
Citera
2025-04-19, 20:20
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Frn Google: Kraken r en mytologisk varelse frn nordisk legend. Kraken-mytologin har sitt ursprung i den nordiska mytologin och baserades p iakttagelser av en stor havsdjur. Kraken sades hemska hav i Norge, Grnland och Island.
Citera
2025-04-19, 21:01
Medlem
Ormen Lnges avatar
Citat:

Nej, Kraken var snarare en del av senmedeltida och tidigmodern norsk fiskarfolklore. S ett halvt rtusende efter vikingarna. Namnet kraken kan inte belggas innan 1700-talet. Beskrivningarna har varierat, men "mngarmad" verkar vara en konsekvent terkommande beskrivning.
Citera
2025-04-19, 21:10
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Vikingarna var "rodd-folket", vilket r orsaken varfr finnarna kallar oss fr "Ruotsi".

Jag tror Kraken knns lite...fr gammalt fr vikingarna. Du tnker skert p ngot annat.
N, det kallas Routsi och ryssarna Ruser folket kommer ifrn Roslagen drav namnet.
Det r de som bosatte sig i sdra Finland
sterbottningar kommer annorstdes.
Drfr s stor skillnad p dialekterna
Citera
2025-04-19, 21:20
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Frn Google: Kraken r en mytologisk varelse frn nordisk legend. Kraken-mytologin har sitt ursprung i den nordiska mytologin och baserades p iakttagelser av en stor havsdjur. Kraken sades hemska hav i Norge, Grnland och Island.

Jo minns den nordiska kopplingen media i Sverige gjorde nr ett nytt NHL lag kom till som dpt sig just efter detta blckfisk liknande sjmonster, laget gr under namnet Seattle Kraken.

https://www.aftonbladet.se/sportblad...r-nhls-nya-lag

Citat:
Det r ett egendomligt klingande namn i svenska ron, men det har faktiskt skandinavisk koppling. Kraken var enligt gammal folktro i vr del av vrlden ett ohyggligt sjodjur som satte skrck i sjfarare i nordliga farvatten.
Senast redigerad av Majsmannen2 2025-04-19 kl. 21:23.
Citera
2025-04-19, 21:37
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
N, det kallas Routsi och ryssarna Ruser folket kommer ifrn Roslagen drav namnet.

Fast helt fel hade inte Tom, eftersom den etymologiska bakgrunden till namnet Roslagen hrleds till roddarlag. Huruvida de trffade p Kraken i stersjn eller ej r dock en annan femma...

/AI
Citera
2025-04-19, 21:40
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Jtteblckfisk i Norge och i resund. 17 meter!!!! 4 meter kropp och 13 meter tentakler. Skapligt monster. Hur mnga sdana behver vikingarna trffa p OCH verleva vart hundrade r innan ryktet om ett monster manifesteras?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jtteblckfiskar

Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Va?! Har jag aldrig hrt tidigare. Lter som en Kalle och Hobbe frklaring.

Citat:

Det r min uppfattning ocks,
Citera
2025-04-19, 21:41
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:

Historiepodden slppte precis ett avsnitt angende kraken. Mycket intressant avsnitt.
https://www.historiepodden.com/hem/e...ch-blackfisken
Citera
2025-04-19, 22:04
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jtteblckfisk i Norge och i resund. 17 meter!!!! 4 meter kropp och 13 meter tentakler. Skapligt monster. Hur mnga sdana behver vikingarna trffa p OCH verleva vart hundrade r innan ryktet om ett monster manifesteras?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jtteblckfiskar

Va?! Har jag aldrig hrt tidigare. Lter som en Kalle och Hobbe frklaring.

Det r min uppfattning ocks,

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
The most common theory about the origins of Russians is the Germanic version. The name Rus', like the Proto-Finnic name for Sweden (*roocci),[2] supposed to be descended from an Old Norse term for "the men who row" (rods-) as rowing was the main method of navigating the rivers of Eastern Europe,

https://en.wikipedia.org/wiki/Names_...enia#Etymology
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in