2025-04-19, 18:53
Medlem
Jag har nu tagit metformin 500mg i ca en vecka och får extrem huvudvärk varje dag. Känner också yrsel och emellanåt mer hunger än innan jag började med det. Jag hade hba1c på 50 så läkaren på vårdcentralen skrev ut det. Hoppas det går över med tiden. Vad tror ni?
Citera
2025-04-19, 18:57
Medlem
Kan tillägga mycket trötthet också på dagarna.
Citera
2025-04-19, 18:59
Medlem
Vanliga biverkningar, ja

https://www.fass.se/LIF/product?user...19960927000041
Citera
2025-04-19, 19:11
Medlem
Är några av biverkningarna och borde gå över. Sök på Metformin FASS så du är påläst på vad du kan få. Finns flera saker du bör ha koll på/veta. Samt slippa oro.
Huvudvärk/yrsel/trötthet: Du kan även ha B12 brist innan du började ta det. Metformin kan skapa brist, vilket du inte borde ha än.
Brister kan kollas på VC, blodprov, alternativt att du köper B12.
Citera
2025-04-19, 23:45
Medlem
Sereenas avatar
Metformin kan tyvärr ge ganska jäkliga biverkningar, har du tur så går dom över efter ett tag.

I mitt fall så var det illamående som bara blev värre och värre, och jag blev tvungen att sluta ta metformin då jag hade sånt illamående att jag var upp och spydde nästan varenda natt.
Citera
2025-04-19, 23:50
Medlem
Galdars avatar
Min fru mådde nog sämre av metforminets biverkningar än av själva diabetesen , hon tog det i över en månad , läkaren ville att hon skulle ta 2000 mg / dag .

Hon mådde verkligen skit av det, liknande det du beskriver , något värre. Hon behöver som tur är inte ta någon medicin längre , men efter ungefär 6 veckor var läkaren villig att kanske låter henne testa något annat, perioden av biverkningarna försvinner för vissa men för frugan verkade det inte funka , men att kontrollera kosten och träna varje dag gjorde så att hon kunde sluta .

Lycka till !

Hoppas du mår bättre
Citera
2025-04-20, 01:08
Medlem
Vanlig biverkning. Jag har fått kass mage också. Diarré. Extremt jobbig biverkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in