2025-04-19, 17:08
Medlem
Spud-boys avatar
Jag kollar och läser och googlar och har mig - men kommer inte till någe konkreta svar!

Nån som kan säga hur mycket, på rak arm, som verkligen är säker på HUR MYCKET??

Även i EN kopp kaffe - jag vill jämföra...

Nån som är säker och verkligen kan ge ett rakt svar?
Citera
2025-04-19, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Tänker mig att man kan lita på Livsmedelsverket.
Koffeinhalten i en kopp kaffe eller te varierar dock med styrkan på drycken, växtsorten och växtplatsen. En kopp vanligt bryggkaffe (15 centiliter) innehåller cirka 70 milligram koffein. En burk energidryck (25 centiliter) innehåller oftast omkring 80 milligram koffein. En burk coladryck (33 centiliter) innehåller ofta omkring 40 milligram koffein.
https://www.livsmedelsverket.se/livs...ifter/koffein2
Citera
2025-04-19, 17:25
Medlem
laxen69s avatar
Grok-svar:

Cirka 3 burkar (990 ml) Coca-Cola motsvarar koffeinet i en kopp kaffe.
Citera
2025-04-19, 17:29
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Jag kollar och läser och googlar och har mig - men kommer inte till någe konkreta svar!

Nån som kan säga hur mycket, på rak arm, som verkligen är säker på HUR MYCKET??

Även i EN kopp kaffe - jag vill jämföra...

Det beror på vilken coca cola du menar, ifall de är original eller Zero.

Orginal 1,5 liter = 144 mg

Zero 1,5 liter = 180 mg

Bryggkaffe 1,5 liter 900–1200 mg

espresso 1,5 liter 3180 mg

Ingen vanlig jävla människa använder 100ml's koppar om de inte dricker espresso.
en vanlig mugg är ungefär lika stor som en burk!
Senast redigerad av Eromar 2025-04-19 kl. 17:48.
Citera
2025-04-19, 17:32
Medlem
Om det är just Coca-Cola som ts syftar på, kan vi gå direkt till källan.
Coca‑Colas koffeininnehåll är 34mg för en 330ml burk.
https://www.coca-cola.com/se/sv/abou...vad-ar-koffein

Gällande kaffe är det svårare då man kan tillreda det på olika sätt, sedan finns det olika sorters bönor. Och hur stor är en kopp?
Citera
2025-04-19, 17:58
Medlem
Spud-boys avatar
OK - då, får jag det till att den kopp kaffe borde innehålla ca 200mg Koffein..

Det var det jag funderade över - för jag hade googlat och hatt mig och då kom jag fram till att en stor kola innehöll ca 3 koppar kaffe, motsvarande...

MEN, EN kopp kaffe innehåller i runda slängar lika mycket som en 1.5L cola..

Stämmer det typ?

Jag tänker på ZERO..
Citera
2025-04-19, 18:29
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
OK - då, får jag det till att den kopp kaffe borde innehålla ca 200mg Koffein..

Det var det jag funderade över - för jag hade googlat och hatt mig och då kom jag fram till att en stor kola innehöll ca 3 koppar kaffe, motsvarande...

MEN, EN kopp kaffe innehåller i runda slängar lika mycket som en 1.5L cola..

Stämmer det typ?

Jag tänker på ZERO..
Jag fattar inte hur du kommit fram till det svaret. Hur gick uträkningen till? Om man ser till #2 i tråden så stod där att en kopp kaffe innehåller 70 mg koffein vilket enligt mig känns rätt och rimligt. Att då ange mer än det dubbla (200 mg) kräver en annan uträkning.

Koffeintabletter innehåller mycket riktigt 200 mg per tablett så är det det som ger upphov till förväxlingen av siffror?
Citera
2025-04-19, 18:32
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Jag fattar inte hur du kommit fram till det svaret. Hur gick uträkningen till? Om man ser till #2 i tråden så stod där att en kopp kaffe innehåller 70 mg koffein vilket enligt mig känns rätt och rimligt. Att då ange mer än det dubbla (200 mg) kräver en annan uträkning.

Koffeintabletter innehåller mycket riktigt 200 mg per tablett så är det det som ger upphov till förväxlingen av siffror?

OJ, jag räknade 1800mg istället för 180mg, för en Stor ZERO - men nu får jag det till 40...

Jag tog 1.5/0.33 = 4.5454 sedan delade jag 180 med 4.54 - men då räknar jag alltså att en kopp ligger på 33cl - men 50-70mg låter ganska rimligt

OJ, där räknade jag fel igen (jag och mattematik...) - men vi säger istället att en kopp är 15cl...då, tar vi istället 1.5/0.15 = 10 - och 1000mg för 1.5L kaffe delat på 10 = 100mg för en kaffe...

Så, i runda slängar kan man säga att en ZERO 1.5L innehåller 2 koppar kaffe....yes??
Senast redigerad av Spud-boy 2025-04-19 kl. 18:44.
Citera
2025-04-19, 21:06
Medlem
pn222jws avatar
Jag har läst att Freeways (Lidl) är 50% av vanligt kaffe.
Citera
2025-04-20, 17:44
Medlem
Slumlords avatar
Den legendariska Jolt-colan återlanseras tydligen och vi får se om den när Sverige (igen): https://www.expressen.se/nyheter/var...-gor-comeback/

Den drack jag ofta på 90-talet när jag var bakis då den både rådde bot på törsten och piggade upp. Vill minnas att den hade en liten logga på burken där det var en bild på en kaffekopp som det stod "2 X" före. Men innehållet verkar snarare ha motsvarat en kopp kaffe då den enligt artikeln innehöll 70 mg på den tiden. Nu drar de dock på med 200 mg i den nylanserade versionen så då lär det bli en bra kick om man dricker en burk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in