2025-04-19, 16:33
Medlem
trivaws avatar
Hej va nyligen borta några dagar, va lite korkad och nojig, så jag drog ut alla kontakter i uttaget innan jag åkte, inklusive dom till bredbandet.

Nu när jag kommit hem och har jag sett i alla kontakter igen, men rotern funkar inte som den brukar nu.
Den är på men den blinkar ständigt, vanligtvis brukar den bara lysa på flera ställen, men ej blinka.
Går ej att uppkoppla internet som vanligt.

Har någon tanke va man kan göra, eller kommer rotern funka av sig själv, om man ger tid?

Tackam för svar!
Citera
2025-04-19, 16:42
Medlem
davetheslaves avatar
Du har satt en sladd fel, troligen sitter nätverkskabeln inte i WAN-uttaget, kolla så inget glappar/allt sitter intryckt.

Om du inte startat om routern så gör det och vänta några minuter.
Senast redigerad av davetheslave 2025-04-19 kl. 16:51.
Citera
2025-04-19, 16:44
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trivaw
Hej va nyligen borta några dagar, va lite korkad och nojig, så jag drog ut alla kontakter i uttaget innan jag åkte, inklusive dom till bredbandet.

Nu när jag kommit hem och har jag sett i alla kontakter igen, men rotern funkar inte som den brukar nu.
Den är på men den blinkar ständigt, vanligtvis brukar den bara lysa på flera ställen, men ej blinka.

Har någon tanke va man kan göra, eller kommer rotern funka av sig själv, om man ger tid?

Tackam för svar!
Det borde börja funka efter nån minut. Prova boota den igen, finns en knapp för omstart eller dra ut strömmen igen, vänta tre till fem minuter o slå på strömmen. Brukar ta lite tid innan den kopplar upp. Lycka till
Citera
2025-04-19, 16:45
Medlem
Nätverkssladden till routern brukar ibland gå sönder, kan vara glapp
Prova med en annan
Citera
2025-04-19, 18:21
Avstängd
Anatoliys avatar
Om du följer mitt råd, som tar 2 minuter att läsa och förstå och utföra, då kan du utföra enkel nätverks-felsökning för resten av ditt liv sedan.

Var inte rädd för att det är många steg, stegen är korta. Oftast är man klar redan vid steg 5:
1. Dra ur alla sladdar ur routern, inklusive ström.
2. Hitta sladden som ger din bostad internet, som kommer ut ur väggen.
3. Kolla på routerns baksida, på portarna, och se om en port är extra utmärkt i gult, rött eller blått, eller någon annan färg, eller om du ser texten WAN. Ofta sitter denna port ensam, eller längst åt ena hållet.
4. Sätt sladden i den porten
5. Anslut datorn till routern med en nätverkssladd, eller i värsta fall anslut mobilen, och kontrollera om det fungerar, om inte, vänta 5 minuter och testa igen. Har mer än 20 minuter passerat sedan routern fick ström, och internetsladden satt i rätt port, och du fortfarande inte har internet, då behöver du felsöka ytterligare.
Citera
2025-04-20, 01:41
Medlem
Kabeltattarens avatar
Byt nätdelen till routern. Ska vara samma spänning och minst lika hög ström som den gamla. Observera också polariteten. Är det Tele2s? De har haft en dålig batch med nätdelar.
Citera
2025-04-20, 14:14
Medlem
PeterNosters avatar
För att kolla att datorn har kontakt med routern:

Öppna kommandotolken och skriv kommandot ipconfig.
Kolla om du fått en lokal IP-adress från routern. Vanligen 192.168.1.1.
Får du en adress så är nästa steg att kolla om routern är i kontakt med internet.
får du ingen sådan adress så ligger felet mellan dator och router. Får du en som börjar på 169.254 samma sak.

För att kolla att datorn har kontakt med routern:
Logga in på routern.
Kolla i WAN-inställningarna om router fått adress från din leverantör.
Om ingen adress, prova först en Release och sen en Renew.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-04-20 kl. 14:27.
Citera
2025-04-20, 17:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trivaw

Tackam för svar!
Du har fått ett par bra tips, från bland annat Anatoliy. Sen är ytterligare ett tips att anslut din dator direkt via nätverkskabeln och ej via routern. Har du internet då så ligger felet hos routern. Har du inte internet då så kan du starta om mediadosan (om du har en sådan) som oftast sitter ovan ytterdörren. De få gånger det krånglat för mig så har jag:

1. Starta om routern. (funkar inte det så
2. Dra ur sladden från routern och från mediadosan. Starta sedan först mediadosan, vänta 5 min - starta routern, vänta fem min - kolla om det funkar.
3. Funkar inte ovan, testa igen efter någon timme, funkar det ej då - kontakta leverantör.

Kolla även upp om det är någon driftstörning i området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in