• 2
  • 3
2025-04-30, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
De vanligaste sätten att knyta skor är väl enkelknut och sen göra öglor och en enkelknut på det och vill man göra dubbelknut så knyter man en enkelknut med öglorna igen?

Finns det andra och bättre sätt?
Nej. Man gör en ögla och en loop över öglan och drar åt
Citera
2025-04-30, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodMorningVietnam
Nej. Man gör en ögla och en loop över öglan och drar åt

Man kan göra två öglor med
Citera
2025-04-30, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Man kan göra två öglor med
Klart man kan, men det är inte vad man lär sig. Men men. Män är ofta inte så fingerfärdiga och behöver göra på det klumpiga sättet
Citera
2025-05-08, 22:10
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Framförallt så finns det två varianter av den vanliga rosetten, "rak" respektive "sned".

För att få den "rak" ska de två enkelknutarna vara åt olika håll, dvs om du gör den första enkelknuten "vänster över höger", så skall den andra göras "höger över vänster", och vice versa.

Den raka varianten håller sig utan dubbelknutar och ser prydligare ut också.

Knuten som du beskriver som "sned" är en s.k. kärringknut. Ganska vanligt att folk gör den, trots att den är fulare och svagare är en rosett. Troligtvis att de lärt sig fel en gång i tiden och ingen upplyst dem om detta.
Citera
2025-05-08, 23:26
Medlem
Ja, kärringknuten är otroligt mycket sämre och fulare. Lyckades lära om för ca för ca tio år sedan, efter ett halvt liv av kk och förbannade dubbelknutar.

Blir mycket skönare för fötterna också, för jag tror jag kan knyta lösare med rosetten utan att det känns sladdrigt. Händer typ aldrig att jag knyter åt för hårt numera, men det hände hela tiden med kärringknuten.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Knuten som du beskriver som "sned" är en s.k. kärringknut. Ganska vanligt att folk gör den, trots att den är fulare och svagare är en rosett. Troligtvis att de lärt sig fel en gång i tiden och ingen upplyst dem om detta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in