2025-04-19, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
De vanligaste sätten att knyta skor är väl enkelknut och sen göra öglor och en enkelknut på det och vill man göra dubbelknut så knyter man en enkelknut med öglorna igen?

Finns det andra och bättre sätt?
Låter vettigt, men knyt aldrig upp, så sparar du 500ms varje dag.

Men knyt ledigt och läst...
Citera
2025-04-19, 18:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag har fått mycket hån för att jag tydligen knyter som ett barn. Jag gör två öglor som jag sedan knyter.

De flesta gör en ögla som sedan rundas av andra snöränden och dras åt.

Jupp, knyta ihop två öglor är "småbarns" varianten för dom som inte har koordination nog för det "riktiga" sättet än.
Citera
2025-04-19, 18:21
Medlem
ElexirPharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jupp, knyta ihop två öglor är "småbarns" varianten för dom som inte har koordination nog för det "riktiga" sättet än.
Löjligt skitsnack. Jag fick lära mig just den varianten av min far och visst även om det inte är den mest galanta tekniken varför ödsla tid på att hitta den perfekta varianten av skosnörning?

Han är kirurg därutöver så han kan nog göra fler saker med sin hand än vad du kan.
Citera
2025-04-19, 19:56
Medlem
Citat:
De vanligaste sätten att knyta skor är väl enkelknut och sen göra öglor och en enkelknut på det och vill man göra dubbelknut så knyter man en enkelknut med öglorna igen?

Ett bättre sätt är att när du tar öglorna så går du åt andra hållet. Jämför råband med kärringknop. Gör man så ser knuten jämnare ut och håller bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=q44kByZmKDs
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-04-19 kl. 20:00.
Citera
2025-04-19, 20:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag knyter en enkelknut (ett extra varv om det är runda skosnören så knuten sitter bättre), gör en ögla med snöret i höger hand, slår vänster snöre löst runt öglan, viker det och petar in det under sig själv så så det bildas en löpknut som jag drar åt så den blir jämn och tight.
Sen behöver man bara dra lite i en av ändarna för att knyta upp den.

Ie denna knut, men jag för andra snöret över framifrån istället för bakom.

https://www.youtube.com/watch?v=WodmxuTr-m4

Beror på den första knuten vilket håll man gör den andra. Jag gör ofta fel också, men den funkar väldigt bra ändå.

Jag gjorde med två öglor som litet barn, men självklart fick jag inte hålla på så när jag blev kanske 6 år, då var man tvungen att lära sig knyta en riktig knut, precis som man med tiden fick lära sig alla andra regler i vett och hyfs.
Citera
2025-04-19, 21:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Löjligt skitsnack. Jag fick lära mig just den varianten av min far och visst även om det inte är den mest galanta tekniken varför ödsla tid på att hitta den perfekta varianten av skosnörning?

Han är kirurg därutöver så han kan nog göra fler saker med sin hand än vad du kan.

Det är ju just pga dess enkelhet för dom med kass koordination som den lärs ut till småbarn innan dom utvecklar koordinationen för att kunna göra en "riktig", sko-rosett som är en variant av en löpknut.
Citera
2025-04-19, 22:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Beror på den första knuten vilket håll man gör den andra. Jag gör ofta fel också, men den funkar väldigt bra ändå.

Jag gjorde med två öglor som litet barn, men självklart fick jag inte hålla på så när jag blev kanske 6 år, då var man tvungen att lära sig knyta en riktig knut, precis som man med tiden fick lära sig alla andra regler i vett och hyfs.

Dom flesta högerhänta gör startöglan på höger sida, och knyter startknuten anpassat efter det.

Kör dock ofta med olika elastiska "no tie" snören till lättare vardagsskor så det bara är att kliva i dom med ett skohorn, men knyter skor som tex Kängor och liknande ordentligt.
Citera
2025-04-20, 14:40
Medlem
Väldigt många har alldeles för långa snören som de knyter så att öglorna hamnar snett. Det ser i min mening slafsigt och tråkigt ut. Allt som oftast får jag byta snören i nya skor eftersom de helt enkelt är för långa.

Det viktiga skulle jag säga är
*lagom långa snören
*att knuten inte är sned 🙂

Om man knyter med två öglor eller inte är en smaksak. Själv gör jag det inte. Det borde ta längre tid att knyta två öglor än att göra på ”vuxen”-sättet.
Citera
2025-04-21, 18:45
Medlem
Citat:
Hur gör man den då?
För lat för att beskriva i text, men finns säkert massvis med videos på youtube. Flera personer i denna tråd har nämnt detta sätt också.
Citera
2025-04-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ja precis så snörena inte hänger snett. höger sen vänster eller ja tvärtom

Ja, och då behövs ingen dubbelknut heller.

Gav mig den på att lära om muskelminnet efter ett halvt liv av allmänt trassel. Och idag är jag lyckligt fri från dubbelknutar
Citera
2025-04-21, 20:27
Medlem
Citat:

Framförallt så finns det två varianter av den vanliga rosetten, "rak" respektive "sned".

För att få den "rak" ska de två enkelknutarna vara åt olika håll, dvs om du gör den första enkelknuten "vänster över höger", så skall den andra göras "höger över vänster", och vice versa.

Den raka varianten håller sig utan dubbelknutar och ser prydligare ut också.
Citera
2025-04-22, 13:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Kardborrknäppning är otroligt smidigt.

Jeans med resår i midjan också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto